Ekonomisk ersättning ang trasiga täcken

nanni

Trådstartare
Är det rimligt att en hästägare kan kräva ekonomisk ersättning (dvs helt nytt täcke) av en annan hästägare pga sönderbitet täcke?

Täcket har alltså gått sönder i hagen.

Jag anser att det är orimligt, det är en risk man får ta när hästar går i en flock.

Vad tycker ni?

Sv: Ekonomisk ersättning ang trasiga täcken

Jag tycker inte att man ska kräva ersättning! Det är ett problem man får försöka lösa tillsammans. Tex. försöka kleta in täcket med äckel grej (tabascosås :devil: ), så ingen häst ska vilja komma i närheten av det. Men, sen om man har rätt bra täcken (typ bra kvalite), så brukar de hålla mycket bättre.. Mina har hållit rätt bra, trotts mycket bus ;).

nanni skrev:
Är det rimligt att en hästägare kan kräva ekonomisk ersättning (dvs helt nytt täcke) av en annan hästägare pga sönderbitet täcke?

Jag anser att det är orimligt, det är en risk man får ta när hästar går i en flock.

Vad tycker ni?
Väljer man att täcka sin häst som går i flock så får man nog räkna med att det kan gå sönder.= ingen ersättning

Vet man om att man har en häst som gärna tuggar i sig täcken, tycker jag att man ska berätta det innan man släpper ihop dom, så att dom andra får välja själva.

Men jag tycker inte man kan kräva det... Man vet ju faktiskt inte hur det gått till. En i vårt stall står och tuggar och drar i sitt egna täcke :D

Jag vet inte, men hade jag haft en ökänd "täckesätare" så hade mitt samvete nog sagt mig att jag skulle ersätta andra hästägare. Det hade också varit mitt ansvar, tycker jag, att köpa de produkter som finns att smörja in med för att försöka få hästen att sluta bita.

Håller med tidigare talare. Jag har då aldrig varit med om att folk ersätter varandra för trasiga täcken. Bara o laga o känna sig glad eller låta hästen vara utan täcke.

det är en risk man får ta, jag har haft hästar som både bitit sönder och fått sina sönder bitna...

Denhär hösten-vintern har vi fått 5 täcken sönderbitna. Vi har inte krävt någon ersättning, men efter det femte täcket fick den "bitsugna" hästen byta hage.

nanni skrev:

Vad tycker ni?
Jag tycker det är rimligt att kräva att personen som har hästen som förstörde täcket ska laga det (sy ihop det).
Går inte det tycker jag att den andra ska betala minst halva nyprisvärdet på täcket som gick sönder. Om det inte från början framgick att en/flera hästar gnager täcken, då är det rimligt att alla ägare varförsig betalar för tex anttibitmeddel....

Hej!
OM man har problem med att jästar "Äter" på anndra hästars täcke kan man alltid köpa en så kalad haklapp till hästen som biter. En plast skiva som man väster under hakan i grimman. Det förhindrar hästen att bita på täcken och stolpar o.s.v. :angel:

MvH//TheHunted1

på sätt och vis ja, men ändå inte. Så jag måste nog hålla mig till nej. Dock har jag själv varit med om det. 2-3 vintertäcken gick sönder på 2-3 veckor varav 1 var helt sprillans nytt. Trist, men jag bytte hage istället. Då slapp jag problemet med bitna täcken. Nu går han med en underbar häst och har inte så mycket som en skråma på varken sig själv eller på täckena. Sen fanns det visserligen flera orsaker till att jag bytte hage, men sönderätna täcken var det slutgiltiga.

Min förra ponny hade en kär lekkamrat som han rev sönder täcken på & denne plockade av kantbanden på min ponnys täcken. Vem ska ersätta det? Vem vill kräva sin bebis bästis mamma på pengar för att ens bebisar har lekt? Jag hade utan problem kunnat betala det då min ponny & hennes ponny trivdes ihop & hade kul! Jag fick en underbar & glad häst.
När kompisen sedan flyttade gick det inte att rida min ponny på 3månader då hans livsglädje försvann & han magrade av. Först när jag köpte min shettis till honom, blev allt bra igen.

Men för bara nått år sedan gick mina ponnyer med en unghäst som bet så hårt på dem att den tog sig igenom 4 lager tyg på min ena & rev sönder täcket på den andra. Mina ponnyer ville knappt gå ut på morgonen.
De var inte rädda eller så, för unghästen lekte bara, men de blev så trötta på honom.
Jag har aldrig krävt ersättning, men jag släpper aldrig in min ponny till en riktigt leksugen unghäst som jag märker klättrar på honom.

Så vissa risker får man ta. Köp billigare täcken istället! Hästen måste få leva, men om den inte trivs med hagkompisen så ska de helt enkelt inte gå ihop.

Om du vill ha tips på vad du kan kleta in täcket med (vet att tråden inte handlade om det egentligen) så kan du köpa FY-spray för katt och spruta på täcket. Det ska hålla de allra flesta hästar väck från att gnaga på täcket.

//Lillan

Jag har krävt ersättning av en annan hästägare då hon på helt eget bevåg hade släppt ihop min häst med hennes (de gick inte ihop i normala fall) och hennes häst hade totalslaktat min hästs täcke. Det fick hon betala.

Syrran har råkat ut för en liknande händelse och även hon krävde och fick betalt för sitt täcke.

Om man däremot släpper ihop hästar i en flock på gemensamt initiativ så får man nog räkna med att täcken kan gå sönder. Och borde alltså inte kunna kräva ersättning.

Juridiskt sett har man rätt att kräva ersättning i de fall man VET vilken häst som har förorsakat skadorna, moraliskt är ju en helt annat sak.:angel:

det är helt orimlig...

Om man har sin häst i flock så får man räkna med att de händer. Hästar är hästar. vill man inte ha sitt täcke spintat får man väl ha sin häst själv... Min pålles vintertäcke var mer lappat än helt pga att han lekte med en annan häst i hagen hela dagarna. och broddarna gjorde sitt... Nu har han ett sprillans nytt sverige regntäcke när det är dåligt väder. kostade ca 1100. Hans bästa kompis i hagen nu är en unghinst och dom leker hela tiden. inte fan låter jag min häst stå själv bara för att jag vill att täckena ska vara hela. Hästar ska få vara hästar. hästar är flockdjur och ska stå i flock. inte själva.

Nej det tycker jag inte man kan göra, har man hästar tillsammans med andra hästar så händer det förr eller senare.
Därför har jag min häst själv alt. mina hästar tillsammans med mina hästar. Inte enda anledningen men du förstår vad jag menar.

Jag tycker inte man kan kräva ersättning av en annan hästägare, men kan ju inte själv välja vems täcke hästen ska tugga på! :cool: :D

Har fått alla täcken sönderbitna föregående vinter, och inte krävt någon ersättning. Däremot tycker jag att man om man vet att ens häst gärna tuggar i sig andras täcken kan köpa No-Bite eller något annat osmakligt och erbjuda sig att smeta in på hagkompisarnas täcken...

Liknande trådar

Övr. Barn Nu har topplocket gått här och jag behöver er hjälp och reda i om jag är orimlig eller inte. I början av mars gick ett pingisrack... 2
Svar
28
· Visningar
3 220
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 457
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 109
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 552
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka