Ekonomisk förening-hur mycket i anläggningsavgift?

HannaZ

Trådstartare
Jag har min häst i närheten av en av en av Malmös ridklubbar.
Den ska enligt en kvinna i vårt stall drivas som en ekonomisk förening med bidrag från kommunen.

Vi betalar 250 kr i medlemsavgift. För att få vistas på anläggningen med häst ska man dels punga ut med 2500 kr /halvår och dels tävla för klubben.

Detta är ju helt klart rent ocker från klubbens sida (har en väldigt speciell kvinna i toppen som styr som hon vill och kört ner klubben i botten vad gäller allt annat än ridskoleverksamhet). Känns som att vi privatryttare som inte står på klubben får vara där på nåder.

Hur mycket får en klubb (med kommunala bidrag) ta ut av sina medlemmar för att dom ska få använda anläggningen?


/Hanna
 
Senast ändrad:
Sv: Ekonomisk förening-hur mycket i anläggningsavgift?

Antagligen hur mycket som helst. Det är styrelsen, som på uppdrag av årsmötet, sköter den ekonomiska verksamheten.
 
Sv: Ekonomisk förening-hur mycket i anläggningsavgift?

Om jag inte minns helt fel, så måste medlemmar i en ekonomisk förening bidra med en kontantisats.
Hoppas ngn rättar mig om jag har fel, men jag fick det svaret när jag här på forumet förut ställde en fråga om hur en ekonomisk förening fungerade.
 
Sv: Ekonomisk förening-hur mycket i anläggningsavgift?

På Nuteks sida finns att läsa följande om ekonomiska föreningar:

Ekonomisk förening
En ekonomisk förening är ett alternativ om ni är minst tre personer som vill starta företag tillsammans. Föreningen är en juridisk person och medlemmarnas ekonomiska ansvar är i princip begränsat till medlemsinsatsen. Det finns inget formellt krav på någon kapitalinsats.


Målet med en ekonomisk förening ska vara att främja medlemmarnas ekonomiska intressen. Det innebär att medlemmarna ska få någon typ av ekonomiskt utbyte genom sitt deltagande. Utbytet kan till exempel vara att medlemmar får en anställning, ett bättre pris eller sänkta kostnader. Det finns inget som hindrar att föreningen också främjar andra intressen än rent ekonomiska, så länge som det ekonomiska intresset dominerar.

Målet ska uppnås genom en ekonomisk verksamhet. Med detta menas att föreningen ska bedriva näringsverksamhet. En ekonomisk förening får inte ha som ändamål att göra rena kapitalplaceringar åt medlemmarna.

Medlemmarna ska delta i den ekonomiska verksamheten. Medlemmarna kan till exempel delta

* som konsumenter
* som leverantörer
* genom att jobba i verksamheten
* genom att använda sig av föreningens tjänster
* på något annat liknande sätt.

Ekonomiska föreningar bygger på tre principer:

* öppet medlemskap
* en medlem/en röst
* överskottsutdelning (överskottet fördelas efter deltagande)

Medlemskapet i en ekonomisk förening får, liksom rösträtten, inte överlåtas. Både juridiska och/eller fysiska personer kan vara medlemmar. En viktig princip är att medlemskapet ska vara fritt och öppet för den krets som verksamheten riktar sig till. Föreningen ska ta emot personer som vill bli medlemmar om de uppfyller stadgarnas krav.

I stadgarna får dock denna öppenhet begränsas om det finns "särskilda skäl" för det. Det finns vissa godtagbara begränsningar, till exempel:

* anställda hos föreningen
* viss yrkesgrupp
* konsument av viss tjänst
* bosatt inom ett visst område
* annan geografisk begränsning
* begränsning av medlemsantalet

Ett exempel på en godtagbar begränsning av nya medlemmar är att ett företag endast tillåter att tillsvidareanställda i företaget får vara medlemmar. Det är alltid en godtagbar begränsning att vägra inträde för personer som kan förväntas motarbeta verksamheten eller dess syfte.

Enligt principen om fritt utträde får en medlem alltid, utan att behöva ange skäl, gå ur en ekonomisk förening. I vissa fall kan en medlem tvingas vara kvar för en begränsad tidsperiod, till exempel om föreningen har stora tillgångar som kräver det. Ett beslut om uteslutning från föreningen ska normalt fattas på stämman.

Så styrs den ekonomiska föreningen

Medlemmarna betalar medlemsinsats och beslutar på föreningsstämman om grundläggande regler som ska gälla för föreningen. Medlemmarna utser styrelse och revisor.

Styrelsen har rätt att företräda föreningen och bland annat ingå avtal för föreningens räkning. VD, om sådan finns, har rätt att företräda föreningen för åtgärder som krävs för den löpande förvaltningen.

Revisorns uppgift är att granska föreningens redovisning och ledningens sätt att sköta föreningen.

Exempel på ekonomiska föreningar

De vanligaste formerna av ekonomiska föreningar är föreningar där:

* Medlemmarna/anställda ges arbete och försörjning.
* Konsumenter (till exempel delägare i ett vindkraftverk) går samman för att få ett bättre pris.
* Producenter går samman (till exempel hantverkare) för att sälja och få bättre betalt för sina produkter.

Antal ägare

En ekonomisk förening ska bestå av minst tre medlemmar.

Bildande

En ekonomisk förening bildas genom att minst tre personer vid en konstituerande föreningsstämma beslutar att bilda föreningen, antar stadgar samt väljer styrelse och revisor. Stadgarna och protokollet från föreningsstämman skickas tillsammans med en registreringsblankett in till Bolagsverket, senast sex månader efter stämman. Bildandet är klart i och med registreringen.

Juridisk person?

En ekonomisk förening är en juridisk person. Det innebär bland annat att den kan ingå avtal med utomstående. Styrelsen har rätt att företräda föreningen och kan utse personer som företräder den. Medlemmarna i en ekonomisk förening kan vara anställda av föreningen. En ekonomisk förening ska registreras hos Bolagsverket. Före registreringen är föreningen inte en juridisk person. Ekonomiska föreningar tilldelas ett organisationsnummer i samband med registreringen, som används som identitetsnummer för företaget.

Firma/namnskydd

Registreringen hos Bolagsverket ger ensamrätt till namnet i hela landet.

Ansvar/kapital

Medlemmarna i en ekonomisk förening är inte personligt ansvariga för föreningens förpliktelser. Den ekonomiska risken är i princip begränsad till medlemsinsatsen. I en oregistrerad ekonomisk förening ligger ansvaret för uppkomna förpliktelser solidariskt på de som beslutat eller deltagit i åtgärden som ledde till förpliktelsen.

Bokföring

En ekonomisk förening är bokföringsskyldig. Alla affärshändelser, det vill säga allt som påverkar företagets ekonomi, ska dokumenteras. Affärshändelserna ska kunna verifieras med underlag såsom kvitton eller fakturor, verifikationer, som ska sparas i minst tio år. Alla ekonomiska föreningar ska göra en årsredovisning. Större ekonomiska föreningar (med fler än 200 anställda eller tillgångar vars värde överstiger 1 000 prisbasbelopp, vilket är drygt 38 miljoner kronor) ska lämna in årsredovisningen till Bolagsverket.

Revisor

En ekonomisk förening ska ha en revisor som bland annat granskar årsredovisningen. I större ekonomiska föreningar (se ovan) finns krav på att revisorn ska vara godkänd eller auktoriserad. I andra ekonomiska föreningar finns ett allmänt krav på att revisorn ska ha den insikt och erfarenhet av redovisning och ekonomiska förhållanden som krävs med hänsyn till föreningens verksamhet.

http://www.nutek.se/sb/d/377/a/1399
 
Senast ändrad:
Sv: Ekonomisk förening-hur mycket i anläggningsavgift?

Tack för era svar!

Vet inte om det gett nån klarhet i om det är ok med 5000kr/år i anläggningsavgift men jag får snoka vidare.
 

Liknande trådar

Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 430
Senast: FannyN
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 543
Senast: gul_zebra
·
Anläggning Jag undrar om det finns fler ridskolor i form av ideella föreningar som äger sina egna anläggningar och hur ni isåfall får ihop det hela...
Svar
4
· Visningar
1 224
Senast: Lotus
·
Hästmänniskan Nu börjar jag tröttna riktigt ordentligt på ridklubben där vi har ena hästen uppstallad. Det är en ridskola på anläggningen och det...
2
Svar
28
· Visningar
4 923
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp