Bukefalos 28 år!

Ridskola/ideell förening som äger sin egen anläggning

Lotus

Trådstartare
Jag undrar om det finns fler ridskolor i form av ideella föreningar som äger sina egna anläggningar och hur ni isåfall får ihop det hela ekonomiskt? Vår klubb äger ett gammalt stall som behöver en hel del renoveringar, tex så har vi sista två åren både lagt nytt yttertak med snörasskydd och satt in hälften av den ventilation som krävs av länsstyrelsen, och resten skall sättas in i år.

Det kostar väldigt mycket pengar och kommunen betalar förstås inte då det inte är deras fastigheter. Finns det några fler föreningar som har det som vi, och hur får ni det att gå runt?
 
Jag undrar om det finns fler ridskolor i form av ideella föreningar som äger sina egna anläggningar och hur ni isåfall får ihop det hela ekonomiskt? Vår klubb äger ett gammalt stall som behöver en hel del renoveringar, tex så har vi sista två åren både lagt nytt yttertak med snörasskydd och satt in hälften av den ventilation som krävs av länsstyrelsen, och resten skall sättas in i år.

Det kostar väldigt mycket pengar och kommunen betalar förstås inte då det inte är deras fastigheter. Finns det några fler föreningar som har det som vi, och hur får ni det att gå runt?

Jag har haft samma fråga mot ett par föreningar som står för allt ekonomiskt själv och äger sina byggnader.

Tipsen och svaren jag fick var väl egentligen mest pengar ur egen ficka och att standarden får hållas efter budgeten. Den som håller i ekonomin måste vara skicklig och insatt och är en av de viktigaste posterna att fylla med rätt person.

Detta kan även ge ett tillskott:
- årliga bidrag (om man kan få något, är inte alla år man lyckas få)
- egna inkomster via tex tävlingar el försäljning (just tävling var ofta största inkomstkällan)
- sponsorer
- gåvor
- ideella insatser

Nåt jag har tänkt på, som kanske låter lite knasigt men: Andelshästar? Där folk får köpa sig in i andelar i en häst. Vad fördelarna ska vara är ju klurigt..men det är ju nästan som en typ av sponsring :) och kan man dra ner på pris vid ett hästinköp eller två spar det ju mycket pengar.
Företag kanske kan vara intresserade av en "egen" häst?
 
Senast ändrad:
Jag undrar om det finns fler ridskolor i form av ideella föreningar som äger sina egna anläggningar och hur ni isåfall får ihop det hela ekonomiskt? Vår klubb äger ett gammalt stall som behöver en hel del renoveringar, tex så har vi sista två åren både lagt nytt yttertak med snörasskydd och satt in hälften av den ventilation som krävs av länsstyrelsen, och resten skall sättas in i år.

Det kostar väldigt mycket pengar och kommunen betalar förstås inte då det inte är deras fastigheter. Finns det några fler föreningar som har det som vi, och hur får ni det att gå runt?
Min förening äger en stor anläggning. Innan det byggdes nytt ridhus var faktiskt ekonomin bra. Nu är det två ridhus och kämpigt att ro runt...
Men rent krasst handlar det ju om att dra in pengar som räcker till budgeterat underhåll samt bygga upp en buffert för oförutsedda saker.
Hur? Ja ridskolan måste dra in pengar, tävlingsverksamheten måste dra in pengar, inackorderingsstallet måste dra in pengar, personalstyrkan måste vara minimal.
Sen får man utnyttja bidrag. LOk stöd, idrottslyftet, EU bidrag, projektpengar och kommunen brukar kunna ge lokal bidrag och hjälpa till med borgen för lån etc
 
Jag undrar om det finns fler ridskolor i form av ideella föreningar som äger sina egna anläggningar och hur ni isåfall får ihop det hela ekonomiskt? Vår klubb äger ett gammalt stall som behöver en hel del renoveringar, tex så har vi sista två åren både lagt nytt yttertak med snörasskydd och satt in hälften av den ventilation som krävs av länsstyrelsen, och resten skall sättas in i år.

Det kostar väldigt mycket pengar och kommunen betalar förstås inte då det inte är deras fastigheter. Finns det några fler föreningar som har det som vi, och hur får ni det att gå runt?

Jag rider på en sån ridskola, har för mig att kommunen gick i borgen för lånet som behövdes för att bygga anläggningen. Anläggningen är alltså byggd för att vara ridskola från första början, och därför behövs inga enorma renoveringar. Det som har behövts har vi finansierat själva, med verksamheten, helt enkelt. Ridskolan har funnits i trettio år, och så har man lagt undan lite hela tiden, så det finns numer en ordentlig buffert som kan användas t ex till reparationer och förbättringar.
 
Vårt stall är byggt 1906... Ni kanske förstår att det är en hel del som behöver renoveras :-/
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 592
Senast: IngelaH
·
Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 610
Senast: Lingon
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 979
Senast: lundsbo
·
Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 544
Senast: FannyN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp