Ekonomiska aspekter

Ponsse

Trådstartare
Hej!

Hur kan man göra arbetet i stallet mer ekonomiskt? Hur kan man spara tid? Nu menar jag allt från foder till strö till vatten i hagar till att leda hästar till olika boxar.
Vad är oekonomiskt att använda, och vad är ekonomiskt? För och nackdelar ni kommer på? Ni behöver inte bara tänka i erat eget stall, utan även andra - små som stora.

Ös på med era ídéer. Allt är välkommet. Tusen tack till den som hjälper mig att svara :)
 
Sv: Ekonomiska aspekter

På mitt förra jobb var torv det bästa strömedlet. Lite dyrare i inköp men betalade sig då gödselstacken blev mindre och lättare att bli av med. Genom en annons i lokala tidningen om våren så strömmade folk till för att ta av gödslen till sina trädgårdar, också ett spartips.

Permanentbäddar spar mycket mockningstid.

Om man fyller vatten med slang så passa på under in/utsläpp - lägg i slangen, gå in med en häst, flytta slangen, ta nästa häst. Om hästarna går i flock så är det smart att bygga en gång så att de kan gå ut själva - sparar massa tid.

Vintertid går våra bara ute ca 6-7 timmar - då brukar jag skippa vattnet i hagen :o Tidsödande och jobbigt för kroppen att släpa dunkar, de kan dricka inne.

Fodermässigt är ett bra grovfoder som passar till stallets typ av hästar (ridskola, uppfödning, tävling etc) guld värt. Man sparar massor på att slippa pytsa med tillskott, både tid och pengar. Analysera och räkna - kraftfoder kanske inte behövs = ekonomiskt.

Oavsett vilket stall man är i så är ett bra tips att göra färdigt saker. Mocka åt alla, strö åt alla, sopa hela stallet. Gör klart allt foder och förbered så gott det går för nästa dag. Inte kludda runt och sopa flera gånger, göra foder i omgångar osv.

Skaffa rutiner på att hålla hyfsat rent - då blir storstädningen inte lika jobbig.

Och sist men inte oviktigt: tänk ergonomiskt! Ha bra skor och kläder och se till att använda kroppen rätt. En trasig kropp som behöver sjukskrivning är varken ekonomiskt eller trevligt för den drabbade.

Blev ett brain-storm-inlägg, man får sålla som man vill :)
 
Sv: Ekonomiska aspekter

Vi har stallmattor i alla boxar och spiltor i stallet. Minskat strötillgången mycket, det isolerar och bekvämt att ligga på :) Dyra att köpa in men ekonomiskt och miljövänligt i längden.
 
Sv: Ekonomiska aspekter

Mest tidsmässigt skulle jag tro. Jag fyller t ex på vattenhinkarna i boxarna med slangen medan jag blandar och lägger ut kraftfoder, du anar inte hur exakt man lär sig hur mycket man hinner på en hink....fast det kan man ju få lära sig den blöta vägen...hihi.
Nu när vi blev fem djur i stallet efter att ha haft tre ett tag så rationaliserade jag till att kolla hur de funkade att ta in och ut i par. Två kan gå in själv på kvällen, vilket sparar mig minst en vända ut till hagen. På morgonen tar jag ut dem i par och det funkar kanonbra, jag blir riktigt stolt över dem i hanteringen när de väntar i gången medan man gör iordning nummer 2. Inga sura miner heller, men så har jag ju parat dem rätt!
Jag gör också färdigt allt på morgonen, lägger upp hö till nästa dags frukost och lunch också, i korgar för att spara tid på morgonen.
När jag tagit in dem på kvällen lägger jag ut morgonhöet (om det inte ska regna eller snöa).
Fyller på vatten ute medan jag mockar.
Vid riktigt kallt väder då de kan behöva extra stråfoder att äta, ger vi dem halm i fri tillgång istället för mer hösilage, bättre för både vikt och ekonomi.
Kul att läsa hur ni andra tänkt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Anläggning Om ni fick drömma helt fritt, hur skulle ni vilja ha det i stallet för att spara tid, underlätta och göra det smidigt för er själva...
2
Svar
25
· Visningar
2 639
Senast: Snubbelfot
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 542
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp