Ekonomitråden

Snyggt jobbat! Rejäl buffert också. :)

Det där med att vecko- eller där verkar kunna slå lite olika. För er funkar det uppenbarligen. :) Vi har visat tendenser att köpa för mycket vid veckohandling så att det uppstår val mellan matsvinn och total tristess när vi inte längre är sugna på att äta det vi ville ha vid inköpstillfället. Lyckligtvis bor vi nära flera butiker och har helt okej impulskontroll (eller ja, får det eftersom vi vet att kvitton ska registreras :p) så vi handlar 3-4 gånger i veckan istället.

Haha så olika det kan vara!
Vi skriver matsedel för veckan, går igenom skåpen och kollar vad vi har och köper endast det som saknas :) Tar basvaror slut så skrivs de upp direkt på inköpslistan för nästa vecka.
Händer det att vi inte är sugna på det vi tänkt äta sparas det till nästa vecka, börjar något närma sig att bli dåligt äts det upp oavsett hur osugna vi är.

Sen händer det såklart att vi måste komplettera med typ mjölk under veckan men vi får betydligt mycket mindre svinn såhär än när vi handlade för det vi skulle äta på kvällen :)
 
Haha så olika det kan vara!
Vi skriver matsedel för veckan, går igenom skåpen och kollar vad vi har och köper endast det som saknas :) Tar basvaror slut så skrivs de upp direkt på inköpslistan för nästa vecka.
Händer det att vi inte är sugna på det vi tänkt äta sparas det till nästa vecka, börjar något närma sig att bli dåligt äts det upp oavsett hur osugna vi är.

Sen händer det såklart att vi måste komplettera med typ mjölk under veckan men vi får betydligt mycket mindre svinn såhär än när vi handlade för det vi skulle äta på kvällen :)

Precis, så gör vi också :) Skåpen och frysen är mer eller mindre tomma när det är dags för att handla och händer det att vi har över av någon anledning så kollar vi genom och använder oss av det när vi skriver matsedel för kommande vecka. Jag och maken har varit tillsammans i snart 9 år och har alltid skrivit matsedel och veckohandlat, även innan vi fick barn.
 
Jag hänger på här! Är också student, bor bra till i Stockholm och har dyr hobby (rider, dock ej egen häst) så det blir inte särskilt många kronor över. Jag försöker spara när det går! Vissa månader kan jag spara någon tusenlapp, andra månader räcker pengarna knappt till. Framförallt vill jag få mer kontroll över min ekonomi, just nu känns det som att det lätt skenar iväg. Inte minst för att jag, pga dålig impulskontroll, äter ute och lägger pengar på onödiga saker hyfsat ofta.

Mat är det som slukar mest pengar i dagsläget. Ibland tar man en lunch på stan, onödig utgift absolut, men det som kostar mest är ändå att vi sällan planerar vad vi ska äta och bara handlar det vi vill ha dag för dag. Planen nu är att börja med matsedel och veckohandla för att se över och få ner matkostnaderna. :)

Modestudent som jag är så köper jag en del kläder, men jag shoppar till 100% på second hand (typ myrorna, inga dyra vintagebutiker) så det blir väldigt sällan några stora summor. Jag kommer nog inte ihåg sist jag köpte ett plagg som kostade mer än 100kr, så det känns skönt! Billigt, roligt och jag får en spännande garderob.

På det stora hela köper jag nästan bara begagnade saker, om jag behöver köpa något dvs. Så självklar grej egentligen, men det känns ändå värt att nämna! :)
Gillar poängerna om att köpa begagnat och bara sånt som behövs. :) Som du säger så borde det väl vara självklarheter men det är ändå nyttigt att påminna sig själv och andra.

Hur gör du nu för att skapa ökad kontroll? Ska du skriva upp inköpen någonstans för att kunna se totalen per månad? Orkar man inte sitta och knappa in det själv så finns ju t.ex. Tink.
 
@Piek och @FengurLaugar Okej! Jag börjar känna mig som ett trotsigt barn nu när jag ens försöker föreställa mig att vara tvungen att spika idag vad jag ska äta på fredag. :p Det låter absolut som en fördel att kunna göra det, särskilt om man tar bilen till butiken och alltså får en kostnad (och miljöbelastning) av varje besök.

Som det är nu så lyckas vi ändå hålla det ganska billigt genom att gå igenom vilka av veckans extrapriser som är på saker som vi brukar gilla, hamstra upp av det i kyl, skafferi och frys, och så komplettera med mindre hållbara tillbehör när det närmar sig ätdags. Kollade lite snabbt nu och ca 3/5 matvaror i februari var på någon form av extrapris. Det tar dock tid så frågan är om jag kommer orka fortsätta med det när jag ska börja jobba heltid sen. :D
 
Precis, så gör vi också :) Skåpen och frysen är mer eller mindre tomma när det är dags för att handla och händer det att vi har över av någon anledning så kollar vi genom och använder oss av det när vi skriver matsedel för kommande vecka. Jag och maken har varit tillsammans i snart 9 år och har alltid skrivit matsedel och veckohandlat, även innan vi fick barn.

Det roligaste är ändå att vi äter mycket mer varierat nu än när vi handlade varje dag. Förut blev det lätt att fastna i pastaträsket, nu ser vi mer svart på vitt att det blir variation :)
 
Jag kör andra månaden med budgetdokument nu (analogt, i min BuJo), och jag tycker att det verkar fungera för mig.
Mitt största problem har varit att jag inte haft riktig koll på vart pengarna tar vägen, men det problemet har jag inte när jag skriver upp allt.
Skriver bara upp mina personliga utgifter, min och sambons utgifter går på ett eget konto dit vi för över en bestämd summa varje månad.
Jag sparar tredubbelt, med en summa som åker in på buffertkontot, en summa som går in på avanzakontot samt att en del av det vi sätter över på vårt gemensamma konto inte kommer gå åt och därmed har vi ett litet buffertspar där också.
Vi har inte så mycket gemensamma utgifter, men det är typ:
- hyra
- mat (vi veckohandlar vilket sparar massor!)
- el (har f n ett billigt elavtal, men ska kika på detta igen till sommaren)
- wifi (mesta möjliga för minsta möjliga)
- Diverse streamingtjänster (avslutar de vi inte använder)
- Försäkringar

Ska snart löneförhandla och hoppas på att kunna putta upp min lön ett par hack :)
 
Senast ändrad:
@Piek och @FengurLaugar Okej! Jag börjar känna mig som ett trotsigt barn nu när jag ens försöker föreställa mig att vara tvungen att spika idag vad jag ska äta på fredag. :p Det låter absolut som en fördel att kunna göra det, särskilt om man tar bilen till butiken och alltså får en kostnad (och miljöbelastning) av varje besök.

Som det är nu så lyckas vi ändå hålla det ganska billigt genom att gå igenom vilka av veckans extrapriser som är på saker som vi brukar gilla, hamstra upp av det i kyl, skafferi och frys, och så komplettera med mindre hållbara tillbehör när det närmar sig ätdags. Kollade lite snabbt nu och ca 3/5 matvaror i februari var på någon form av extrapris. Det tar dock tid så frågan är om jag kommer orka fortsätta med det när jag ska börja jobba heltid sen. :D

:D
Knepet är att skrolla igenom icas (eller vilken butik man nu handlar i) extrapriser samtidigt som man skriver matsedeln
 
Det roligaste är ändå att vi äter mycket mer varierat nu än när vi handlade varje dag. Förut blev det lätt att fastna i pastaträsket, nu ser vi mer svart på vitt att det blir variation :)

Ja det blir ju lite så faktiskt! "Hmmm, är det något vi inte har med, kyckling? Fisk?" Och så blir det en meny där vi varierar både proteinet och tillbehöret till det :) Vi har alltid matlådor på jobbet så vi lagar matlådevänligmat under veckorna och på fredag och lördag kan det bli hemgjord pizza, tacos eller kycklingsallad som känns lite mer som helgmat för oss med småbarn :D
 
Hut gör ni som har partner som inte är lika ekonomiska?
Jag är inte ekonomisk, jag är snål. Min gubbe inte lika mycket, även om han inte är slösaktig. Det är en kompromiss man får göra helt enkelt. När man lever i tvåsamhet kan jag tycka att båda sidorna får "ge sig" lika mycket när det kommer till gemensamma grejer. Han får nyttja sina egna pengar som han vill, jag nyttjar mina som jag vill, men gemensamma saker som typ matpengar osv får man använda enligt en överenskommelse där man har någon slags kompromiss som båda är okej med.
 
Min man är helt okej men inte riktigt lika nitisk som jag. Vi har delad ekonomi så jag håller koll på mina egna utgifter och min andel av de gemensamma. :)
Jag är inte ekonomisk, jag är snål. Min gubbe inte lika mycket, även om han inte är slösaktig. Det är en kompromiss man får göra helt enkelt. När man lever i tvåsamhet kan jag tycka att båda sidorna får "ge sig" lika mycket när det kommer till gemensamma grejer. Han får nyttja sina egna pengar som han vill, jag nyttjar mina som jag vill, men gemensamma saker som typ matpengar osv får man använda enligt en överenskommelse där man har någon slags kompromiss som båda är okej med.
Jag och sambon har också delad ekonomi, vad sambon gör med sina pengar bryr jag mig inte om. Men tex när det kommer till mat har vi olika åsikter. Jag äter god mat, men det får inte kosta vad som helst, sambon bryr sig inte på det sättet. Vilket gör att maten kan bli väl dyr vissa månader.
 
Jag och sambon har också delad ekonomi, vad sambon gör med sina pengar bryr jag mig inte om. Men tex när det kommer till mat har vi olika åsikter. Jag äter god mat, men det får inte kosta vad som helst, sambon bryr sig inte på det sättet. Vilket gör att maten kan bli väl dyr vissa månader.
Vad säger han om du påpekar att du tycker det är för dyrt? Har ni en matbudget ni kommit överens om tillsammans?
 
Jag och sambon har också delad ekonomi, vad sambon gör med sina pengar bryr jag mig inte om. Men tex när det kommer till mat har vi olika åsikter. Jag äter god mat, men det får inte kosta vad som helst, sambon bryr sig inte på det sättet. Vilket gör att maten kan bli väl dyr vissa månader.
Jag hade velat sätta en budget som var rimlig för mig och sagt att det överskjutande beloppet skulle betalas av honom. Sen kan man göra undantag vid särskilda tillfällen, efter överenskommelse. Kanske blir det ibland aktuellt att äta varsin rätt.
 
Jag hade velat sätta en budget som var rimlig för mig och sagt att det överskjutande beloppet skulle betalas av honom. Sen kan man göra undantag vid särskilda tillfällen, efter överenskommelse. Kanske blir det ibland aktuellt att äta varsin rätt.
Jag har satt 2000 som max, när jag tidigare har bott själv har jag klarat mig på 1300. Men nu blir det helt klart mer hämtmat. Men 2000 är väl en ganska rimlig matbudget för en person?
 
Jag har satt 2000 som max, när jag tidigare har bott själv har jag klarat mig på 1300. Men nu blir det helt klart mer hämtmat. Men 2000 är väl en ganska rimlig matbudget för en person?
Absolut. Sitter inte vid datorn nu men tror att vi snittar på lite över 3000 för två.
 
Jag har satt 2000 som max, när jag tidigare har bott själv har jag klarat mig på 1300. Men nu blir det helt klart mer hämtmat. Men 2000 är väl en ganska rimlig matbudget för en person?
2000 är en rätt normal budget om man för det mesta äter hemlagat och inte äter oxfilé för jämnan. Min billigaste månad levde jag på 1200 i matkostnader men då var det verkligen billigast möjliga.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 994
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 990
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 698
Senast: Dorinda
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp