Ekonomitråden

Det är väldigt bra att laga storkok en eller två ggr/v och frysa in portioner, efter ett tag har man en bra variation på påsar att plocka från. Hemlagad ärtsoppa (utan fläsk) kostar typ 4kr portionen om ens det! Och är gott om man kryddar ordentligt och äter med lite dijonsenap. Blodpudding med lingonsylt och keso + riven morot är också billig (och god!) mat.

Om man som jag är kass på excel så finns det färdiga mallar för ex.vis hushållsbudget som man kan använda och modifiera efter behov.

Där kan man också enkelt se hur många % av sin inkomst man förbrukar/månad och hur olika val man tar i budgeten påverkar det.

Det är verkligen värt mödan att räkna ut exakt vad alla försäkringar och sånt kostar per månad, och att ha koll på vad djuren kostar, även om det kan vara lite obehagligt att räkna på så är det jätteskönt att ha koll!
 
Jag har satt 2000 som max, när jag tidigare har bott själv har jag klarat mig på 1300. Men nu blir det helt klart mer hämtmat. Men 2000 är väl en ganska rimlig matbudget för en person?

Vi handlar mat, kattmat och hygien- tvättgrejer på ICA för ca 6200 kr i månaden. Två vuxna, två barn och två katter på den budgeten.
 
Det är väldigt bra att laga storkok en eller två ggr/v och frysa in portioner, efter ett tag har man en bra variation på påsar att plocka från. Hemlagad ärtsoppa (utan fläsk) kostar typ 4kr portionen om ens det! Och är gott om man kryddar ordentligt och äter med lite dijonsenap. Blodpudding med lingonsylt och keso + riven morot är också billig (och god!) mat.

Om man som jag är kass på excel så finns det färdiga mallar för ex.vis hushållsbudget som man kan använda och modifiera efter behov.

Där kan man också enkelt se hur många % av sin inkomst man förbrukar/månad och hur olika val man tar i budgeten påverkar det.

Det är verkligen värt mödan att räkna ut exakt vad alla försäkringar och sånt kostar per månad, och att ha koll på vad djuren kostar, även om det kan vara lite obehagligt att räkna på så är det jätteskönt att ha koll!

Underbart att ha stenkoll på vad allt kostar tycker jag! I samband med byte av bank gick vi genom alla försäkringar och skrev upp dom så vi vet vad vi har och vad det kostar.
 
Några som är intresserade av att köra månadsutmaning i mars? Välj vilka mål ni vill. :) Jag ska följa upp utvecklingen jan-feb ikväll och sätta mina egna mål efter det.
 
Det är väldigt bra att laga storkok en eller två ggr/v och frysa in portioner, efter ett tag har man en bra variation på påsar att plocka från. Hemlagad ärtsoppa (utan fläsk) kostar typ 4kr portionen om ens det! Och är gott om man kryddar ordentligt och äter med lite dijonsenap. Blodpudding med lingonsylt och keso + riven morot är också billig (och god!) mat.

Om man som jag är kass på excel så finns det färdiga mallar för ex.vis hushållsbudget som man kan använda och modifiera efter behov.

Där kan man också enkelt se hur många % av sin inkomst man förbrukar/månad och hur olika val man tar i budgeten påverkar det.

Det är verkligen värt mödan att räkna ut exakt vad alla försäkringar och sånt kostar per månad, och att ha koll på vad djuren kostar, även om det kan vara lite obehagligt att räkna på så är det jätteskönt att ha koll!
Var finns dessa färdiga mallar?
 
Mitt tänkta marssparande är redan förstört... Sambon fyller år och hans present drog iväg liiiiite mer än tänkt. Det var ju det där med att ta kontroll över kostnaderna :meh::D
 
Mitt tänkta marssparande är redan förstört... Sambon fyller år och hans present drog iväg liiiiite mer än tänkt. Det var ju det där med att ta kontroll över kostnaderna :meh::D
Då kan du räkna det som en "sunk cost" och göra det bästa av situationen som den är med det utgångsläget? :p
 
Ni som sparar i fonder,
Vilka fonder har ni?
Avanza eller annan bank?
Hur mycket av sparandet läggs i fonder?
Tips på fonder och varför?
Hur långsiklång är sparandet (syftar ej på pensionsspar)?
Hur mycket sparar ni i privat pensionssparande?
 
Iallafall på Mac i senaste version så får man upp en massa mallar att välja bland i en startruta som visar sig när man startar excel. Antagligen också när du klickar på knappen för nytt dokument.
Ja såklart!
Nu hittade jag.
Hehe.. excel tilltalar en nördig sida hos mig...:D
 
Några som är intresserade av att köra månadsutmaning i mars? Välj vilka mål ni vill. :) Jag ska följa upp utvecklingen jan-feb ikväll och sätta mina egna mål efter det.

Jag är med! I både tråden och utmaningen. Mitt mål är att tjäna mer än föregående månad. Det ska jag klara om det inte blir VAB eller jag gör illa mig.

Innan sommaren är slut (har augusti på mig) har jag lovat min bankman att återkomma och vara "klar" med min buffert, det är min första milstolpe. Sparar i fonder till pension, barn och katastrof. Nyfiken på aktier men vågar inte riktigt ta steget nu ;)
:D har tidigare impulshandlat myyyycket hästprylar men har skärpt mig rejält sedan jag fick utrymme att spara en del pengar. Det är ju roligt!
 
Att ta ut månadsbudgeten för mat i kontanter och bara handla mat kontant ger väldigt bra översikt över matkostnaderna.
 
Jag ska börja from i morgon- ny månad och allt. Jag gör mkt småhandlande som egentligen inte höjer min livskvalitet speciellt. Jag ska tänka mig lite mer för och planera lite mer. Har egentligen inte några problem med ekonomin utan kan fortsätta som jag gör nu men det känns så onödigt bara med massa pengar som läggs på saker som ändå inte ger mig något.
 
Jag ska börja from i morgon- ny månad och allt. Jag gör mkt småhandlande som egentligen inte höjer min livskvalitet speciellt. Jag ska tänka mig lite mer för och planera lite mer. Har egentligen inte några problem med ekonomin utan kan fortsätta som jag gör nu men det känns så onödigt bara med massa pengar som läggs på saker som ändå inte ger mig något.
Lite av vikt-filosofin att det ska vara gott per kalori.
Snor den.

Behöver jag det där - höjer det min livskvalitet? Få extrasaker som kvalar in då.

Jag kommer att få A-kassepengar snart. Få se hur mycket jag klarar att spara på det. Skulle vilja få ihop 10' innan halvårsskiftet. Då klarar jag nästa års ved utan att tulla på bufferten.
 
Hut gör ni som har partner som inte är lika ekonomiska?
Jag och mitt ex hade enormt skilda värderingar om vad man spenderar pengar på och hur. Vi gjorde så att vi hade helt delad ekonomi. Servicekonto för räkningar och lån och ett gemensamt sparande för saker som går sönder i hushållet, där jag varje månad räknade ut vad vi skulle betala in, 50/50. Matkonto för maten och ovillkorligen bara sånt som man handlar på mataffären, inga cigg eller dyl. Övriga pengar gör man vad man vill med. Funkade mycket bra, vi bråkade aldrig om pengar, tror det var för att vi satte upp så tydliga regler från start.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 994
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 990
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 698
Senast: Dorinda
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp