Eksem på föl

Sv: Eksem på föl

Efter att ha bytt bete och ständig smörjning så har mitt föl nu blivit MYCKET bättre. Det gick faktiskt snabbt när det väl vände. Fortsätter att smörja honom för att vara på den säkra sidan nu när vi har haft väldigt mycket sol. Idag när jag var ute så upptäckte jag på hans vita ben som jag också smörjat, att håret lossnade på flera ställen när jag drog med handen! Någon som varit ute för något liknande? Ska ringa vet imorgon men tänkte att det kanske finns någon här som vet vad det beror på/vad jag ska göra? Är det samma problem som han haft i ansiktet? :confused:
 
Sv: Eksem på föl

Är det inte helt vanlig solbränna? Föl/hästar med rosa och vita mular och ben kan bli extremt sönderbrända. Mitt föl har en nosbläs och har blivit sönderbränd 2 ggr i sommar så det blivit sår.
Jag smörjer med solkräm och det funkar bra. Tyvärr är det ibland svårt att få det att stanna kvar på mulen, när de går och betar och drar mulen i marken.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en häst som jag har ägt i två år. Hästen har under sommarhalvåren haft problem med eksem som satt sig i mankammen samt vid svansen...
Svar
3
· Visningar
2 487
Senast: Shettisar
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 727
Gravid - 1år Får be om ursäkt för mycket text och hoppas någon orkar läsa! Jo... vår lille är nu 7 veckor. När han var drygt 4 veckor dök det...
Svar
9
· Visningar
10 142
Senast: Jaahl
·
Hästvård Min häst har fått eksem framför ljuvret, det är hårda krustor och hon anser att det kliar så skönt när jag tvättar och smörjer. När...
Svar
4
· Visningar
1 118
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp