Eksemfrågor... igen.

Sv: Eksemfrågor... igen.

Stämmer inte på min tyvärr, det med avmaskning = mer kli, ingen mask och ingen avmaskning = mindre kli.
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Jag är inte alls insatt i exem, men får höra lite olika "berättelser" iom att jag håller på med parasiter.

Flera stycken har nu sagt att efter de slutade avmaska (dvs, träckprov och kontroll av markerna så det inte behövs) så har exemen i stort försvunnit. Kan det vara en störning i magen som utlöser vissas exem kanske? I så fall kan ju en flytt med betessläpp utlösa kliande som inte märkts tidigare.

Det här trodde man på -70 talet. Forskning i dag visar att det inte stämmer.
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Rätt så, avmaskning påverkar mag- och tarmsystemet negativt, därför mer kli.

Fast jag sat att det INTE stämde, påståendet OM ATT avmaskning = mer kli, ingen avmaskning = mindre kli.

Min kliade mindre när han avmaskades, och mer när han inte hade mask och inte avmaskades. Vilket dock beror på ålder och att eksemen blossar upp mer och mer än något annat.

Men han blev inte ett uns mindre kliig av ingen mask och ingen avmaskning.
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Det här trodde man på -70 talet. Forskning i dag visar att det inte stämmer.

Men om en som blivit av med exemen när de började göra träckprov, några år senare avmaskas hästen ändå för stallägaren vill det och genast är exemet tillbaka...

Du får gärna visa forskningsrapporter som helt kan avvisa detta.
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Avmaskningsmedel kan ge upphov till störd mage och tarmflora, genom det ökar risken för att eksemet bryter ut. En eksem häst är ofta oerhört känslig i magen, ofta känsligare än icke eksemindivider och det behöver inte mycket till för att en störning ska vara ett faktum

Vill du läsa studier så finns en sådan gjord på linfröolja som går ut på att stärka magen och tarmens fettvävnad, genom det blir hästen inte lika känslig vid ev förändringar och klarar sig bättre.
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Den är inte gjord på linfröolja väl den studen, utan linfrökaka? Eller har det kommit en till? *nyfiken*
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

*kl*
Nu är jag förvirrad. När jag skriver en fråga får jag först svar att forskning kommit fram till att det INTE är så, sen säger ni att det ÄR så. Bestäm er nu...
 
Sv: Eksemfrågor... igen.

Knapplån

Det finns ett samband mellan maskinfektion och mindre allergiska besvär. Det är delvis samma immunämnen som riktar sig mot maskar och allergener. På människa har man sett att om immunförsvaret är väldigt upptaget med att bekämpa parasiter så har det inte så mkt resurser att ge allergiska symptom. Allergin försvinner inte men den allergiska inflammationen minskar. Så det är bara att välja mellan pest och kolera! HH
 

Liknande trådar

Hästvård Tar med stor glädje imot alla erfarenheter och åsikter....känner mig mkt nedslagen... Köpte ett kanon fint Tyskt dressyr sto förra...
Svar
7
· Visningar
1 243
Senast: oopsie
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 776
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp