Bukefalos 28 år!

Eksemhästar

trazel

Trådstartare
Ni med eksemhästar, vad gör ni med dem? Alltså, med eksemen? Tvättar ni med något, vad? Har de alltid täcke på sig i hagen och så?

Hästen fick i våras eksem i svansen, och jag blev rekomenderad att tvätta svansroten med galltvål. Det har jag gjort nu hela våren och sommaren ungefär varannan dag, som de sa. Nu har hon börjat klia sönder sig i manen också, vilken jag också börjat tvätta med galltvålen då jag tyckte att den gjorde lite nytta i svansen.

Är det någon som har något annat tips, eller är det bara täcke som är alternativet nu? :(
 
Sv: Eksemhästar

Om du söker så finns det ca en kvadriljon trådar om eksem...
Hur som helst. Min eksemhäst har täcke och behandlas med probolja, probdeo och probshampoo. Funkar riktigt skapligt, vilket jag nöjer mig med då det är en häst med riktigt besvärligt eksem.
 
Sv: Eksemhästar

mina erfarenheter är att exemtäcke är det allra bästa. har haft några exemhästar genom åren, som fått utstå både den ena och den anndra "mirakelkuren". (tyvärr kan jag inte säga att någon hjälpt särskilt tillfredsställande)

har en shettis nu som tyvärr verkar ha utvecklat exem i man och svans (3 år. har haft henne sen hon va föl, det började förra sensommaren). i år åkte exemtäcket på så fort insekterna och solen dök upp. och hon håller sig hel och fin med det :) (samt regelbundna bad med hexocil schampo)

för några år sedan hade vi en D-ponny som hade ganska svår exem. han hade exemtäcke (ett par stycken som vi kunde byta med när något skulle tvättas/lagas), men vi fick även komplitera med antihistamin tabletter som vet. skrev ut, hon skrev även ut ett schampo som han skulle bada regelbundet i. då höll han sig hel och fin, och kunde tränas/tävlas som vanligt.tror inte det finns något på marknaden kvar som vi inte provade på honom(stackars häst:o ), både krämer, sprayer och kosttillskott. även homeopat behandling. dock lyckades vet. bäst även om det tog tid.
 
Sv: Eksemhästar

trazel skrev:
Ni med eksemhästar, vad gör ni med dem? Alltså, med eksemen? Tvättar ni med något, vad? Har de alltid täcke på sig i hagen och så?

Hästen fick i våras eksem i svansen, och jag blev rekomenderad att tvätta svansroten med galltvål. Det har jag gjort nu hela våren och sommaren ungefär varannan dag, som de sa. Nu har hon börjat klia sönder sig i manen också, vilken jag också börjat tvätta med galltvålen då jag tyckte att den gjorde lite nytta i svansen.

Är det någon som har något annat tips, eller är det bara täcke som är alternativet nu? :(

Det verkar jobbigt och relativt verkningslöst med allt tvättande.
Sätt på hästen ett ordentligt eksemtäcke istället, så slipper du det jobbet, och hästen får behålla man och svans.

Man får tvätta och laga täcket å andra sidan, men det håller oftast hästen hel och sårfri.
 
Sv: Eksemhästar

min shettis får gå med exemtäcke.... tvättas varannan vecka med hexocil shampo.... o varannan dag smörjer jag med Nylanders hästcreme... dock blir täcket väldigt äckligt av det...
 
Sv: Eksemhästar

Nicke skrev:
Det verkar jobbigt och relativt verkningslöst med allt tvättande.
Sätt på hästen ett ordentligt eksemtäcke istället, så slipper du det jobbet, och hästen får behålla man och svans.

Man får tvätta och laga täcket å andra sidan, men det håller oftast hästen hel och sårfri.
Ja, faktiskt. Min pålle har täcke och han tvättas inte regelbundet. Jag har aldrig använt så lite eksemmedel som i år. Smörjer skapet 3-4 dar i veckan. Huvan gör att öronen klarar sig jättebra. Däremot myggmedel ganska mycket i skapet o lite på benen.
Nu kliar han sig nästan ingenting, men jag kan tänka mig dom som kliar mycket måste få nån lindring.
Att täcket blir äckligt tycker jag är en baggis i sammanhanget, det lider inte täcket av. Bara till å tvätta. Hästen lider inte av Nylanders, fö en av mina favoriter.
 
Sv: Eksemhästar

jinx skrev:
Om du söker så finns det ca en kvadriljon trådar om eksem...

Jag försökte faktiskt söka först, men jag hittade ingen tråd... :crazy:



Tack så mycket för svaren, det lutar väl åt att det blir ett täckesköp nu. :idea:
 
Sv: Eksemhästar

Medans min pålla håller sig absolut finast om jag tvättar henne en gång i veckan + har på täcke dygnet runt, men inte smörjer med något! (Möjligen sprayar jag på fuktspray någon gång). Det är väldigt skönt att slippa kletandet! (Täcket blir inte så äckligt om man inte smörjer - det är ofta det som kletar ner täcket).
Damen får dessutom linfröolja i maten vilket jag tycker har hjälpt en hel del (mjälligheten är borta). Hon sprayas naturligtvis också med myggmedel en gång/dag (just nu en hemmagjord blandning med hjorthornsolja + div. aromaessenser).
Så - det är olika vad som fungerar på olika hästar.... tyvärr!
 
Sv: Eksemhästar

Lånar din tråd lite.
Jag undrar hur ni gör på våren, när solen kan vara ganska stark vissa dagar, och vissa dagar kallt, har ni eksemtäcke under vanligt täcke för att skydda partier som ej skyddas av vanligt täcke eller bara eksemtäcke? Alltså min fråga är: När börjar ni använda eksemtäcket? Hur gör ni när det regnar, eksemtäcket är väl inte vattentätt, täcke över eller?
 
Sv: Eksemhästar

Eksemtäcket åker fram när svidknotten kommer, för det är oftast den som är orsaken till eksemet (på isisar ska jag säga). Vanliga täcken har jag inte så jag vet inte hur dom andra gör, men jag har aldrig sett nån som haft så.
Regnar det så regnar det, inge mer med det, täcket torkar ganska fort. Regnar det länge får man byta till det andra, eller ta av eller ta in hästen.
Inget regntäcke över heller. Det är inte så komplicerat.
Så gör jag och alla i mitt stall.
 
Sv: Eksemhästar

Min ahra inte haft så jätteallvarlig exem, men kliat n del. Jag tycker att AVS 14 fungerar bra, den är heller inte så jättekladdig i hålla på med. Har nu även köpt equi- cremne, som är lite fetare, smörjer varannan dag ungefär. Inget kli alls då. Men blir det värre så blir det täcke nästa år.
 
Sv: Eksemhästar

Täcke är det första man bör slänga på vid misstanke om eksem.

Min häst går med flugtäcke + huva på sig dygnet runt, utom när jag rider. Använder horsol på honom i år, med gott resultat. Smörjer skap och bromsbett med myggmedel. Tvättar honom ca en gång i månaden kanske, då med Hexocil. Ryktar flitigt och svampar av honom efter ridturer. Han är blank och fin och kliar sig inte hittills.
 
Sv: Eksemhästar

Använder också PROB produkterna till ponnyn. Funkar bra! Lägger på täcket tidigt på våren (i april) innan solen är allt för stark, då vår ponny får eksem av sol strålarna.Har täcket på sig jämt när han e ute, ej vid ridning förståss. Det bästa för hästen är om den får komma in i stall när det är som varmast typ mellan 11.00-16.00.
 
Sv: Eksemhästar

vi kör med exemtecke dygnet runt, och nylanders hästkräm. det är det enda som funkar på hene ;) innan så kliade hon sig så ohn fick stora öppna sår i man och svans. nu kliar hon sig inte ens :D
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 298
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp