Eksemhäst, vad gör man?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tittti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 153
T

Tittti

Jag har en 15-årig varmblodstravare som blir mer och mer känslig mot mygg för varje år. Han har klarat sig bra med Renons och AVS-14 i kombination med eksemtäcke och flughuva, men nu har han tappat halva manen och svansen har fått elefanthud och är såå gles. Det gick på typ ett dygn, och nu är han jätteirriterad och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. Har pratat med vet, och han kommer och kikar nästa vecka..under tiden tänkte jag höra med er om nån har varit med om nåt liknande och kan råda mig i vad jag ska göra?

Sv: Eksemhäst, vad gör man?

Believe me, det gör jag... Funderade närmast på om det finns nåt bättre alternativ, eftersom renonsen inte verkar fungera. Switch är inte ett alternativ, då blir han gaaalen.

Prob produkterna! Innehåller en del tjära och håller flygfäna på avstånd samtidigt som det läker såren och minskar klådan.
Var försiktig med Cortison produkter då huden blir tunnare vid längre användning.

Har läst om prob, använder du både olja, schampo och deo eller?
Funderar på att prova, det kan ju förhoppningsviis inte bli värre än vad det är nu...

shamponera, skölja ordentligt och smörja ofta.
horsol fungerar utmärkt på min häst. använder inte det så ofta som dom rekomenderar, utan när det behövs.
i år har jag använt det 2 ggr.
droppa i torr man, kamma ur manen i 2 dagar för att få bort mjäll och tvätta sen.
avs har jag aldrig märkt att det hjälper.
hellre en fet salva eller olivolja. smörj i fuktig man alltid på kvällen.
smörj lite eller inte alls om det skall vara mycket varmt och sol nästa dag.
det kan bränna vid fel användning.
ha alltid insektstäcke på i hagen.

Har du något exem täcke? Mitt sto kliade svansen förra sommaren. Men efter jag investerade i ett exem täck (tygmodellen ej nät) så har hon inte kliat alls. :)

Jag har hittat ett medel som fungerar på min häst, tidigare här jag provat allt inkl probs produkter...

horsol från http://www.nvet.se/
har inte haft ett enda täcke på i sommar och hon har en finfin man och svansrot. verkar må mycket bättre också. Kliar sig i princip aldrig längre

Vi har haft en exemhäst i 12 år nu och provar det mesta. Länge hade vi Ökozon och det fungerade jättebra. Sedan blev det strul med leveransen och medan vi väntade på produkter som aldrig kom provade vi Horsol. Min syster är alldeles lyrisk och supernöjd och hästen är jättefin så här långt! Vi avbeställde Ökozonet och kör nu enbart med Horsolen. Vad som vi upplever som viktigt är att tvätta hästen med ett milt schampo, tvätta täcket ofta (har ett heltäckande med huva från Boett) ha på Horsol så fort han är torr (ungefär varannan till var tredje dag). Sedan dränker vi nästan hobom i myggmedel varje dag (sprayar på täcket - använder ett dom doftar cintronella från Granngården, minns inte namnet nu...). Att ta in honom på natten GÖR VI INTE - det resulterar bara i att han kliar sig. Sedan går han i en hage utan klimöjligheter - inga träd eller stolpar utan bara kompisarnas tänder - men det blir sällan blodiga sår...

Tack för alla svar! Har kikat på både Horsol och prob-produkterna nu, tror jag börjar med att prova horsol. Har tvättat honom med hexocilschampo häromdagen, och efter det har det lugnat ner sig något med kliandet, trots att det varit knottväder ute.
Använder ju myggmedlet renons nu, det innehåller citronella..det finns ingen risk för konstiga reaktioner om man blandar det med horsol eller?
Eksemtäcke är en självklarhet, han har det jämt..och flughuva. Annars hade han inte klarat sig. Försöker tvätta det en gång/varannan vecka ungefär, så det inte ska vara skitigt och dra till sig insekter pga det, vet inte om det hjälper men det känns bättre iaf :)

Jag tror mest på att ställa in hästen vid knottrika tider, typ kvällen...
Jobbigt det där...
Vi hade ett russ me samma problem och det gick liksom inte att göra så mkt, provade det mesta, det mest fungerande är islandshästtäcke (boett) samt ta in när knotten är som värst..
LYCKA TILL

Jag har varit helnöjd med Prob produkterna. Tvättar honom varje eller varannan vecka,smörjer med oljan varje kväll och sprayar deon två ggr per dag.

Han är utegångshäst, så just nu har jag inget stall :crazy:
Håller på att flytta honom, så en lösdrift med separat box till honom ska byggas, men den blir ju inte färdig förrns till hösten troligtvis, så det är inte ett alternativ. Sen så tror jag han kliar sig mer inomhus, nu när han går ute finns det inte så mkt att klia sig mot, det märks på täckena..dom är inte trasiga annat än där hans kompis placerat sina tänder :)

Det enda man kan göra är att prova sig fram. Alla hästar reagerar olika på olika preparat. Jag har provat diverse och nu hittat att alger, horsol, Ultra shine (tror jag det heter) (granngården), flusa och smörja med fyra ess blandat med lite helosan på ljuvret då flygfäna är elaka och även tvätta med hexocil ibland, hjälper min.

I år har jag inte tagit på eksemtäcket utan provat att ha ett vanligt flugtäcke som jag skickat efter från börjes och det funkar kanon. Hästen går på lösdrift och kan välja själv om hon vill gå in. Det finns även träd i hagen men de används inte alls så mycket. Täcket är helt och hon verkar må bra i år. Men det kan ändras till nästa år. Så det är bara att prova sig fram vad som funkar för just din häst.

Lycka till!

Har läst om prob, använder du både olja, schampo och deo eller?
Funderar på att prova, det kan ju förhoppningsviis inte bli värre än vad det är nu...

Ingen av mina hästar har exem men jag brukar ändå behöva smörja dem ibland och jag är förtjust i probprodukterna,
oljan använder jag gärna i man eller svans där det är bra att det är
"rinnigt" och deon blandar jag med vatten och stryker på med svamp eller sprayar på som flugmedel
(gärna komplettera med nåt starkare tex flystar eller så)

Ett annat jättebra tips är Prob SUPER CREAM som innehåller aloe vera, sår och annat smått läker över natten med den :bow:

Just ja,
Horsol har jag hört mycket gott om också, vet en del som använder och är väldigt nöjda med allt utom priset.

Senast ändrad:

Bra att du använder täcke, ett måste när klådan är igång! Också bra att han inte har några trän att klia sig mot när han är ute. Kan tyckas elakt normalt sett, men man vet ju själv hur det är när man väl börjar klia på ett myggbett - det blir ju bara värre.

Har ett sto som hade klåda förra säsongen och klarat sig bra (hittills - ta i trä...) den här säsongen. Förra säsongen hade hon mjällig hårbotten i man o svans. Smörjde för det vildaste, tvättade med antingen grönsåpa eller probschampo en gg/vecka, detta funkade bra. Proboljan svarade hon inte bra på, min egentillverkade olja var bättre - jojobaolja med eteriska oljor i (lavendel+cederträ).
Hon var mot slutet av säsongen någorlunda besvärsfri, fast täcket hade hon dygnet runt ända till hösten.

I vintras började jag ge henne linfröolja enligt ett tips jag fått här på buke. Fortsatte med detta fram till betet, då ville hon inte ha det längre, vägrade äta det. Hon fick några reaktioner på försommaren, då mankammen verkade svullen. Vid ett tillfälle tappade hon hår ett par dm av manen, det bara föll av utan klåda :eek:. Men nu klarar hon sig utan täcke. Hårbotten är inte mjällig längre. Ta i trä som sagt...

Det var lite tips från mig. Hoppas det går bra för din pålle nu!

Ang.Horsol, visst kan det verka dyrt, jag betalar 220kr på mitt apotek, men är sedan säsongen började inne på den andra flaskan, så det är drygt.
Kombinerar Horsol, var 3 -4:e dag, och de andra använder jag Prob, duschar och tvättar med Probscampo en gång i veckan.
De dagar jag ej duschar svampar jag med ÄCV blandat med vatten.
Använder även Equicreme på "torra" ställen i ansiktet och på skapet.
Något som jag tror på är att se till att byta till rent täcke ofta, nu har jag turen att stå i ett stall med tvättmaskin, så jag byter täcke cirka var 3-4:e dag.
Och använder citronellabaserad hemmagjord flugspray.

Jag använder Oljan,schampoot,och deon.
Börjar med att tvätta hästen ordentligt med schampoot,sen smörjer jag in med oljan och sprayar med deon vid behov.

Betnovat får eksemponnyn här på kvällarna. Switch i man och svans och renons på kroppen och även där i manen och svansen.
Betnovat är receptbelagt.

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara... 2
Svar
34
· Visningar
8 349
Senast: Dopy
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
25 102
Senast: cirkus
·
Hästvård Klockan är snart 1 på natten, jag ska upp om 4 timmar och sitter i fönstret och tittar på mina hästar som snurrar runt, runt vid grinden...
Svar
12
· Visningar
1 996
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +... 2
Svar
20
· Visningar
5 553
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Akvarietråden V