Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Killitch är väldigt "giftigt" för huden. Ska det användas så blanda ut med en del vatten och max tre ggr i veckan. Då är Horsol bättre men det ska också användas efter beskrivning. Det finns en produkt som heter Grolisal, den har jag inte provat (ingen eksemhäst nu längre) men kan vara ett alternativ. Eller så Hälsingehonungs supersalva som är hudvänlig. Eller Aloe Vera, finns olika produkter och kan göras själv.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Har upplevt det så, att det som funkar i år det funkar inte nästa år... Har försökt i stort sett allt, har nu smort ett par år med en finsk spensalva som liknar Helosan, men den och Aloe Vera funkar skapligt. Och så täcke, förstås...
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

När min hade eksem som behövde behandlas hade jag beckolja utblandad med nån billig olja. Funkade alltid.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Exemtäcke modell snuggy hood, stå inne nattetid, zinktillskott (hoof aid), smörja med Dexem (kräm för människor) och linfrön i maten.

Detta gjorde att min häst efter två somrar med i princip kal man (med sår, samt sårig och stubbig svansrot) hade mesta manen kvar efter förra och knappt kliade sig alls.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Har också testat Horsol och jag förstår inte riktigt men några droppar mellan öroen och en bit ner där exemtäcket inte riktigt täcker har gjort underverk men baktill fungerar det inte alls. Men som många här skrivit ett bra täcke är bäst och det allra viktigaste. Min slutsats för de senaste åren är täcke på dygnet runt, Horsol mellan öronen och helosan där hon kliar typ i ansiktet och även under magen där det kommer förhårdnader.

Har också använt magplattan från exemtäcket vid ridning när det varit mycket insäkter och har då haft en mycket nöjd häst, inte så snyggt men fungerar. Har också kört damen en del med exemtäcke på vilket min häst uppskattar, öronen framåt och så kör vi :). Livet med exemhäst föder kreativitet har jag märkt och är hon nöjd så är jag det
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Täcke är prio ett! Jag tror inte att det finns någon bättre behandling mot sommareksem än eksemtäcke. Har du inte haft täcke på din förut?

Vi köpte honom i mars 2011. I juli började han klia sig lite. Eftersom han i princip slutade att klia sig när jag använde Killitch så köpte jag aldrig något täcke. Sommaren 2012 började han klia sig runt midsommar innan det kliade han sig inte alls. Försökte då med Killitch igen men det funkade som sagt inte alls. Provade även med att späda den men fick samma resultat. Tyckte han vart lite bättre när jag smorde med Helosan sol. Han kliar sig bara i nedre delen av manen o lite i svansen.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Som Balderum skrivit ovan så är Killitch ett starkt medel, kanske för starkt för din häst? Jag hade satsat på täcke om jag var du, om din häst har lindrig allergi så kanske det räcker med att bara täcka för att hålla den helt symptomfri.
Jag använder Killitch max 8-10 ggr på en hel eksemsäsong (använder det mest kring midsommar då det är den perioden som min häst visar lite reaktion på knotten, därefter kanske 1 gång varannan eller var vecka i aug). Jag behöver täcka först i slutet av maj-början av juni och kan ta av täcket igen redan i september, installning nattetid året om, min häst är då helt klifri och påvisar ingen som helst allergireaktion. Jämför jag med hur andra måste täcka sina hästar så har jag insett att min häst nog har väldigt lindrig knottallergi.
Huden hålls mjuk med en "snäll" lotion (har tidigare använt Equielotion som är rapsoljebaserad men den har tyvärr slutat tillverkas) och man och svans tvättas regelbundet med Prob-schampo. Täcket byts och tvättas ofta, ren häst=inget kli på min. Min häst får även linfröolja varje dag året runt.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Jag har en islänning med lätt eksem och han kliar mest svans, man och lite ansiktet om han inte haft huva på sig.

Jag kände att först i somras var den sommaren som jag tror jag hittat metoden som passar min häst bäst. Täcke på från april ungefär eller så fort man ser flyfän i luften. Täcket togs av i mitten av oktober vid älgjakten ungefär. Även inne i stallet hade han täcke och huva för att inte klia sönder sig, mest svansen. Hade en extrahuva och extra täcke men ska nog köpa en till uppsättning till våren/sommaren.

Använder PROB sommardeo varje dag, även ett starkare flugmedel användes ibland, Horsol i man och svans. PROB olja om han fick sår i ansiktet.

Duschade honom i Head & Shoulders mjällschampo (det har funkat bäst av de jag provat) ca 1 gång/månad och tvättade man och svans ca 1 gång/vecka.

När jag red hade jag en flughuva över öronen och han verkade tycka det var skönt att slippa knotten i öronen.

Tar av täcket varje tag och borstar honom och låter det lufta lite och skakar täcket. Tvättar täcket så fort han blivit helduschad så han inte får skitigt täcke på sig när han är ren.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

*kl*

Vilka täcken rekommenderar ni? Är det bara Boett som gäller eller finns det andra (billigare) med bra passform, hållbarhet osv? Har en maxad shettis.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Jag brukar köpa Hööks eksemtäcken, de har alltid funkat bra på min häst. Det är ingen garanti att de dyrare täckena håller längre...

Köpte även ett eksemtäcke på Börjes en gång, men där var magplattan alldeles för stor, hur man än spände in den.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Jag skulle rekommendera boetts täcke, värt varenda krona. Var dumsnål första sommaren jag hade min shettis och köpte ett billigare täcke vilket inte hade någon bra passform.

Jag ger både mina 2 islandshästar och mina 2 shettisar linfröolja, dock är det bara shettisvalacken som har eksem. Förra sommaren var andra sommaren vi hade honom och körde med Horsol tidigt. Samt var noga med att tvätta både häst och täcke ofta.

I vinter har han inte haft mjäll eller skorpor i pälsen, och glänser ordentligt. Så det ska bli spännande att se hur denna sommaren kommer att bli.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

kl

Jag har ingen extrem eksemhäst, däremot blir hon totalt uppäten av knotten om jag inte har heltäckande täcke eller använt Flusa (switch fungerade ej).

Ni skriver att hästarnas eksem blir värre med knott, har ni testat om det blir någon skillnad med Flusa?
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Vilka andra billiga täcken var det du provade som du tycker hade dålig passform för shettisen? Vad var dåligt och vad är det för storlek/kroppsform på din ponny? Jag har en som är maxad på höjden men inte särskilt grov. Storlek 105 i vanliga täcken. Tror du att Boett är det som sitter bäst?
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Det kan ju bero på hur hästen är byggd. På min pålle sitter de flesta eksemtäcken bra, även Boetts. Men det Boettäcke som jag köpte blev strimlat vid lek precis lika fort som de billigare täckena och det är ju inte bra för plånboken. I synnerhet inte som Boetts täcken är dubbelt så dyra som de på Hööks...
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Har ni era eksemhästar på lösdrift? Funkar det bra? Jag har precis köpt en islänning med eksem och funderar över om dom kan stå i utebox och eventuellt lösdrift! Mycket tacksam för svar.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Har ni era eksemhästar på lösdrift? Funkar det bra? Jag har precis köpt en islänning med eksem och funderar över om dom kan stå i utebox och eventuellt lösdrift! Mycket tacksam för svar.

Jag har haft min på lösdrift i samma stall de senaste 10 åren och inte installad på sommaren ens. Täcke hela tiden och myggmedel räckte förra sommaren. Men jag har eksemmedel om det skulle behövas ;). Det är ganska öppet landskap och ganska blåsigt så det förklarar en del. Man kan bara se på lilla pannluggen att han har eksem för det är den han kliar.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Så du tror inte att utebox är något problem?:) är helt ny på det här med eksem... Vill så gärna att hon ska kunna stå i utebox då jag tycker det är bäst! Du får hemskt gärna skriva ett PM till mig om du vill ge mig några bra tips och råd! :)
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Det här är ett diskussions forum, så tipsen kommer i den här tråden eller andra liknade trådar som publicerats tidigare.

Huruvida din häst klarar sig i utebox eller inte beror på olika saker, hur har den tidigare hanterats när det gäller installning? Har den stått inne under sommarkvällar eller fått gå ute dygnet runt? Fråga tidigare ägare, även vad man använt till eksemet och om det har funkat. Det du tror är bra är inte alls säkert att det fungerar på den här hästen.

En annan sak man ska ha i åtanke är, eksem är i allra högsta grad miljö betingat vilket kan innebära att hästen kan bli allt från symptomfri till att ha svår klåda genom hela sommaren.

Sist men inte minst, du går in i en svår tid med nyinköpt häst och utan tidigare erfarenhet. Du kommer inte hinna med så mycket mer än att sköta om din häst under sommaren. Eksem tar mycket tid i anspråk, och ve om man missar en dag det kan innebära att hästen börjar klia sig och det kan ta en ansenligt tid innan man lyckas häva det. Men vad du ska tänka på är att när hösten kommer och vintern, så är det den period som du kan bygga upp och förbereda hästen inför nästa eksemperiod alltså sommaren 2014. Den perioden är enligt min erfarenhet den viktigaste, händer något här att hästen exempelvis faller ur eller liknade så kan man få problem med eksemet senare samma år.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Hoppas att din häst klarade sommaren bra. Har själv en new forest som har eksem. Har nu haft henne i åtta år, och hade ingen aning om att den ens fanns när jag köpte henne. Men har provat många olika salvor, shampo och täcken. Har nu hittat vad som funkar för vår häst. Och det är ett täcke så fort insekterna börjar komma, dvs i början på maj. Har numera ett täcke som går över öronen och alltså även täcker pannluggen. Ganska tjockt tyg, men det behövs för vanliga flugtäcken duger inte. Hon kan inte vara ute på natten! Och alltid täcket på, även inne i stallet. Om hon skulle få lite besvär med klåda, vilket ändå kan hända, tar jag på REJÄLT en gång med Aloe Vera-gel märke Emin. Funkar nästan direkt med att ta bort klådan. Och dessutom billig. Sedan jag började med detta (dvs alltid täcke, inne nattetid, och Aloe Vera), har hon inte kliat av sig varken svans eller man längre. Inga problem längre med att ha en eksemhäst. :) Man måste dock tänka på att ha eksemtäcket långt fram på hösten. Här i Skåne är det fortfarande i slutet på oktober varmt ute, så täcket får vara på. Hon har ett regntäcke ovanpå. Måste vara minst två frostnätter innan myggen är borta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 836
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 370
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 425
Senast: cewe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp