Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

nyaste

Trådstartare
Jaaa, snart kommer den fruktade sommaren igen. Jag har alltid tidigare sett fram emot sommaren, men i år gör jag det inte alls :crazy: Tänker bara på vilket fruktansvärt h-vete min häst hade förra sommaren med eksemet :cry: Visste inte att han hade eksem, så jag hann inte sätta in behandling innan det var försent :( så nu vill jag vara ute i så god tid som möjligt. Täcke kommer att åka på redan i mars-april. Ifjol smorde jag med salva morgon, middag och kväll, tvättade ca 1 gång/veckan/varannan vecka beroende på hur han såg ut, rengjorde sår, foderstaten har jag i skick, har öppna hagar där det slipper att blåsa, han tas in innan knotten kommer. Ibland får han vara inne hela dagen och så sätter jag ut honom till natten, och in igen tidigt på morgonen innan knotten kommer. Han har fått linfröolja i maten ända sedan Juli - Augusti någon gång och nu har jag också fått höra att MSM kan hjälpa eksemhästar. Någon som testat? Fungerar det? När ska man börja ge och hur länge, hela sommaren, hela året?
Vad annat är det att tänka på? Lägg in all information du har i ditt huvud! Vill verkligen inte att han ska få ett lika hemskt liv i år som han hade ifjol!
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Jag kör msm till min eksemnhäst, funkar inte mot eksem. Däremot får han det för sina leder och muskler.

Linfröolja har jag inte provat än, men det kan väl inte skada.

Förra året åkte täcket på tidigt, han gick på lösdrift med rejäl ligghall så att han kunde gå ut och in som han ville, han gick i en stor och öppen hage, samt att jag började smörja honom tidigt på våren. Ändå blev han svårt angripen av eksem.

Jag tror att han fick en reaktion på det kraftiga vårgräset. I år kommer jag att sätta på en betesreducerare när gräset börjar titta fram. Hoppas att det kommer att funka, vill ju inte ha honom inne dygnet runt...
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Börja med att läsa igenom alla eksemtrådar som finns här, där finns många goda råd från folk som haft eksemhästar sen 20-tal år tillbaka. Ingen häst är den andre lik så man kan få prova sig fram till vad som gäller just din häst.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Jag köpte mig en nordsvensk med eksem nu i höstas så jag har ingen erfarenhet av eksem alls men tog pållen till en duktig homeopat / läkare (han har allsköns utbildning både på människor o hästar). Utöver tre olika homeopatmediciner så fick pållen även A-fil, 2 msk morgon o kväll för tarmbalansen och Verm-X (örtbaserat tillskott, sök på google) först i dubbel dos och sen får han det återkommande varje månad.
Sen får han även Linfröolja varje dag.
Ska bli spännande att se till våren om dessa preparat har hjälpt honom :D

Kan tala om att A filen var inte poppis i början när jag blandade i fodret, det var knappt så han åt, men nu är det inga problem alls.
Även fånghästar är ju rekomenderade A fil för att återställa tarmen.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

För att vara snäll mot tarmen ger jag yea-sacc, finns iaf lite forskning på häst och det preparatet.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

A fil eller fil överhuvudtaget bör man ju inte ge till häst, hästar är laktosintoleranta i vuxen ålder och beroende på mängden så kan den få diarre.

Som ägare till en eksemhäst sedan närmare 20 år tillbaka så törs jag mig på att säga, har provat det mesta och vad som är humbug fick jag och hästen lära mig den hårda vägen.:cry:

Täcke är A och O, ska användas så tidigt som möjligt, hästen reagerar på insekter och knott och det ska den skyddas mot också.

Smörjor finns att ta till, vad som passar måste man själv testa, här upplever man olika och hästen funkar bättre på en del och mindre bra på andra.

Något som kan vara bra att testa är, behandla med Horsol och i början följer man ett viss schema. När det är klart så behandlar man någon eller ett par dagar i veckan med Horsol men här kan man smörja in med mjukgörande när Horsolen inte ska användas. Brukar vara mycket välfungerande.

Linfröolja, ja här finns dokumenterad effekt vid användning av omega fetter. Linfröolja är berikad på omega så det är bra, MEN för att ha full effekt så bör hästen ha ätit oljan minst 120 dagar före eksem säsong eller helt mer och att dosen har varit någorlunda rätt annars får man vänta till nästa sommar igen.

Homeopati, ja det var en ledsam historia. Mycket pengar rakt i sjön för ingen ting, men som den naiva ägaren man var så trodde man självklart att hästen skulle få hjälp men tyvärr inte då eksem är mer komplicerat än så. Fick dyra piller som sas innehålla bra saker som gjorde dem immuna mot knott. Nä men det som blev immunt var min plånbok.

Täckena måste tas av och skakas varje dag, även håren som lossnar kan skapa klåda. De rullar sig så även sand och grus fastnar, och eftersom man smörjer så fastnar det mycket. Därför bör man tvätta täcket ofta, vår häst har inte täcke mer än 3-4 dagar trots att jag numera inte smörjer mer än någon gång i veckan. Ombyte är alltså att rekommendera, helst 3-4 stycken faktiskt då de även går sönder om hästen kliar sig mycket.

Insektsmedel ja, själv använder jag Föllinge MD min erfarenhet är att medel innehållandes citronmelliss verkar funka lite bättre.

Vår 27 åriga Islandshäst har varit symptomfri de senaste åren, från att ha haft grava symptom och kliat sig blodig. Jag vill nog förära linfröoljan i det fallet, men han blev inte helt symptomfri det första och andra året däremot såg vi en klar förbättring vilket gjorde att vi fortsatte. Nu har han som sagt varit utan symptom de senaste åren och jag tror från 2005-2006 eller något.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Jag har gjort som Boj förutom linfröoljan och min gamle 24-åring har också varit symptomfri de senaste 4-5 åren. Täcke och myggmedel var det enda i år. (Switch och Renons). Sen håller jag stenhårt på att ha så stressfritt som möjligt, vad det gäller maten (magen). Inte en massa foderbyten hittan och dittan, han får betfor året runt med mineralerna och samma flock (så gott det går) för att slippa den stressen.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Linfröolja, ja här finns dokumenterad effekt vid användning av omega fetter.

Ja, de enda fodertillskott där det finns vetenskapligt dokumenterad effekt mot hudallergi är linfröolja/fiskolja (p.g.a. hög halt omega-3 fettsyror som är antiinflammatoriska) samt kondroitinsulfat (som har en antiallergisk funktion genom att det hämmar produktionen av IgE). Dessutom finns det ett stort antal praktikfall, främst i USA, här problemen mer eller mindre helt har försvunnit när hästen har fått linfrö och kondroitinsulfat, ibland tillsammans med spirulina. Spirulina är dock mest effektivt mot lungallergi.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Jag som också haft eksemhäst i många år instämmer med Boj. Även jag har provat allt och alltså även lärt mej den hårda vägen. Jag ger heller inget för homeopati. För magen har jag förutom linfröolja gett Probimin. Jag har haft fler täcken och tvättat dem med vanlig såpa (inga tvättmedel pga ev irritation och så blir de knastriga av det). Jag har tvättat av hästen i manen med äppelcidervinäger ca halvdl till halv hink ljummet vatten. Lenar o renar. Så täcke över, sprejar på täcket innan jag drar över, hästen ogillade sprej. Undvek starka antirepellerande som ändå irriterade huden, blev mycket av typ Hälsingehonungs supersalva och dyl "snälla" salvor, aloe vera som man kan göra själv osv....
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Exemhästen jag hade hemma klarade sommaren bra med täcke (boett), som åkte på i april, horsol enligt anvisning, lite begränsat bete och så kunde han gå in om han ville, vilket han ofta gjorde under dagen. Utan täcke ville han i princip inte gå ut ur boxen, red även med det på eftersom han fick panik i skogen av myggen...kunde klara somrar utan horsol men inte utan täcke.
Lycka till!
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Vart får man tag i kondroitinsulfat? Jag har bara hittat tillskott som innehåller kondroitinsulfat tillsammans med annat (hyaluronsyra, glukosamin etc). Vill inte tillsätta en massa onödiga tillskott som min häst inte behöver, men skulle gärna vilja testa om kondroitinsulfat hjälper mot knottallergin. Du får gärna pma :)
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Jag kan inte annat än att instämma här, och med dom efterföljande svaren.

Täcke tidigt och Horsol är det vi kör på, och det funkar bra för oss. Stor förbättring förra sommaren, då vi även hade introducerad Linfröoljan. Dock va vi lite sena med den, så vi hoppas på ännu bättre reslutat i år, då hästen har fått det kontinuerligt en längre tid nu (alltså ca 1,5 år).
Vi tvättar/sköljer även regelbundet med ljummet vatten med äppelcidervinäger i för att hålla hästen ren, samt byter täcke så ofta det behövs, brukar bli med typ 2-4 dagars mellanrum, så mycket tvättande blir det ;)

Nånting jag har väldigt svårt att förstå är varför vissa man läser om med eksemhästar verkar ha hästarna utan täcke så fort dom provar nån ny metod mot eksem :confused: Tycker man läser om alltför många som gör på detta vis, och personligen tycker jag att det är hemskt! Stackars hästar! :crazy: Täcke är ju grunden, alltid!
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Vital-Horse t ex.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Tackar och bockar!

KL
Bara så ingen tror något annat. Min häst har täcke 24/7 under eksemperioden samt står inne nattetid. Täcke är A och O för en eksemhäst! Skulle aldrig för mitt liv utsätta min häst att bli biten av knotten oavsett om jag använder/behandlar med annat mot allergin.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

täcke å tvättas med såpa nån gång i veckan funkar fint.., men huvan är ett måste å den måste täcka nacken, så eksemtäcke å flughuva funkar inte, det måste va eksemhuva med hals.
mina hästar är islandimporter å är väl inte eksemhästar, men skulle definitivt bli det om jag tog av dom täcket.

täcke från april till okt -nov.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

TACK för alla uppdateringar! Bra att uppdatera hjärnan igen så man är beredd då perioden sakta kommer krypande! ;)
Horsol fungerade tyvärr inte alls på min häst. Inte heller AVS 14 som många rekommenderade till oss. Det enda jag hittade ifjol som fungerade, och hjälpte att minska/nästan helt ta bort klådan så var Pharmacare summer relief. Hoppas att det fungerar i år också, så jag har något att ta till direkt jag märker minsta antydan till klåda.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Vad hände med Horsol? Den ger ju en skum effekt i början vilket gör att många tror att det är fel och att den inte fungerar.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Håller med.
KL
När jag använde Horsol på min häst första sommaren så lossnade stora hudflagor och mjäll i man och svans, efter ingångsbehandlingsperioden (har för mig att man behandlar varje dag i ca 10 dagar i sträck eller så) så blev huden supermjuk och jättefin. Dock så svullnade min häst upp i mankammen sommaren efter när jag använde Horsol på nytt, så jag övergick till Killitch istället som jag är jättenöjd med.
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Horsol funkade inte alls på min häst som har lindriga problem. Testade då Killitch o det funkade superbra!! I somras körde jag med Killitch igen o det funkade inte alls! Hästen fick stora sår i manen som vätskade o han var så öm att man knappt fick ta på han grimman. Nu till våren blir det täcke!!
 
Sv: Eksemperioden är snart här igen. Uppdateringar till min hjärna önskas

Täcke är prio ett! Jag tror inte att det finns någon bättre behandling mot sommareksem än eksemtäcke. Har du inte haft täcke på din förut?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 836
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 370
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 425
Senast: cewe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp