Eksemtäcke som håller?!

Zussi

Trådstartare
Tips på ett bra eksemtäcke som håller lite mer än en vecka ...
Jag köpte ett på Nis..h där tyget går sönder så fort det fastnar i kardborrebanden (vilket det naturligtvis gör när man tar det på och av, eftersom det finns typ 100 kardborreband på ett eksemtäcke ...). Vissa kardborreband har dessutom redan gått av, så nu får man friska upp sykunskaperna igen.
Jag har sett att det finns galet dyra eksemtäcken - upp emot 3 000.-. Är de värda pengarna eller är det bättre att köpa två lite billigare?
Hästen i fråga är snäll med sina täcken, så det är inte han som tar sönder dem.
 
Beror lite på dina behov.

Behöver du ett exemtäcke, eller ett flugtäcke eller något mitt emellan?

Hööks har en billigare variant som mer liknar ett exemtäcke (dock är hållbarheten inte mkt bättre, och passformen något speciell).

HW har hoody varianten som täcker mer än de vanliga flugtäckena och är betydligt tätare i tyget. Håller superbra men kan bli täta och varma när det är mkt varmt ute.
 
Eksemtäcken med en massa kardborreband? Aldrig stött på, vad är det för modell? :confused: Brukar ju bara vara runt svansroten, i övrigt vanliga spännen.

Annars är det passformen som är det viktigaste för hållbarheten, snarare än priset. Ett täcke som sitter bra löper mindre risk att gå sönder av normal användning (sen kan det ju ibland vara så att dyrare täcken har generellt bättre passform, beroende på hur hästen är byggd).
Priset kan också handla om tygets funktion. Hur snabbt det torkar efter att ha blivit blött t.ex, utöver slitstarkhet och sömkvalitet.
 
Vi har haft ett Lippo, tycker det har hållt bra. 2-3 säsonger i alla fall, på shettis. Vet inte hur passformen är på större hästar men det är inga kardborrknäppen och inte jättedyrt.
 
Horseware Rambo hoody och Amigo hoody håller väldigt bra! Kan inte släppa ut min i skogshagen med de tunnare täckena, de strimlas direkt. Nu när vi har haft 26-27 grader var jag orolig att det skulle bli för varmt då de är rätt tjocka, men förutom att jag noterade lite svett på halsen var min häst helt obesvärad.
 
Vi har 3st TopReiter - ett brunt och två zebrafärgade. De zebrafärgade är nu inne på sin tredje säsong, det bruna på sin fjärde. De zebrafärgade har krävt lite lagning, de är tunnare i tyget (vilket dock gör att de är trevligare riktigt varma dagar + torkar fortare vid regn). Det bruna verkar outslitlig, det har bara blivit solblekt 😁

Har också bra erfarenhet av GeKås eksemtäcken och hade i många år ett blått från Waldhausen som var riktigt slitstarkt och behagligt lätt i tyget!

Alla nu nämnda kostar under 1000:-, de från GeKås under 500:-
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 257
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 677
Senast: anna_panna
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 056
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp