Elak/dålig medryttare :/

Tycker verkligen inte att det var ett dugg kul, började nästan gråta, eller jag började faktiskt att gråta. Känner mig sjukt ledsen och det känns som att jag inte har något självförtroende kvar. Vet inte ifall jag längre vill köpa ponnyn då jag kanske är för liten.
Vet inte vad jag ska ta mig till då jag verkligen älskar denna ponnyn!

Det är ganska tydligt att din medryttare har något problem och tar ut det på dig. Säg ifrån eller säg upp, vilket som känns bäst. Och låt inte hennes kommentarer spela så stor roll! Nu är du verkligen inte för liten för ponnyn, men än sen om du hade varit liten? Jag med mina knappt 1.60 red en bjässe på 1.75 en sommar. Jag hade dessutom korta ben. Men oj vad roligt det var när jag ändå kunde rida henne riktigt bra ibland och fick höra det på omvägar att jag red henne bra. Trots att jag var en plutt! ;)
Fördelen med att vara liten är att man kan rida ALLA hästar, både stora och små. Den som är stor får hålla sig till de stora. Och ponnys är ju så roliga att rida!
 
försök se det positiva med att vara kort! du kommer antagligen växa mer med åldern. men du kan rida alla storlekar på ponnyer, och de kommer inte ta skada av det, och du kommer inte få svårt med balansern som många för långa ryttare får på för små hästar. Dessutom mister du inte ponnyåren - tänk de som är så långa i tidig ålder att de aldrig ritigt får rida och tävla ponnyer? Missar massa roligt :)
 
Det är skitbra att vara kort! Jag är 1.62 och är hur nöjd som helst. Fick en fjording, ca 1.38 hög, som 9åring och henne har jag fortfarande kvar. Har aldrig behövt överväga att sälja henne pga att jag "vuxit ur" henne :love:
 
jag är ca 159, min häst 161 :) Ser inte plutteliten ut (profilbilden). rider ofta <d-ponyer på ridskolan, kan även rida C utan problem. Har ridit B-ponny i julas och såg inte för stor ut :) Även ridit större hästar, för 2 veckor sedan en på 170 + tror jag. Då såg jag väl lite liten ut men det gick bra o rida! :P
 
jag är ca 159, min häst 161 :) Ser inte plutteliten ut (profilbilden). rider ofta <d-ponyer på ridskolan, kan även rida C utan problem. Har ridit B-ponny i julas och såg inte för stor ut :) Även ridit större hästar, för 2 veckor sedan en på 170 + tror jag. Då såg jag väl lite liten ut men det gick bra o rida! :P

Samma sak för mig. :)
 
Jag har träffat en tjej med dina propositioner men ca 10år äldre. Tror hon har dels en b-ponny på 115cm samt en liten d-ponny som hon rider. Dessutom rider hon min kompis hästar på 155 och uppåt. Och där är klös i tjejen ;-)

Gillar du ponnyn så köp den. Det viktigaste är att du ovh ponnyn trivs ihop! :-)
 
Jag har samma "problem" som dig, men tvärtom; jag är lång. Jag skulle gärna vilja vara lite kortare och HATAR när folk kommenterar min längd. Men jag tror att folk tror att det är okej, dom förstår inte att jag blir störd av det och att det är lite "känsligt". Det är säkert samma sak med din medryttare, hon förstår inte att du tar illa upp och att du blir ledsen. Speciellt när hon är i ungefär samma längd som dig, då tycker hon nog att det är okej att skoja om det, plus att hon säkert är lite avundsjuk på att du ska få en till ponny. Men OM hon vet att du blir ledsen, då tycker jag att du ska säga upp henne som medryttare. Självklart är inte en c-ponny för stor för dig, det kan jag aldrig tänka mig. Och det är ju mycket bättre att vara lite för liten för sin häst än att vara för stor. Så köp ponnyn!
Samma för mig. Jag är också lång och var det tidigt. Inte så roligt när man var 12 och fick kommentarer av okända vuxna (?) nu är jag hemma i mina 185cm men som tolvåring var det inte roligt att vara så lång.
 
Stå på dig bara och berätta för medryttaren hur du känner när hon pratar om din höjd. För jag tror inte att hon gör det för att vara elak utan bara för att hon också är "kort" fast ändå 2 cm längre.

Då jag började i 7an (och började rida) var jag inte högre än 130 och jag fortsatta vara kortast resten av skoltiden. Idag (nästan 40 år senare) är jag 165 och kan fortfarande rida allt från C-ponny till bjässar på 180, vilket underlättar för ridskolan där jag rider ibland, då de oftast låter mig rida till/utbilda ponnyerna om jag inte särskild ber om att vara med på någon rolig lektion med stor häst.
 
Jag är 44 år och är 154 cm lång. Bortsett från att det finns tillfällen då det är lätt opraktiskt så ser jag inte att det är ett problem. Nä jag säger som dom andra. Byt medryttare och om du kan, se det som nåt positivt att du är liten. Kram på dig.
 
Hej! Skulle verkligen behöva lite stöd/hjälp här :(
Jag har en foderponny som i precis har skaffat medryttare till, hon är jätteduktig på att rida men väldigt slarvig och tja, kaxig.
Vi är lika gamla och nästan lika långa, dock är hon ca 2 cm längre, väger mer & är kraftigre byggd.
Jag har nästan alltid varit lite oroad över min längd (Är ca 1,50 cm lång.) och väger bara ca 33,5 kg så jag är väldigt tunn & smal. Jag vill verkligen inte vara kort men som tur är har jag underbar familj och vänner som stöttar mig och säger att jag inte är kort osv.

Jag har då en b-ponny på 125 cm. Det har varit flera gånger då hon har sagt, gud vad liten du ser ut på din ponny, osv. Jag blir oftast väldigt sårad eftersom jag är 1,50 cm hög och enligt min tränare ska rida maxad c-ponny.
Hon har flera gånger klagat på att hon är för lång för Lisa (som ponnyn heter.) vilket jag först bar struntade i eftersom hon bara är lite längre än mig.
Men eftersom min tränare tycker att jag börjar växa ur Lisa så var vi och provred en ny ponny att köpa i helgen. Det var en superfin C-ponny på 1,38 cm som jag älskade och gick jättefint.
Berättade nu för medryttaren om hästen via sms & hon bad om en bild. Jag skickade bilden och den första kommentaren jag fick var: Gud vad liten du ser ut! haha XD
Tycker verkligen inte att det var ett dugg kul, började nästan gråta, eller jag började faktiskt att gråta. Känner mig sjukt ledsen och det känns som att jag inte har något självförtroende kvar. Vet inte ifall jag längre vill köpa ponnyn då jag kanske är för liten.
Vet inte vad jag ska ta mig till då jag verkligen älskar denna ponnyn!

Tycker ni att medryttaren bara var ärlig och att det är jag som överdriver? SNÄLLA BEHÖVER VERKLIGEN HJÄLP! :(

//En ledsen snart 13-årig tjej.

Du är absolut inte för liten för en ponny på 1,38, så jag tycker du ska ta det medryttaren säger med en stor nypa salt.

Hade jag varit du så hade jag sagt upp medryttaren, och köp ponny efter vad du själv tycker passar.
 
Det första du behöver göra något åt är medryttaren, antingen sparka henne eller få fram budskapet att om hon ska rida din ponny så är det dags att lära sig uppföra sig. Eller är det så att du blivit påtvingad medryttaren på något sätt? Ibland så fixar föräldrar sånt och då blir det besvärligare att få bestämma själv.
 
Hej! Skulle verkligen behöva lite stöd/hjälp här :(
Jag har en foderponny som i precis har skaffat medryttare till, hon är jätteduktig på att rida men väldigt slarvig och tja, kaxig.
Vi är lika gamla och nästan lika långa, dock är hon ca 2 cm längre, väger mer & är kraftigre byggd.
Jag har nästan alltid varit lite oroad över min längd (Är ca 1,50 cm lång.) och väger bara ca 33,5 kg så jag är väldigt tunn & smal. Jag vill verkligen inte vara kort men som tur är har jag underbar familj och vänner som stöttar mig och säger att jag inte är kort osv.

Jag har då en b-ponny på 125 cm. Det har varit flera gånger då hon har sagt, gud vad liten du ser ut på din ponny, osv. Jag blir oftast väldigt sårad eftersom jag är 1,50 cm hög och enligt min tränare ska rida maxad c-ponny.
Hon har flera gånger klagat på att hon är för lång för Lisa (som ponnyn heter.) vilket jag först bar struntade i eftersom hon bara är lite längre än mig.
Men eftersom min tränare tycker att jag börjar växa ur Lisa så var vi och provred en ny ponny att köpa i helgen. Det var en superfin C-ponny på 1,38 cm som jag älskade och gick jättefint.
Berättade nu för medryttaren om hästen via sms & hon bad om en bild. Jag skickade bilden och den första kommentaren jag fick var: Gud vad liten du ser ut! haha XD
Tycker verkligen inte att det var ett dugg kul, började nästan gråta, eller jag började faktiskt att gråta. Känner mig sjukt ledsen och det känns som att jag inte har något självförtroende kvar. Vet inte ifall jag längre vill köpa ponnyn då jag kanske är för liten.
Vet inte vad jag ska ta mig till då jag verkligen älskar denna ponnyn!

Tycker ni att medryttaren bara var ärlig och att det är jag som överdriver? SNÄLLA BEHÖVER VERKLIGEN HJÄLP! :(

//En ledsen snart 13-årig tjej.


Hej

Jag tycker att du omgående ska säga upp din medryttare, och nästa medryttare bör vara yngre eller kanske liten vuxen? Det är svårt som ung i samma ålder att rida samma ponny.
Lycka till med nya ponnyn och ny medryttare och rapporttera gärna!
 
Jag tycker att det låter som att du skulle hitta en annan medryttare. Har själv en dotter i din ålder och jag tycker att hon är helt normal för sin ålder, hon är ca 1.52. :) Hon fick i höstas en maxad d-ponny, men det var bara för att det var en så perfekt ponny för henne, innan har hon haft c-ponny på 1.32 och islandshäst på ca 1.36. Jag är själv bara 1.58 (och min ålder tänker jag inte avslöja, men jag är gammal nog att ha en 12-åring så jag tror inte att jag kommer att växa mer på längden i alla fall :P )

Som mamma hade jag satt stopp direkt om medryttaren höll på att göra min dotter ledsen, pratat med medryttarens föräldrar kanske så kan de prata med tjejen. Men du ska ju inte ha en medryttare som gör att du mår dåligt! Det ska vara roligt med hästarna.
Visst tror jag att det kan vara så att medryttaren inte förstår att du blir ledsen, men det är faktiskt inte ditt jobb eller dina föräldrars jobb att 'uppfostra' henne. Känner du att du trivs med henne annars och att ni har roligt tillsammans så hade jag kanske försökt prata med henne, annars hade jag sagt att hon fick sluta nu i och med att du ska ha ny ponny.

Lycka till med din nya ponny! :)
 
Du kan inte tänka dig att den som är van att se dig på en mer än decimetern mindre ponny spontant tycker att du ser liten ut på den större hästen än på B-ponnyn, även om det egentligen inte alls är så?

Sedan får du väl fundera en stund på vems råd om lämlig ponnystorlek du väljer att lita på. Tränar du för en tränare som du faktiskt tror har mindre kunskaper än din medryttare har? I så fall kanske du rentav skulle kunna tänka dej att i fortsättningen träna för din medryttare i stället för din nuvarande tränare? För om du inte ens litar nog mycket på din tränare för att tro att denne faktiskt har tillräckliga kunskaper för att avgöra vilken storlek på ponny som passar dej bör du kanske fundera på om du behöver byta tränare, även om din medryttare säkert inte är ett vettigt val.

Det verkar ju dessutom som om dina föräldrar håller med tränaren, men att byta föräldrar är väl ett väl drastiskt steg :-)
 
Tro på dig själv.
Ta ett snack med medryttaren, känns det jobbigt be dina föräldrar eller tränare vara med, alt byt medryttare. Du ska inte må dåligt.

Och nej du är inte för liten inte alls. Jobbade på ridskola ett tag och där hade vi en häst på 172. stor och framtung. Den av de yngre ryttaren som red honom bäst var en LITEN tjej, Ca 135-140 lång och flugviktare. Har aldrig sett honom gå så bra och lätt. Och tjejen som riders ben når nätt och gjämt nedanför sadelkåpan!

Lycka till och berätta hur det går. Tjejen som är 170 med långa ben och rider hästar på ca 135-145
 
Jag är 153 cm och trivs bäst på hästar mellan 150 - 160. D-ponny funkar men på en C-ponny känner jag mig stor. Det kan ju bero på att när jag började rida på ridskola vid 11 års ålder så fanns det i princip bara stora hästar på den ridskolan. En D-ponny var undantaget. Jag är helt enkelt van att rida lite större hästar. Det är först när hästen är 165 och är grov i typen som jag kan tycka att jag är lite liten för hästen.

Summa summarum: du är ju absolut inte för liten på en C-ponny.
 
Hej! Skulle verkligen behöva lite stöd/hjälp här :(
Jag har en foderponny som i precis har skaffat medryttare till, hon är jätteduktig på att rida men väldigt slarvig och tja, kaxig.
Vi är lika gamla och nästan lika långa, dock är hon ca 2 cm längre, väger mer & är kraftigre byggd.
Jag har nästan alltid varit lite oroad över min längd (Är ca 1,50 cm lång.) och väger bara ca 33,5 kg så jag är väldigt tunn & smal. Jag vill verkligen inte vara kort men som tur är har jag underbar familj och vänner som stöttar mig och säger att jag inte är kort osv.

Jag har då en b-ponny på 125 cm. Det har varit flera gånger då hon har sagt, gud vad liten du ser ut på din ponny, osv. Jag blir oftast väldigt sårad eftersom jag är 1,50 cm hög och enligt min tränare ska rida maxad c-ponny.
Hon har flera gånger klagat på att hon är för lång för Lisa (som ponnyn heter.) vilket jag först bar struntade i eftersom hon bara är lite längre än mig.
Men eftersom min tränare tycker att jag börjar växa ur Lisa så var vi och provred en ny ponny att köpa i helgen. Det var en superfin C-ponny på 1,38 cm som jag älskade och gick jättefint.
Berättade nu för medryttaren om hästen via sms & hon bad om en bild. Jag skickade bilden och den första kommentaren jag fick var: Gud vad liten du ser ut! haha XD
Tycker verkligen inte att det var ett dugg kul, började nästan gråta, eller jag började faktiskt att gråta. Känner mig sjukt ledsen och det känns som att jag inte har något självförtroende kvar. Vet inte ifall jag längre vill köpa ponnyn då jag kanske är för liten.
Vet inte vad jag ska ta mig till då jag verkligen älskar denna ponnyn!

Tycker ni att medryttaren bara var ärlig och att det är jag som överdriver? SNÄLLA BEHÖVER VERKLIGEN HJÄLP! :(

//En ledsen snart 13-årig tjej.
Jag tycker att du ska prata med dina föräldrar om medryttaren, antingen att de säger till henne att vara snäll eller att hon får sluta med att vara medryttare. Du är för ung för att ta den diskussionen själv. Vad beträffar din längd så anar du inte hur avundsjuk jag var på min korta kompis när jag var tonåring. Jag blev lång ganska tidigt och fick lämna min älskade B-ponny. Nu blev jag inte överdrivet lång, 1,73 m, men det är för långt för ponny. jag önskade verkligen att jag var en liten räka och kunde rida ponny. Men jag tänker på proportionerna mellan min dotter och hennes häst. Hon är 1,68 och hästen är 1,72. Hur liten ser hon ut på den???
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 894
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 623
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp