Elakt att inte låta hunden sova i sovrummet?

Beaniz

Trådstartare
Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om han vill vilket han brukar göra tidig morgon (runt 3-5).

Gissningsvis vaknar han och känner sig lite ensam och väljer då att lägga sig med mig och min sambo på golvet i sovrummet för sällskapet.

Problemet är att vårt sovrum är väldigt litet och han ligger trångt mellan sängen och väggen och håller på och krafsar med tassarna i väggen vilket gör att jag vaknar och sen kan jag ofta inte somna om! Håller på att bli galen över detta då det händer flera gånger i veckan så jag tycker inte att han borde få vara i sovrummet på natten längre men min sambo tycker att det är grymt att han ska behöva vara "ensam" ute i resten av lägenheten hela natten... Håller med om att det känns trist att inte låta honom komma in i sovrummet om han vill det men jag mår inte bra utan min sömn.

Vad tycker ni? Är det okej att "porta" en stackars 7 månaders unghund från sovrummet hela natten?
 
Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om han vill vilket han brukar göra tidig morgon (runt 3-5).

Gissningsvis vaknar han och känner sig lite ensam och väljer då att lägga sig med mig och min sambo på golvet i sovrummet för sällskapet.

Problemet är att vårt sovrum är väldigt litet och han ligger trångt mellan sängen och väggen och håller på och krafsar med tassarna i väggen vilket gör att jag vaknar och sen kan jag ofta inte somna om! Håller på att bli galen över detta då det händer flera gånger i veckan så jag tycker inte att han borde få vara i sovrummet på natten längre men min sambo tycker att det är grymt att han ska behöva vara "ensam" ute i resten av lägenheten hela natten... Håller med om att det känns trist att inte låta honom komma in i sovrummet om han vill det men jag mår inte bra utan min sömn.

Vad tycker ni? Är det okej att "porta" en stackars 7 månaders unghund från sovrummet hela natten?
Nej det är inte elakt. Vår ena hund sover i vardagsrummet då han annars väcker mig på natten. Han är ju van vid att sova där, och har en sovplats i soffan.
 
Kan han inte få en hundbädd eller liknande med mjuka kanter, så att han dels har en bekväm sovplats men också slipper krafsa mot hård vägg?
Svårt att hitta en som är tillräckligt smal och har tillräckligt höga kanter så han inte ska når upp till väggen med sina långa ben tyvärr. Han får inte plats att ligga på rygg med sina långa ben så kan måste ligga på mage och krafsar då snett upp mot väggen 😂
 
Har aldrig hundar i sovrummet oavsett ålder, så ja det är okej. Se till att hunden har en bädd nånstans där den är bekväm så lär den knata dit och somna om.
Skönt att höra! Han har både soffa och hundsäng ute i lägenheten, oftast sover han där eller på dörrmattan
 
Våra två bc sover i hall respektive kök av den enkla anledningen att den ena envisas med att trycka sig in under sängen och väcker oss sen när han rör sig. Tog bort sängbenen ett tag och då låg han och krafsade upp på väggen, vägrar sova mjukt...
 
Jag tycker inte det är idealiskt att stänga ute en social varelse som det faller sig naturligt för att sova tillsammans. Det är skillnad på självvalt avstånd (dvs. att hunden vet att det går att söka närhet om den skulle vilja) och påtvingat sådant. Närheten resp. möjligheten till närhet ger viktig trygghet.

Samtidigt är det såklart också viktigt att du får sova. Jag hoppas att ni kan hitta någon smidig lösning åt hållet @Red_Chili föreslår, så att det hela går att åtgärda på ett praktiskt plan.
 
Svårt att hitta en som är tillräckligt smal och har tillräckligt höga kanter så han inte ska når upp till väggen med sina långa ben tyvärr. Han får inte plats att ligga på rygg med sina långa ben så kan måste ligga på mage och krafsar då snett upp mot väggen 😂
Kanske kan ni hänga upp någon snygg väggbonad, eller snickra ihop något eget.
 
Nej det är inte elakt. Vår ena hund sover i vardagsrummet då han annars väcker mig på natten. Han är ju van vid att sova där, och har en sovplats i soffan.
Har han aldrig fått sova i sovrummet? Jag funderar på hur lång tid det skulle ta för honom att vänja sig med den nya "regeln"
 
Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om han vill vilket han brukar göra tidig morgon (runt 3-5).

Gissningsvis vaknar han och känner sig lite ensam och väljer då att lägga sig med mig och min sambo på golvet i sovrummet för sällskapet.

Problemet är att vårt sovrum är väldigt litet och han ligger trångt mellan sängen och väggen och håller på och krafsar med tassarna i väggen vilket gör att jag vaknar och sen kan jag ofta inte somna om! Håller på att bli galen över detta då det händer flera gånger i veckan så jag tycker inte att han borde få vara i sovrummet på natten längre men min sambo tycker att det är grymt att han ska behöva vara "ensam" ute i resten av lägenheten hela natten... Håller med om att det känns trist att inte låta honom komma in i sovrummet om han vill det men jag mår inte bra utan min sömn.

Vad tycker ni? Är det okej att "porta" en stackars 7 månaders unghund från sovrummet hela natten?
Jag skulle ha svårt att stänga ute en ensam hund, ensamt flockdjur. Men visst, de är olika och en del hundar skulle väl inte direkt bry sig.
Jag hade försökt hitta bra hundbädd i stället. Om jag inte hittade ngt färdigt hade jag nog fixat ihop något lämpligt själv.
 
Tack för alla svar! Vi ska testa att sätta upp ett galler i natt så att dörren kan vara öppen men han inte kan gå in i sovrummet, är bara nån meter mellan dörren och sängen så han kommer vara hyfsat nära oss i alla fall. Hoppas inte han kommer stå och skaka galler bara!
 
Tack för alla svar! Vi ska testa att sätta upp ett galler i natt så att dörren kan vara öppen men han inte kan gå in i sovrummet, är bara nån meter mellan dörren och sängen så han kommer vara hyfsat nära oss i alla fall. Hoppas inte han kommer stå och skaka galler bara!
Kanske går att fixa en bädd till honom där? Kanske lägga något som luktar er eller honom där första natten?
 
Tack för alla svar! Vi ska testa att sätta upp ett galler i natt så att dörren kan vara öppen men han inte kan gå in i sovrummet, är bara nån meter mellan dörren och sängen så han kommer vara hyfsat nära oss i alla fall. Hoppas inte han kommer stå och skaka galler bara!
Det kommer han säkert göra i början. Han förstår ju inte varför han plötsligt inte får komma in. Men om ni bara är konsekventa kommer han lära sig och acceptera det till slut. Men de första nätterna kan vara jobbiga. Eller så har ni tur och han är ganska obrydd.
 
En badrumsmatta/handduk så att han ser var han kan sova kanske underlättar? Lägger han sig och sover innan ni har lagt er så testa att ta med honom in och visa var han ska sova.
Sen tycker jag att ska han stängas ute (om nu rummet är riktigt litet) så gör det med ett kompostgaller eller liknande. Lägg då mattan precis utanför så att ni inte stänger ute honom helt.
Det är ju skillnad på att stänga en dörr om er.

Jag vill gärna ha mina djur nära.
 
Jag hade inte haft hjärta utan hade försökt andra lösningar först. Typ en "tält" eller "cave" säng kanske kunde funka, om inte fotänden på sängen?
 
Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om han vill vilket han brukar göra tidig morgon (runt 3-5).

Gissningsvis vaknar han och känner sig lite ensam och väljer då att lägga sig med mig och min sambo på golvet i sovrummet för sällskapet.

Problemet är att vårt sovrum är väldigt litet och han ligger trångt mellan sängen och väggen och håller på och krafsar med tassarna i väggen vilket gör att jag vaknar och sen kan jag ofta inte somna om! Håller på att bli galen över detta då det händer flera gånger i veckan så jag tycker inte att han borde få vara i sovrummet på natten längre men min sambo tycker att det är grymt att han ska behöva vara "ensam" ute i resten av lägenheten hela natten... Håller med om att det känns trist att inte låta honom komma in i sovrummet om han vill det men jag mår inte bra utan min sömn.

Vad tycker ni? Är det okej att "porta" en stackars 7 månaders unghund från sovrummet hela natten?
Jag hade aldrig kunnat stänga en ensam liten varelse ute på det sättet. Jag förstår att man kanske inte vill ha dom i sängen men dom bör iallafall tycker jag få ha tillgång att få sova i samma rum fast på golvet.

Men hundar är ju olika, vissa fungerar det med medans vissa mår rent dåligt av ensamheten. Får väl testa och se, accepterar hunden det så är det ju bra, mår den dåligt av det så får man hitta en annan lösning.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 284
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 512
Senast: fejko
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp