Elakt att säga nej vid hälsning?

Sv: Elakt att säga nej vid hälsning?

Usch jag vet precis hur det är... jag har en sex månaders mellanpudel, han är urgullig och han vill hemskt gärna hälsa på både människor och hundar. Men ska han kunna gå lös nån gång MÅSTE han lära sig att han inte kan hälsa på alla. Det går ju inte när alla kommer fram och ska klappa.

Möter även nästan dagligen folk som släpper fram sina hundar för att hälsa utan att ens fråga först. :crazy:

Jag förstår självklart att folk vill klappa en söt hund, och de ser ju att han blir jätteglad och vill leka när de kommer med sin hund. Men det betyder inte att JAG vill att han ska leka med varje hund vi möter.

Nej. Du bestämmer när och vem som ska hälsa på din hund. Tycker folk att du är elak för det så får de tycka så, de får väl skaffa sig en egen hund om det kniper ;).

Jag låter nästan aldrig någon hälsa, annars skulle vi få stanna hundrafemtielva gånger på en promenad och det orkar jag inte. Ibland kan jag tycka det är ok om något barn frågar och vi bara strosar runt men annars nej, försöker någon klappa utan att fråga ignorerar jag de och ökar takten :D

Då är min hund ändå väldigt snäll och förlåtande, skulle han bli dragen någonstans reagerar han med att studsa runt och busmorra och han skulle aldrig bitas

Nej det tycker jag inte, det är din hund så du bestämmer.
Jag låter inte alla klappa/hälsa på mina hundar, nu senast var jag ute med mina samtidigt (4 st) och jag nekade en liten tjej på kanske 6-7 år att klappa dem eftersom de blir så otroligt glada och lätt skulle kunna ha omkull henne. Hade jag bara haft med en, eller möjligtvis två, så hade hon nog fått klappa för jag brukar "belöna" att de faktiskt frågar först istället för att bara rusa fram.

Nej det är inte elakt!
Jag säger oftast nej om någon vill klappa min dvärgpincher.

Bara stå på dig! :)

kl

Frågar folk får de gärna hälsa. I enstaka fall passar det inte och då säger jag nej. Samma sak om hunden själv vill hälsa (eller ja, det är en förutsättning för att de ska hälsa och han vill hälsa på nästan alla).

Sen han blev barnrädd är jag dock väldigt restriktig med vilka barn som får hälsa. Han börjar bli bättre så om han inte reagerar eller om han vill hälsa i kombination med lugna barn så.

Folk/barn som inte frågar (eller på annat sätt "kollar av" att det är ok) får självklart nej/tillsägelse.

Och har man en sådan liten hund måste man räkna med att folk VILL hälsa

Det håller jag med om, men bara för att folk VILL så betyder inte det att de absolut måste FÅ! Du gör helt rätt i att säga ifrån när du inte vill att folk ska hälsa!

Självklart ska du kunna säga ifrån och är de otrevliga så ska du svara att "du behöver faktiskt inte vara otrevlig mot mig när jag försöker freda min valp som ännu är för liten för att hanteras av barn"

Jag skulle vilja låna din tråd ett ögonblick. Har en omvänd fråga och det finns ju redan så många trådar som berör liknande ämne....

Är det okej att säga nej till en hundägare när jag vill att mitt barn inte ska umgås med deras hund?

Sittuationen är denna. Kommer nyss från dagis efter att ha lämnat sonen. En av fröknarna har bundit fast sin flatte (en ras som ju är rätt stor och oftast väldigt glad) i staketet inne på dagisgården. Detta är ett dagis som har runt 50-60 barn dagligen på gården.

Jag gillade det inte! Sa genast till sonen (som vet att man inte klappar okända hundar eller några hundar alls utan lov) att han inte fick gå nära hunden. Men flera barn var framme och klappade. Nu blev hunden glad men även den snällaste vovve kan lessna efter 8 timmars klappande. Misstänker att den kommer att stå där hela arbetsdagen för det är jättefint väder idag och parkeringen ligger i bara sol.

Jag vill alltså inte ha hunden på dagisgården där jag nu lämnat mitt barn i tillsyn av någon annan. Jag kan ju inte lita på att min son inte dras med i lockelsen när de andra klappar. Till saken hör att vår hund har vi inte längre kvar och hans högsta önskan nu är en ny. Så hundar är något som han verkligen älskar så jag litar inte på att min förmaning sitter kvar om ett par timmar.

Ska jag säga till dagispersonalen att ha hunden på utsidan åtminstånde eller är jag en gnällspik då?

Jag tycker absolut inte att folk kan kräva att få klappa mina valpar.
Köp egen hund isåfall.
Jag säger tyvärr,hunden får behandling för hudsjukdom, och det är smittsamt.
Folk kastar sig bakåt.
Någon enstaka gång känns det ok och då får de göra det. På MINA villkor.
Jag är rädd om mina hundar,och vill inte heller ha hundar som ska hälsa på allt&alla.

KL

Jag har en sak att säga till er alla, skaffa leonberger :D Ok att ALLA verkligen stannade o glodde när hon var nyhämtad (klart fler än med chihuahuorna) men när hon trätt in i fulåldern stannade ingen o nu byter de sida på gatan om man har tur ;) Klart värre när man går bara med china..

Ang frågan, NEJ, mina hundar är ingen allmän egendom. En enda gång har en blivit upplyft innan jag hann säga ifrån, han var liten 9 veckor gammal, o tanten tappade honom med huvudet först :eek: Inget barn har hittills gjort nåt i den klassen. Går jag o strosar får de hälsa om d verkar lugna o snälla, tycker man ser på håll vilka barn som är öronslitare.. dvs jag låter sällan ungar runt ett par år hälsa, inte heller såna som stormar fram.. Lugna småtjejer brukar funka bra :D (nä jag har inga fördomar :angel: )

Men hade jag råkat ut för en tant som sa till mig att jag skulle hålla fast min hund hade jag stått under dagens ris dan efter som den hemska människa som skällde ut en "stackars" tant så hela kvarteret hörde :devil:

Jag hade nog stannat och tittat och frågat om jag fick hälsa om jag träffade en leonberger, jag tycker att de är underbara men passar inte riktigt i vårat liv, men fråga om man får klappa kan man ju alltid göra! :D

Ang hund på dagis så har jag svårt att tro att de ens får ha hunden inne på dagisgården? Det kanske är olika från olika förskolor, men på våran förskola får inte djur följa med innan för grindarna, men de har även en del allergiska barn på förskolan.

Det finns gott om allergiska barn på denna förskola. Har jobbat extra i deras kök så jag vet att det finns multiallergiker både när det gäller mat och yttre faktorer. Kanske tyckte den fröken som ägde hunden att det inte var så farligt utomhus :crazy:

Tog upp detta med ett par vänner som också har barn på dagiset. De hade inte sett faran i att ha hunden bunden i staketet. Ingen av dem har någonsin ägt hund eller ar något djurintresse alls (jag har sånna konstiga vänner också :D) så de tog förgivet att hunden var ofarlig eftersom den bundits där.

Jag har pratat med dem lite om hur hundar funkar och händelser som hänt och de vill inte heller ha vovven där nu. Där ser man också hur okunniga folk blir i situationer de inte känner till. Dessa föräldrar är inga ansvarslösa korkskallar, bara okunniga om jusst hundar.

Kommer hunden att sitta där igen säger jag till personalen att det inte känns okej för mig och att jag inte ska tvingas lita på en okänd hund.

Då kommer barnens farmor/mormor och tycker att det är skamligt att barnen inte kan få klappa/leka med valpen och att jag gott kan hålla i huvudet på henne så de kan klappa utan att hon kan bitas :eek:

//Linda

Skaffa er en egen hund skulle jag ha sagt! fruktansvärt oförskämt. Jag föstår också att folk vill klappa alla valpar men jag skulle skälv sätta stopp både för att valpen inte ska behöva stessa upp och för att valpen ska lära sig i tidigt stadium att man får hälsa när matte/husse säger att det är ok annars behöver man inte stressa upp för varje människa/hund man möter.

Du får skaffa ett täcke med texten "klappa ej, elak matte/husse!" och med en bild på dig riktigt arg :idea:

Senast ändrad:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 355
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte... 2 3
Svar
41
· Visningar
8 574
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 707
Senast: Dopy
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara... 2
Svar
34
· Visningar
8 434
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka