Elektriska täcken

Flaekja

Trådstartare
Finns det någon som har tips på vad man kan göra för att täckena (eksemtäcke och vanliga flugtäcken) inte ska bli så elektriska?

Vår ene valack tycker det är jätteotäckt när täcket ska av och det sprakar och sticker honom. Vi försöker hålla honom otäckad så mycket som möjligt, men han är samtidigt vääldigt känslig för alla stickande och bitande flygfän, så de värsta sommarveckorna brukar han i alla fall få ha något täcke på sig.

Sv: Elektriska täcken

Du menar sånt man har i sitt eget hår och spraya det på pålle? Låter logiskt!

Någon som har testat? Eller vet hur sånt funkar på vintern - blir håret inte elektriskt när man kränger av sig tröjan om man har i balsam?

Du tar bara en sprayflaska med vatten och sprayar på täcket innan du tar av det. Simsalabim så är det problemet löst.

DET låter ju som det ultimata! Inget som kladdar på täcket (och som torven kan fastna i) och ingen risk att det skavts av så att det inte fungerar iaf eftersom man sprayar när man tar av täcket.

Och visst, när det regnar är ju inte täcket statiskt. Genialt kryddan!

Tack alla för alla tips :bow::bow:

Gör oljan något mer än bara tar bort det statiska?

Tar du olja på en fuktig trasa då eller hur får du på den?

Haha, ja alltså, vatten fungerar ju alltid eftersom det den statiska elektriciteten uppstår när det är torrt i luften :) Annars kan det nog räcka med att du är blöt om händerna när du drar av täcket.

Olja håller "längre". Jag sprayar olja på en borste och borstar hästen. Typ 2-3 spray per hästsida. Är det riktigt illa, typ helklippt häst och snustorrt på vintern behövs det nästan varje dag men annars mer sällan. Dessutom drar det med stor del av det lösa dammet :) Nackdelen är ju att borsten och ev hästen kan bli kladdig om man inte lyckas riktigt (spec i början :angel:) och får en stor kladd av olja på samma plats. Men jag byter hellre ut borsten oftare och hästen slipper alla hemska stötar :)

Tänkte precis tvärtom...
Att du ville HA elektriska täcken ;)

Så smidigt det skulle vara, om täckets utsida var likt de insektsracketarna som finns.
En liten touch o den lilla rackaren får en stöt = DÖD
Fasiken vad vi skulle kunna minska antalet insekter i skogarna....

men det var liksom inte det som diskuterades, märker jag... :)

Tänkte precis tvärtom...
Att du ville HA elektriska täcken ;)

Så smidigt det skulle vara, om täckets utsida var likt de insektsracketarna som finns.
En liten touch o den lilla rackaren får en stöt = DÖD
Fasiken vad vi skulle kunna minska antalet insekter i skogarna....

men det var liksom inte det som diskuterades, märker jag... :)

Ja vilken idé :rofl: tänk om det gick

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 391
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 552
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 735
Senast: Freazer
·
Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 784
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Tjockistråden 4
  • Semestra i Norrland

Hund, Katt, Andra Djur