ELI5, Ca/P kvoten på mineralerna.

Bukefalos 30 år!

Shixle

Trådstartare
Tjo, kan nån kunnig på detta guide mig lite å se om jag är hyfsat rätt ute eller helt åt flatters fel.

Mina gubbar får sen ett par år tillbaka Kraffts Miner Summer, som har en Ca/P kvot på 2.
Detta då vi först köpte dom mineralerna för när dom (ena plus bekants häst) skulle på bete (Summer 🤷‍♀️) sen har jag fortsatt med dom.

Vad jag läst mig till så är önskad kvot totalt typ 1,6 - 1,8.
Analyserade höet i förrfjol och dessför innan, de låg på 2 bägge gångerna, från samma by men olika fält (årets blir därifrån oxå).
Kollat på de som säljs i området, de ligger mellan 1,8 - 2,4.

Så då tänker ju jag att om målet är 1,8 å höet ligger typ där så bör ju gräset oxå göra det och alltså är mineraler med kvot på 2 bättre än de "vanliga" med en kvot på 4??

Men.
Jag ger gräspellets, betfiber mash, och lucernpellets/hack till mineralerna. Och de verkar ju ha en kvot på 4? Så då fick jag lite halvpanik om jag borde justera för det? Dom får typ en 0,25 till 0,5 liter av det, totalt, beroende på.
Så tittade på Kraffts phosphor, med kvot 0,5? Eller är det överkurs?

Hur ska man tänka?
Varför har de flesta mineralfoder så sjukt hög kvot om målet är <2 och lucern (som verkar va i allt) ligger på 4??

Får hem årets hö i två partier, hösilage och torrhö, så ska skilla hösilaget på analys iaf..🤷‍♀️

Vad menar du för ”vanliga” mineraler? Finns ju en mängd olika som har olika kvoter. Grovfodrets mineralinnehåll varierar mellan olika delar av sverige (tex så har ju vissa områden väldigt kalkrik mark) så finns liksom inget standard.

Det går inte bara att kolla på kvoten utan du måste ju först och främst uppfylla behoven, sen får du se om kvoten är acceptabel eller behöver justeras.

Vad menar du för ”vanliga” mineraler? Finns ju en mängd olika som har olika kvoter. Grovfodrets mineralinnehåll varierar mellan olika delar av sverige (tex så har ju vissa områden väldigt kalkrik mark) så finns liksom inget standard.

Det går inte bara att kolla på kvoten utan du måste ju först och främst uppfylla behoven, sen får du se om kvoten är acceptabel eller behöver justeras.
Vanlig som i "standard". GG original, Krafft Original. På GG så måste man upp i den med vitaminer i för att kvoten ska gå ner.

Fosforet låg på 1,8g per kg torrsubstans på mitt och typ samma på de andras jag hittade. Har gett i den högre delen av lägsta doseringen (lätt arbete lr vad som nu va minst)

Men tycker det borde ju vara mindre risk att ge 'för mycket' om kvoten hålls låg? Än om man öst på med nått på kvot 4?

Nu är dom iaf pigga å blanka å fin i hullet så kan ju inte ha varit så himla fel, men snurrar till det för mig själv 🙄
Kör som lite samma tanke som med mig själv, man duttar dit lite grann så de iaf inte borde bli brist 🙈 och mindre risk för för mycke.. så halv dosering av trikems vitaminer å hoof i dagsläget..
Ugh..längtar typ tills det är dags å sprätta vinterbalar så jag kan skicka iväg...

Vanlig som i "standard". GG original, Krafft Original. På GG så måste man upp i den med vitaminer i för att kvoten ska gå ner.

Fosforet låg på 1,8g per kg torrsubstans på mitt och typ samma på de andras jag hittade. Har gett i den högre delen av lägsta doseringen (lätt arbete lr vad som nu va minst)

Men tycker det borde ju vara mindre risk att ge 'för mycket' om kvoten hålls låg? Än om man öst på med nått på kvot 4?

Nu är dom iaf pigga å blanka å fin i hullet så kan ju inte ha varit så himla fel, men snurrar till det för mig själv 🙄
Kör som lite samma tanke som med mig själv, man duttar dit lite grann så de iaf inte borde bli brist 🙈 och mindre risk för för mycke.. så halv dosering av trikems vitaminer å hoof i dagsläget..
Ugh..längtar typ tills det är dags å sprätta vinterbalar så jag kan skicka iväg...
Fast iaf krafft har ju olika varianter med olika kvot, så det finns inget standard på det sättet.
Jag tror du rör ihop det helt🤪

Enligt SLUs utfodringsrekommendationer så har det inte uppmätts att en högre kvot skulle vara skadlig, så länge behovet av både Ca och P är uppfyllt

Det har gjorts studier med Ca/P kvoter över 6 utan påvisbara skador, så länge fosforbehovet är uppfyllt. Att tänka på dock är att Ca konkurrerar med Mg, så hästen kan få relativ Mg-brist vid höga Ca-kvoter...

Lätt necro på min egen tråd, men inser att jag kommer måsta köpa mer mineraler låångt innan det är dags för balar å därmed analys.

Så, kan jag, utan att känna mig som en usel matte, fortsätta ge summer miner (kvot 2)?
1dl 80g
Vila/lätt arbete för stor häst är 100g
Medelhögt arbete 150g
Jag har gett typ 1 1/3dl å 1 1/2dl till mina (en är större), så borde ju täcka 🫠
Borde inte behöva punga ut för deras kvot 0,5 när dom (speciellt nu) får så lite som har kvot 4?

Ugh.. måste väl finnas ett spectra mellan "hästarna får inget extra alls" och "analyserar varje bal och tar blodprov 3ggr/år" i engagemang va? 😅🙈

Sommartid eller vid ingen analys är väl just rekommendationen att ge mineraler med önskade kvoter? Så att mineralfodret inte råkar öka på en obalans i grovfodret man inte känner till. Du ger inte alls några mängder övrigt foder att du behöver byta för det! Jag hade fortsatt ge med kvot 2. Ger själv samma mineraler sommartid utan analys på mitt gräs, de tillför inte heller direkt några mikromineraler (grovfodret brukar alltid räcka behoven i balans).

Lätt necro på min egen tråd, men inser att jag kommer måsta köpa mer mineraler låångt innan det är dags för balar å därmed analys.

Så, kan jag, utan att känna mig som en usel matte, fortsätta ge summer miner (kvot 2)?
1dl 80g
Vila/lätt arbete för stor häst är 100g
Medelhögt arbete 150g
Jag har gett typ 1 1/3dl å 1 1/2dl till mina (en är större), så borde ju täcka 🫠
Borde inte behöva punga ut för deras kvot 0,5 när dom (speciellt nu) får så lite som har kvot 4?

Ugh.. måste väl finnas ett spectra mellan "hästarna får inget extra alls" och "analyserar varje bal och tar blodprov 3ggr/år" i engagemang va? 😅🙈
Ger du vitaminer vid sidan? Annars hade jag valt något mineralfoder som även innehåller vitaminer. Det känns viktigare än exakt kvot mellan kalcium och fosfor.

Ger du vitaminer vid sidan? Annars hade jag valt något mineralfoder som även innehåller vitaminer. Det känns viktigare än exakt kvot mellan kalcium och fosfor.
Dom får 1msk, alltså halvdos, av trikems vitamins, bara för att "få lite" iaf, vill ju inte överdosera, iaf nu på oanalyserat bete.
Likaså 1msk hoof å 10ml magnesium.

Spanade på GG mineraler med vitaminer tidigare (det som ligger längre i kvot av deras), tror jag gett av det nån gång 🤔 eller så lurade jag bara påt och föll tillbaka på de bekanta 😅
...
Men det är ju onekligen småkul att pytsa ur flera byttor 🫠

Liknande trådar

• R
    Går det att få lite tips kring foder?
  • Att inte gå på bete...
  • Tips på energifoder
  • Grovfoder 2023

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn