Elitryttare frikänns från anklagelser om våldtäkt

Vad är det då folk vill att SvRF ska göra?
Kanske markera på annat sätt. Dra in tränardiplomeringen tex, så den inte går att förnya. Utesluta ur förbundet viss tid. När de började jobba med trygg idrott och att förebygga sexuellt utnyttjande av barn inom idrotten kan man ju tänka sig att de skulle sett olika scenarion och förberett rimliga åtgärder. Inte stå helt handfallna två år efter att varenda ledare inom ridsporten tvingas lämna in registerutdrag årligen...
 
Och SvRF kan inget göra säger de...
Va fan?! För en oinsatt känns ju det här solklart. Men tydligen inte. Är förbundet verkligen så tandlöst eller är det nån slags svågerpolitik?
De har ju också bekvämt väntat in utfallet av rättegång, innan de börjar diskutera - ens hypotetiskt - vad de skulle kunna göra när dessa fall uppdagas. Det går ju heller inte att agera som detta vore en isolerad händelse - det kommer en skrälldus till med fall i den här genren anar jag, och det kan ju vara klädsamt om SvRF har gjort något annat än dragit sig undan.
Vad är det då folk vill att SvRF ska göra?

Kraftfullt fördöma. Tävlingsförbud? Sportförbud? Detta är inget vi vill ha i sporten. Han är frikänd men har erkänt faktiska omständigheter som står i direkt strid med värdegrunden som kommunicerats. Om vi nu lyckats glömma bort att det han erkänt sig ha gjort faktiskt innebär att han är pedofil.
 
Senast ändrad:
Om vi nu lyckats glömma bort att det han erkänt sig ha gjort faktiskt innebär att han är pedofil.
De flesta definitioner av pedofili (inkl DSM-IV) syftar på förpubertala barn och det handlar det såvitt jag förstått inte om här. (Och för tydlighets skull - jag försvarar inget av det han gjort, alls.)

Men mer on-topic; jag ser inte heller att SvRF på något sätt skulle vara bundna till utfallet av en rättegång. Det finns gott om beteenden och värderingar som är olämpliga, oönskade och med råge går att fördöma, utan att nödvändigtvis vara brottsliga. SvRF har självklart all frihet att inom sin egen organisation vidta de åtgärder de finner motiverade - om de alltså hade funnit att någon åtgärd var motiverad. Det är litet ryggrad som fattas. Men det är ju knappast någon överraskning.
 
De flesta definitioner av pedofili (inkl DSM-IV) syftar på förpubertala barn och det handlar det såvitt jag förstått inte om här. (Och för tydlighets skull - jag försvarar inget av det han gjort, alls.)

Men mer on-topic; jag ser inte heller att SvRF på något sätt skulle vara bundna till utfallet av en rättegång. Det finns gott om beteenden och värderingar som är olämpliga, oönskade och med råge går att fördöma, utan att nödvändigtvis vara brottsliga. SvRF har självklart all frihet att inom sin egen organisation vidta de åtgärder de finner motiverade - om de alltså hade funnit att någon åtgärd var motiverad. Det är litet ryggrad som fattas. Men det är ju knappast någon överraskning.

Du menar att ett tolvårigt barn inte faller inom ramarna för förpubertal?
 
Snubben har problem med sin sexualitet. Det är tråkigt för hans innevarande partner, men absolut inget som har i sporten att göra.
Definitivt, håller med fullständigt. Och det borde SvRF kunna ha ryggrad nog att beivra själva utan att behöva luta sig mot laga domar. Fast det kräver förstås tydlighet, öppenhet, transparens, konsekventa processer och annat sånt där jobbigt.
 
Utifrån det som framkommit i FP kan man tycka att fanns viljan borde det gå att formulera ett avstängande från sporten. Och kan man inte det är det dags att snabbt som attan ta tag i saken så att nästa äckel kan stängas av från sporten. Det finns en hel del saker man kunde göra och arbeta mot om man verkligen ville.
 
Det jag alltid haft svårt att förstå är hur föreningslivets egna interna regler relaterar till rättssamhällets vanliga lagar och förordningar. Hur kan det bli en tingsrättsfråga huruvida ett idrottsförbund är berättigat att dra tillbaks, eller inte dra tillbaks, en diplomering - som strängt taget är ett internt föreningsvärlds-hittepå, vilket SvRF själva tydligen också anser?
Det handlar bl.a. om avtalslagen men man kan nog säga att idrottsjuridik berör de flesta rättsområden :)
 
En fråga: I princip alla här är överens om att den här ryttaren betett sig väldigt illa. Flera hänvisar till FUP:en, har ni själva läst den? Jag har inte gjort det och kommer inte göra det heller och för mig känns det lite osäkert att "döma" någon utan att veta mer när han friats på samtliga åtalspunkter i tingsrätten.
 
En fråga: I princip alla här är överens om att den här ryttaren betett sig väldigt illa. Flera hänvisar till FUP:en, har ni själva läst den? Jag har inte gjort det och kommer inte göra det heller och för mig känns det lite osäkert att "döma" någon utan att veta mer när han friats på samtliga åtalspunkter i tingsrätten.

Jag har läst den. Den är helt förskräcklig.
 
En fråga: I princip alla här är överens om att den här ryttaren betett sig väldigt illa. Flera hänvisar till FUP:en, har ni själva läst den? Jag har inte gjort det och kommer inte göra det heller och för mig känns det lite osäkert att "döma" någon utan att veta mer när han friats på samtliga åtalspunkter i tingsrätten.
Jag har läst den.
 
En fråga: I princip alla här är överens om att den här ryttaren betett sig väldigt illa. Flera hänvisar till FUP:en, har ni själva läst den? Jag har inte gjort det och kommer inte göra det heller och för mig känns det lite osäkert att "döma" någon utan att veta mer när han friats på samtliga åtalspunkter i tingsrätten.
Jag har läst den, helt horribel läsning! Det han friades på var ju framförallt att de inte kunde bevisa att den ena flickan var under 15 år gammal och i det andra fallet så föll det under en gammal samtyckeslag som ställde till det. Han har erkänt till alla händelser men han hävdar att ingen var under 15 år och att allt var frivilligt. Så han har alltså själv erkänt att han har haft frekvent sex med flera tonåringar som varit elever eller anställda hos honom. Det är hårt och ”avancerat” (med tanke på flickornas ålder) ensidigt sex (alla inslag handlar om mannens njutning vid tidpunkter då han vill) och utöver det extremt dålig behandling generellt av anställda och elever.
 
En fråga: I princip alla här är överens om att den här ryttaren betett sig väldigt illa. Flera hänvisar till FUP:en, har ni själva läst den? Jag har inte gjort det och kommer inte göra det heller och för mig känns det lite osäkert att "döma" någon utan att veta mer när han friats på samtliga åtalspunkter i tingsrätten.
Jag har också läst den. Tillräckligt mycket. Det var ingen rolig läsning.
 
En fråga: I princip alla här är överens om att den här ryttaren betett sig väldigt illa. Flera hänvisar till FUP:en, har ni själva läst den? Jag har inte gjort det och kommer inte göra det heller och för mig känns det lite osäkert att "döma" någon utan att veta mer när han friats på samtliga åtalspunkter i tingsrätten.
Ja, jag har läst. I FUP:en berättar han själv att han, enligt honom, legat med flertalet elever och anställda. Han hävdar att alla fyllt 15 år. Även om vi antar att de hunnit göra det och att de ville, vilket jag inte tror på ngt av det, är det förkastligt att ligga med omyndiga elever.
Det borde gå att stänga av någon som själv berättar att den ligger med 15-åriga elever.
Det är dessutom en typ av sex som de flesta 15-åringa flickor nog inte vill syssla med.
 
En fråga: I princip alla här är överens om att den här ryttaren betett sig väldigt illa. Flera hänvisar till FUP:en, har ni själva läst den? Jag har inte gjort det och kommer inte göra det heller och för mig känns det lite osäkert att "döma" någon utan att veta mer när han friats på samtliga åtalspunkter i tingsrätten.
Japp har läst och i dem erkänns det att händelseförloppet är i stort sett så som målsäganden beskriver och tingsrätten tror på att det skett så som beskrivs, men eftersom det döms enligt den gamla lagstiftningen gick det inte att döma honom.
Vid tidpunkten för gärningen krävdes för att ett samlag skulle betraktas som våldtäkt att
gärningsmannen med misshandel, våld eller hot tvingat till sig samlaget. För våldtäkt
kunde också den dömas som genomfört ett samlag med en person genom att
otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla,
berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller
annars med hänsyn till omständigheterna befann sig i en särskilt utsatt situation.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Allvarliga anklagelser riktas mot en elitryttare, på högsta nivå, som ska ha misshandlat sina hästar – och däribland kastat en hammare...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk elitryttare på högsta nivå inom hoppning misshandlar, svälter och straffrider sina hästar, enligt Aftonbladet. Flera...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten gör samma bedömning som tingsrätten och friar den elitryttare som misstänkts för våldtäkt och våldtäkt mot barn från...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det uppmärksammade fallet med elitryttaren som åtalades för flera våldtäkter har fått sitt slut inom rättsväsendet.
Svar
12
· Visningar
2 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • lära sig tömköra
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp