Bukefalos 28 år!

Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Augustipriset landade på 406,63 öre (gånger 495 använda kWh). Sedan tillkommer ju alla andra avgifter. Undrar vad priset ligger på i december..... :down:

Galet (ber om ursäkt om någon redan delat länken):
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/LlpMbV/elbolag-prisvarnar-ha-en-buffert-pa-50-000-kronor

Riktigt privilegierade dumheter. Lägg undan 50k, du har två månader på dig! Vem som helst borde klara det!

Jag kan inte ens få ihop det på ett års sparande 😂. Och då har jag och sambon ganska ok inkomst tillsammans.
 
60:- kostade vår elförbrukning igår :meh: Då gjorde vi inget utöver det vanliga. Idag ska jag tvätta när det är billigast, vilket är mellan 13-15. Kanske får TV:n vara avstängd hela helgen.
 
Vi har vattenburet system men tyvärr elpanna. Försökt köpa ny luftvattenpanna sen i somras utan resultat. Tidigast leverans i mars typ från de som iaf svarar. Det gör inte alla.

Får nog bli en ngenic på pannan och sen elda i kaminen och vedspisen. Kul kul!
 
Vi har vattenburet system men tyvärr elpanna. Försökt köpa ny luftvattenpanna sen i somras utan resultat. Tidigast leverans i mars typ från de som iaf svarar. Det gör inte alla.

Får nog bli en ngenic på pannan och sen elda i kaminen och vedspisen. Kul kul!

Har ni en ngenic idag? Den verkar annars inte lätt att få tag på den heller…
 
Riktigt privilegierade dumheter. Lägg undan 50k, du har två månader på dig! Vem som helst borde klara det!

Jag kan inte ens få ihop det på ett års sparande 😂. Och då har jag och sambon ganska ok inkomst tillsammans.

Förra året behövde man ungefär hälften, och då tyckte man att taket var nått.

Men det finns egentligen inget tak, priset kan stiga exakt hur mycket som helst, så länge det finns någon som kan betala.

Då blir det nog att man har på sig tröjan tills den verkligen är genomskitig och luktar illa, man tvättar alla ungarna en gång i veckan i en balja vatten och dammsugaren är ett minne blott.
 
En bra fuktmopp ersätter lätt en dammsugare.

Faktiskt bättre till och med, men det är lite svårt i hörnen och på mattor. Som man kanske får ta ut och piska istället.

Jag tänker dock mest på omställningen, att dammsugare och nytvättat blir en slags lyx som man unnar sig bara ibland.

Apropå tvätt, i sverige får barn smutsa ner sig lite hursomhelst, det som blev smutsigt åker bara in i tvättmaskinen. När jag var liten fick man rejält med skäll om man smutsade ner sig, det var dyrt och omständigt att tvätta.

Vi kanske är på väg dit, på gott och ont.
 
Faktiskt bättre till och med, men det är lite svårt i hörnen och på mattor. Som man kanske får ta ut och piska istället.

Jag tänker dock mest på omställningen, att dammsugare och nytvättat blir en slags lyx som man unnar sig bara ibland.

Apropå tvätt, i sverige får barn smutsa ner sig lite hursomhelst, det som blev smutsigt åker bara in i tvättmaskinen. När jag var liten fick man rejält med skäll om man smutsade ner sig, det var dyrt och omständigt att tvätta.

Vi kanske är på väg dit, på gott och ont.
Jag tror jag är äldre än vad du är, men när jag var liten fanns inga begränsningar utan vi klättrade i träd, byggde kojor, lekte i lera och vatten och ärvde kläder av varandra. Känns mer som ett fenomen att inte få smutsa ner sig blev mer vanligt när det började skiljas på flick- och pojkkläder och småflickor fick finare och ömtåligare kläder som inte var gjorda för lek.

Att sopa golven innan man skurar var vanligt förr och jag tar hellre fram sopborsten innan dammsugaren för att ta den värsta om det har följt med grus in från tassar.
 
Jag tror jag är äldre än vad du är, men när jag var liten fanns inga begränsningar utan vi klättrade i träd, byggde kojor, lekte i lera och vatten och ärvde kläder av varandra. Känns mer som ett fenomen att inte få smutsa ner sig blev mer vanligt när det började skiljas på flick- och pojkkläder och småflickor fick finare och ömtåligare kläder som inte var gjorda för lek.

Att sopa golven innan man skurar var vanligt förr och jag tar hellre fram sopborsten innan dammsugaren för att ta den värsta om det har följt med grus in från tassar.

Jag växte upp i ett annat land, vilket kanske förklarar saken. Som Sverige sent 1880-1920.
 
Nästa vecka ska EUs energiministrar ha möte för att hantera energikrisen; som drivs av Putins strypta gasleveranser till Europa (i ett försök att minska vår solidaritet med Ukraina).

Statsministern kommer inför det mötet arbeta med att samla ett stöd i EU för ett av de förslag som finns för att reformera energimarknaden; nu är det ju den dyraste energikällan (gasen) som sätter priset. Planen är att frikoppla gasen ifrån prissättningen så att elkunderna kan dra nytta av de lägre produktionskostnaderna för förnybara energikällor och få ett betydligt lägre pris.

 
Faktiskt bättre till och med, men det är lite svårt i hörnen och på mattor. Som man kanske får ta ut och piska istället.

Jag tänker dock mest på omställningen, att dammsugare och nytvättat blir en slags lyx som man unnar sig bara ibland.

Apropå tvätt, i sverige får barn smutsa ner sig lite hursomhelst, det som blev smutsigt åker bara in i tvättmaskinen. När jag var liten fick man rejält med skäll om man smutsade ner sig, det var dyrt och omständigt att tvätta.

Vi kanske är på väg dit, på gott och ont.
Pratade med en kollega. Dom är fem i familjen. Barn i lågstadiet. Dom tumlar två maskiner varje dag. Det blir dyrt det.
 
Pratade med en kollega. Dom är fem i familjen. Barn i lågstadiet. Dom tumlar två maskiner varje dag. Det blir dyrt det.
2 x 5 kWh = 10 kWh med månadens fantasipris på 2,70 kr per kWh blir det 27 kr om dagen. Det är ganska mycket, men det finns ganska mycket annat som kan vara en daglig kostnad på mycket mer än 27 kr. (Alltså om man tycker att torktumlad tvätt är ett livselixir så behöver man nog inte sluta med just det om man kan dra in på annat.)
 
Senast ändrad:
2 x 5 kWh = 10 kWh med månadens fantasipris på 2,70 kr per kWh blir det 27 kr om dagen. Det är ganska mycket, men det finns ganska mycket annat som kan vara en daglig kostnad på mycket mer än 27 kr. (Alltså om man tycker att torktumlad tvätt är ett livselixir så behöver man nog inte sluta med just det om man kan dra in på annat.)
Ingen bra energiklass på den torktumlare du räknar på. Dock inte orimligt, men kanske ändå orimligt om man torktumlare så otroligt ofta som två gånger per dag. Vi har en som drar 2 kwh per cykel.
 
Inte läst igenom tråden men sitter här i mörkret. Har en lampa tänd så jag kan se och skriva men oroar mig för elpriset och vad som stod om gasen från Ryssland nu (även om jag inte är särskilt insatt). Kanske jag inte behöver göra när jag bor i lägenhet? Men min lilla elräkning var nästan dubbelt så dyr förra månaden än månaden innan det…
 
Ingen bra energiklass på den torktumlare du räknar på. Dock inte orimligt, men kanske ändå orimligt om man torktumlare så otroligt ofta som två gånger per dag. Vi har en som drar 2 kwh per cykel.
Läste 2-10 kWh i en skattning och drog till med nåt i mitten. Men det gör lyxen ännu lite mer umbärlig om den är viktig för familjen.
 
Förresten är det någon som vet hur det är med draperier och gardiner? Vi skaffade faktiskt det i år för att stänga ute värme, men de borde också kunna stänga ute kyla. Haken är ju att om man drar för så går de även över elementen på vissa fönster så...
Har gjort så, viker upp gardinerna bara så elementet blir fritt. Inte snyggt men..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 315
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 265
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 173
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 114
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp