Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha det hjälper ju inte oss som inte har förmögenheter? Jag tycker Sverige blivit helt sjukt. Allt ska skattas in i döden på, det drabbar många människor negativt. Om du inte inser det lever du i en väldigt priviligerad bubbla helt utan perspektiv.

Ja oj vad lyxigt att köpa hus, not. Man har ju inget val? Det finns knappt några hyresrätter och de som oftast finns är nyprod vilket också är sjukt dyrt.

Jag tror @sjoberga syftar pa den levnadsstandard som vi/ni ocksa har i Sverige - som nagon annan papekade - Svenska hus ar stora, varma, valisolerade, ofta valrenoverade, med modern eller iallfall "hel och ren" inredning. "Alla" har tvatt, diskmaskin etc.
Sen kor vi nya, bekvama och sakra bilar pa valunderhallna vagar i ett klimat som oftast kan vara otrevligt, os.v. i all evighet. Den genomsnittliga levnadsstandarden i Sverige ar sjukt hog - inte konstigt att det ar dyrt att leva dar!

Som jag sa innan ocksa, sa drivs de stora okningarna som folk klagar om har i el och drivmedelspriser inte heller av nationella politiker, utan av globala marknadskrafter. Visst har Sverige kontroll over vissa relevanta skatter, men jag vet inte, det har klagandet att det ar helt omojligt att leva i Sverige kanns som att det saknar globalt perspektiv....
 
Med tanke på vilken extrem nivå svenskar ligger på globalt i disponibla pengar, börjat jag undra om ingen annan känner till det förhållandet? Det blir liksom lustigt att läsa hur katastrofalt det är och hur folk ska gå under. Perspektiv. Tack.

För att inte tala om de enorma förmögenheterna.

Det är paybacktime för Thailandsresorna, hästlastbilarna, designmöblerna och det där goda livet som förutsätter fyra jordklot. Surt värre för många, varav en stor del ju inte har nyttjat något av det utan bara får vara med och splitta den gemensamma räkningen framöver. Oron jag känner är väl inte att vara utan något av det där, utan att läget riskerar att generera ännu större klyftor.

Det kräver en del kapital och/eller låneutrymme att få upp solpaneler, ordna egen elbil och fixa det där som kan lätta lite på det ekonomiska trycket utan att behöva offra allt för mycket bekvämlighet. Medan andra som inte har den ekonomiska förmågan både får göra uppoffringar och ändå strama åt ekonomiskt för att reda ut de löpande kostnaderna.
 
Jag anser att de börjar i fel ände. Det måste ju finnas alternativ innan man börjar straffa folk.
Och jag har väldigt svårt att tro att man inte kommer införa skatter på el när flera köper elbil. Jag tror inte ett ögonblick på att förlusten av de enorma inkomster till staten som bränsle/bilskatterna innebär, är nått man kommer låta vara.

Fast alltså det är ju redan skatt på el, energiskatt heter det.
 
Som jag sa innan ocksa, sa drivs de stora okningarna som folk klagar om har i el och drivmedelspriser inte heller av nationella politiker, utan av globala marknadskrafter. Visst har Sverige kontroll over vissa relevanta skatter, men jag vet inte, det har klagandet att det ar helt omojligt att leva i Sverige kanns som att det saknar globalt perspektiv....
Det höga priset beror till stor del på att man byggt överföringsledningar ner till kontinenten så att man kan sälja elen dyrt dit istället för billigt till svenska folket. Så staten och de stora elbolagen tjänar en massa pengar medan folket får betala.
 
Det höga priset beror till stor del på att man byggt överföringsledningar ner till kontinenten så att man kan sälja elen dyrt dit istället för billigt till svenska folket. Så staten och de stora elbolagen tjänar en massa pengar medan folket får betala.
Plus att man stäng ned kärnkraftverk. Samt sålt ut ledningsnäten till privata bolag som EON som då har ett absolut monopol inom sitt ledningsområde och kan ta ut överpriser, rena ockerpriser, utifrån hur stor vinst de gör.
 
Jaha det hjälper ju inte oss som inte har förmögenheter? Jag tycker Sverige blivit helt sjukt. Allt ska skattas in i döden på, det drabbar många människor negativt. Om du inte inser det lever du i en väldigt priviligerad bubbla helt utan perspektiv.

Ja oj vad lyxigt att köpa hus, not. Man har ju inget val? Det finns knappt några hyresrätter och de som oftast finns är nyprod vilket också är sjukt dyrt.
Ja, visst är jag privilegierad som bor i Sverige, äger mitt boende och kan köpa den mat som krävs. Någon förmögenhet, aktier, bredband eller elbil vare sig har jag eller kan finansiera. Men privilegierad , yes, glasklart.

Bubblan verkar nog mer tillhöra de som pratar om katastrof och att gå under göra.
 
Det höga priset beror till stor del på att man byggt överföringsledningar ner till kontinenten så att man kan sälja elen dyrt dit istället för billigt till svenska folket. Så staten och de stora elbolagen tjänar en massa pengar medan folket får betala.

Det låter ju onekligen knepigt! Kan se logiken iom den fria rörligheten- om privata bolag hellre vill sälja till Tyskland så ska de får göra så är väl logiken, fast motargument däri är väl att dessa privata bolag kanske fått statliga stöd och investeringar?
Å andra sidan betyder det väl att svenska elpriset är jämförelsevis låga?
 
Det låter ju onekligen knepigt! Kan se logiken iom den fria rörligheten- om privata bolag hellre vill sälja till Tyskland så ska de får göra så är väl logiken, fast motargument däri är väl att dessa privata bolag kanske fått statliga stöd och investeringar?
Å andra sidan betyder det väl att svenska elpriset är jämförelsevis låga?
De svenska priserna var relativt låga, men så kunde det ju inte vara. Våra folkvalda tar hand om oss genom att göra det billiga dyrt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 814
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 493
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 604
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp