Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tja jag röstade inte rödgrönt men kommer göra det trots att jag både bor i Skåne, har elbil och rörligt elpris.

Jag anser att jag kanske behöver ändra mina levnadsvanor för klimatets skull. Det jag inte gör nu kommer mina barn få lida för sedan.
Så Sverige ska förstöras trots att vi utför en mikroskopisk del av miljöförstöringen? Det är länder som Kina och Indien som förstör mest. Det du gör genom att rösta på MP förstör bara för dig själv och gör absolut ingen annan nytta för dina barn.
 
Vid 5 år har den tappat mycket i värde, fix börjar komma och dyrare servicar och ny däck behövs.
Jag gjorde kalkyl på total ägarkostnad på leasing över 3 år och vad mina senaste fosilbilar kostat mig när de varit från ca 3-7 år och leasa blev billigare. Men bilmärke spelar stor roll givetvis.

Och hur mycket kostar det om du kör över 1500km/år? Kör man mindre än så kan man ju nästan nöja sig med cykel :angel:
 
Oj, har aldrig ägt en så ung bil som 5 år. Min nuvarande är 17 år (köptes som 10åring och hade då den nyaste bilen i familjen) och inte svikit mig någon gång än och räknar med några år till utan problem.
Var glad för det :)
Jag har nog haft ett 15-tal äldre bilar, alla möjliga märken, och fy f*n vad de har krånglat och kostat.
 
Du använder inte gummidäck? Byter aldrig bromsar? Värdeminskningen har planat ut helt och det spelar ingen roll om bilen rullar 5000 eller 50 000 mil till?
Du kan räkna på det, en däcksuppsättning kostar 2000 kr och håller i minst 4000 mil, 4 liter olja plus filter 250 kr var 1500 mil, utöver det har jag bytt bromsbeläggen en gång på de tio år jag ägt bilen för tror jag 200 kr. Min bil tappar inte längre i värde. Summerar du allt hamnar du under 10 kr milen :)
 
Skall jag spå så tror jag kärnkraften är på väg tillbaka, jag kan inte se någon annan lösning inom överskådlig tid att producera den mängd el som behövs. Och det skickas väl ut signaler om att många länder är inne på den vägen, läste för bara någon dag sedan om att en grupp länder inom EU med Frankrike i spetsen försöker få till att kärnkraftsel skall "grönmärkas".
 
Är det här en tråd om elpriser eller södra sverige kontra norra :mad:

Nåja, till ämnet då. Elpriserna är ju horribla, men något som jag irriterar mig mest på så är det fasta nät-avgifterna, som avreglerades "för att gynna den fria marknaden" och i själva verket blev privatägda monopol som skrattar hela vägen till banken.
Vi kan ju inte välja vilken nät-leverantör vi vill ha eftersom de är uppdelade i Sverige och att DOM tar horribla priser för att leverera elen i det el-nät som "vi" redan har betalat av 100 ggr om - DET stör mig orimligt mycket!
+1 på den

Vi har 3ggr så mycket i de fasta nät-avgifterna som våra vänner 10km bort. Vi har *trumvirvel* Eon medan de har det kommunala elbolaget.
 
Jag tror att prishöjningar på fossila bilbränslen som verktyg för att dämpa förbrukningen tappar verkan ju högre priset är. Om dieseln kostar 30 kr/l eller rent av 40 kr/l om ett par år kommer många av oss att köra lika mycket ändå, men får dra in på andra utgifter.
Som verktyg för att stimulera privathushåll att köpa elbil tror(!) jag också att verkan är begränsad. De flesta privathushåll köper aldrig en fabriksny bil men skall man byta till elbil så är det i praktiken splitter nytt som gäller och därmed ofta en avsevärt högre prislapp. De jag känner som bytt till elbil är utan undantag hög- (eller mycket hög-) inkomsttagare med låg priskänslighet.

I slutänden tror jag att man inte kommer ifrån att tätort vs landsbygd spelar en stor roll i ekvationen på lång sikt. Att transportera människor, framför allt individuellt, mellan bostad och arbetsplats och fritidsaktiviteter kostar pengar och belastar oundvikligen - mer eller mindre - miljön. Med högre koncentration/förtätning kommer dels mindre persontransporter totalt och dels bättre möjligheter att samordna transporterna i kollektivtrafik.
Elnät till förtätade bostadsområden torde också vara både billigare och innebära mindre miljöbelastning att anlägga, än att dra kabel till varenda glesbygdsvilla. Samma sak med vatten och avlopp.

Kanske skall människor inte tillåtas att bo i områden som inte är miljömässigt och samhällsekonomiskt sanktionerade, och i förlängningen kräva samhällsservice som skolor och äldreomsorg, allmänna kommunikationer eller ambulans- och polisinsatser där. Kanske skall bebyggelse koncentreras till 4-5 hårt avgränsade storstadsregioner, exempelvis Malmö / Göteborg / Stockholm / Umeå, och enbart de hushåll vars landsbygdsboende har dokumenterad samhällsnytta tillåts utanför de regionerna. En begränsad population på några tiotusental som arbetar med sanktionerade lokala verksamheter som t ex jord- och skogsbruk och gruvnäring. Resten kan arbeta i de stora koncentrationerna, med media eller internet och sånt.

Och jag tror inte att dilemmat är en nationell fråga.
Vad är det här för urbant fascistutopia 😅?
 
Så Sverige ska förstöras trots att vi utför en mikroskopisk del av miljöförstöringen? Det är länder som Kina och Indien som förstör mest. Det du gör genom att rösta på MP förstör bara för dig själv och gör absolut ingen annan nytta för dina barn.
Vi är ett av de värsta länderna sett per person.

Jag anser att alla måste göra det de kan. Vi kan inte sitta på röven här uppe och bara peka på Kina "men dom då".
 
Så Sverige ska förstöras trots att vi utför en mikroskopisk del av miljöförstöringen? Det är länder som Kina och Indien som förstör mest. Det du gör genom att rösta på MP förstör bara för dig själv och gör absolut ingen annan nytta för dina barn.
Kina och Indien förstör så att vi i västvärlden kan klappa oss för bröstet och tycka att vi är så duktiga.
Det som är för miljöfarligt gör vi inte i landet utan låter andra länder så som Kina och Indien göra och vi köper sedan in det som var för farligt att framställa/producera/utvinna här.
 
Aha, jag trode du menade extramilen. 1500 ingår ju.
2800:- inkl allt som service, däck, försäkring.

Jag tycker det låter som ganska mycket pengar för en låginkomsttagare, och sen så blir det ju elkostnader på det också. Går väl bra så länge man inte råka tappa något på sätet osv, hört att det brukar bli dyrt :nailbiting:
 
Apropå detta, är det någon som förstår varför vi i Sverige (är det fler nordiska länder?) ska kopplas ihop med UKs elmarknad? Det om något kommer ju driva upp elpriset massor för oss. :crazy:

Kommunen vill dessutom att alla i kommunen ska värma sina hus/lägenheter med fjärrvärme. Kopplade in 50% och sedan kom de på att ha samma pris per MWh året om är för bra så de ändrade. Nu kostar det 100kr MWh på sommaren och över 1000kr MWh på vintern… Det blev ju inte så bra för de som kopplat upp sig när det var lägenhetsshus som hade det som tvång tex. :mad:
 
Skall jag spå så tror jag kärnkraften är på väg tillbaka, jag kan inte se någon annan lösning inom överskådlig tid att producera den mängd el som behövs. Och det skickas väl ut signaler om att många länder är inne på den vägen, läste för bara någon dag sedan om att en grupp länder inom EU med Frankrike i spetsen försöker få till att kärnkraftsel skall "grönmärkas".

Ja, vilket jag tycker är naturligt i hänseende till klimathotet och koldioxidutsläpp. Även om andra utmaningar finns när det gäller att kalla kärnkraftsel miljövänlig. Det är inte fantastiskt för klimatet att stänga kärnkraftverk för att vakna en stund senare och starta oljevärmekraftverk för att man fryser och vill ha el till sin bil man nyss fått köpt statligt subventionerad. Vilket inte är ett hypotetiskt resonemang utan alldeles påtagligt verkligt.

Finns inte ett enda parti i Sveriges som har en rimlig hållning i tillräckligt många av de verkligt viktiga frågorna. Blir ett tufft val 2022, får nog motrösta på nåt vis.
 
Så Sverige ska förstöras trots att vi utför en mikroskopisk del av miljöförstöringen? Det är länder som Kina och Indien som förstör mest. Det du gör genom att rösta på MP förstör bara för dig själv och gör absolut ingen annan nytta för dina barn.

Per capita sa ar Sverige's utslapp bland de hogsta i varlden, tillsammans med resten av vastvarlden.
Vi har dessutom otroligt hogt BNP och ar alltsa rika, valutbildade och med hoga avslapp - ser man det pa det viset sa ar det val svart att motivera vem annan an inte svensken som ska leda i den grona omstallningen.

Nu var ju dock inte detta vad traden handlade om, men du verkar vilja att de rodgrona tar ansvar for en hel del globala marknadseffekter gallande bade el och drivmedelspriser, vilket inte kanns helt rimligt.

Gallande att vi "alla" ska bo i storstadsregioner sa tror jag ocksa att det ar det framtiden barkar, likval som den gjort de senaste arhundranden. Bor du i Skane sa bor du ju redan i en av de befolkningstataste omraden i Sverige.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 021
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 913
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 872
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp