Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, givetvis är inte sträckan allt. Men ska vi hårddra det så blir mattillgången ganska tråkig i Norrland om vi skulle stänga av från varsitt håll. (Från LRF: "Runt 90 procent av all livsmedelsproduktion [... ] finns i Götaland och Svealand. Störst produktion, cirka 64 procent, har Götaland.")
Inte säker på att Norrland skulle få så mycket problem med maten. Det må vara så att 90% mat produceras i Götaland och Svealand, men samtidigt bor även ca 90% av befolkningen här också.
 
Jag har bedrövligt dålig koll.
Gick in och kollade mitt avtal nu, minns bara att jag tecknade något stöd för lokala elproducenter för 30:- i månaden, inte resten 🙄
Men det är fast pris och bundet till december 2023.
Betalar 40 öre kWh inklusive moms så jag ska inte klaga.
 
Var hittar man prisskillnader mellan norr och söder?

Varför skulle ett hus vara billigare att driva runt i Norrland än i Småland?
 
Vår senaste räkning kostade elen 96öre/kwh, plus påslag och moms osv. Det känns skit om det ska höjas ännu mer, ärligt talat - en fördubbling sedan i våras/början av sommaren redan nu. Jag har haft rörligt i ett antal år nu och inte upplevt någon extrem topp även om räkningen förstås gått upp på vintern. Men vi bor i en lägenhet med vattenburen värme, så även om det känns surt och jobbigt och frustrerande för mig (som innan flytten i somras alltid haft elräkningar på 150-250:- inkl elnätskostnaden osv).. Jag inser att ni med hus och/eller eluppvärmning har/får det bra mycket tuffare. Rent ekonomiskt har vi råd, eftersom vi har en relativt låg förbrukning överlag.
 
Inte säker på att Norrland skulle få så mycket problem med maten. Det må vara så att 90% mat produceras i Götaland och Svealand, men samtidigt bor även ca 90% av befolkningen här också.

Visst är det så att befolkningen är större i södra Sverige men det ger ändå en brist i utbud för Norrland.
 
Förra gången jag skulle binda om två elavtal roade jag mig med att rita priser i Excel ett halvår i förväg. Nu när det sköt i höjden skulle jag uppdatera, och insåg att skalan inte räckte på långa vägar i diagrammet. De där 36.88 örena per kilowattimme (inkl elcertifikat och moms) som ena avtalet hamnade på syntes sen knappt på nya skalan. Synd att man bara band på 36 månader.
 
Förra gången jag skulle binda om två elavtal roade jag mig med att rita priser i Excel ett halvår i förväg. Nu när det sköt i höjden skulle jag uppdatera, och insåg att skalan inte räckte på långa vägar i diagrammet. De där 35 örena per kilowattimme som ena avtalet hamnade på syntes sen knappt på nya skalan. Synd att man bara band på 36 månader.

Ja, jag känner lite likadant (tecknade på 2 år nu senast och priset är på 41 öre).
 
Därför att husen ofta är billigare i inköp respektive hyra tänkte jag på.

Inköpspris för mig har inget med omkostnaderna för husets drift att göra.


Allmännyttans hyreslägenheter ska inte ha högre hyra för att de är i Malmö vs Luleå. Det är därför det inte är fri prissättning/marknadshyror på lägenheter hos stora bolag.
 
Högförbrukningsavtalet ska förnyas redan i april tyvärr. Synd att man inte har finanser att lägga upp solpaneler på ladan….

Ja, jag önskar också jag hade råd med solceller. Jag har tre, ev fyra, byggnader som skulle vara lämpliga... Jag är rätt glad att mitt avtal förnyas i juni, priserna är ju oftast ok då.
 
Shit.. det här har jag helt missat.

Jag är bunden i ett år till på fast pris.

För 2 år sedan stod vi i valet att installera solceller men vi hade så mycket annat att göra på huset så vi avstod
 
Var hittar man prisskillnader mellan norr och söder?

Varför skulle ett hus vara billigare att driva runt i Norrland än i Småland?
En tankevurpa många gör är nog att smaka hus i Skåne och Norrland har en enorm skillnad i elförbrukning. I Skåne har man sällan tjäle(?) Och i Norrland har man förutsättningar för tjäle 5-6 månader. Alltså ett betydligt kallare klimat, det går betydligt mer el. Så även om priset per kwh är lägre betyder det inte att vår elräkning behöver bli lägre. Vi förbrukar cirka 25 000 kwh/år.
 
Jag måste byta tak på ladan kanske läge för solceller i samma veva
Dock gör jag inte av med jättemycket el så det kanske inte är lönt då?
 
Inköpspris för mig har inget med omkostnaderna för husets drift att göra.


Allmännyttans hyreslägenheter ska inte ha högre hyra för att de är i Malmö vs Luleå. Det är därför det inte är fri prissättning/marknadshyror på lägenheter hos stora bolag.

Men givetvis spelar räntan in i vad det kostar att bo. Det handlar inte bara om hyresrätter utan även bostadsrätter, villor och gårdar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 062
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 015
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 941
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp