Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad tänker ni om vinterns elpriser? Jag tycker inte det känns jättekul att betala tre gånger priset.
Dessutom är det otroligt märkligt att vi i södra Sverige ska betala mer än i de norra delarna av landet. Obegripligt.
Klarar ni av en 300% ökning av priset? Jag har folk på jobbet som kommer ha svårt att klara det vilket framkom under en diskussion idag.
Vi tecknade ett sexårigt avtal på 42 öre/kwh fr o m 1 juni i år, det känns ganska skönt just nu.
 
En tankevurpa många gör är nog att smaka hus i Skåne och Norrland har en enorm skillnad i elförbrukning. I Skåne har man sällan tjäle(?) Och i Norrland har man förutsättningar för tjäle 5-6 månader. Alltså ett betydligt kallare klimat, det går betydligt mer el. Så även om priset per kwh är lägre betyder det inte att vår elräkning behöver bli lägre. Vi förbrukar cirka 25 000 kwh/år.

Det är inget som är okänt för min del iaf. Jag känner inte heller att någon annan i tråden har uttryckt sådana tankar.
 
Det är inget som är okänt för min del iaf. Jag känner inte heller att någon annan i tråden har uttryckt sådana tankar.
Många missar den biten. Generellt har vi högre ränta på bolån också, men lånat ofta mindre. Det finns vissa fördelar med att bo söderut och vissa med att bo norrut.

I alla fall har vi alltid haft rörligt avtal, men efter lite hjälp från Compricer (dom är verkligen kanon!) har jag för första gången bundit på ett år till 52,16 öre/kwh. Det kommer bli lite dyrare sommartid än tidigare, men då slipper jag betala mer än 6000-7000 per månad i vinter.
 
Men givetvis spelar räntan in i vad det kostar att bo. Det handlar inte bara om hyresrätter utan även bostadsrätter, villor och gårdar.

Jag räknar iallafall inte ränta som husets kostnader, räntan beror ju på flera olika faktorer. Inte alla som har lån heller.
Där jag bor kostade många bostadsrätter under 25 tusen under 90talet och många bor kvar i samma... 🤷‍♀️
Lån är för mig en separat utgift, även om det är knutet till bostaden.
 
En tankevurpa många gör är nog att smaka hus i Skåne och Norrland har en enorm skillnad i elförbrukning. I Skåne har man sällan tjäle(?) Och i Norrland har man förutsättningar för tjäle 5-6 månader. Alltså ett betydligt kallare klimat, det går betydligt mer el. Så även om priset per kwh är lägre betyder det inte att vår elräkning behöver bli lägre. Vi förbrukar cirka 25 000 kwh/år.
Vi förbrukar också 25 000 kWh/år och bor i södra Skåne. Nu bor vi på gård och det kanske inte ni gör men annars ser jag ingen skillnad.
 
Generellt ökade el- och bränslepriser är ju inte heller bara en fråga om hur man själv lyckats binda sina avtal eller om man själv kan resa mer kollektivt, utan det slår ju rakt av på det mesta omkring en.

Högre matpriser för att försöka täcka att böndernas omkostnader med diesel - och el - sticker iväg, högre priser för veterinär/hovslagare som antingen ska köra ut till en eller ha en klinik med högre elpriser, lokalhyror på alla ställen man besöker etc. Jag menar inte att vara domedagsprofet, men det kan bli rätt kännbart när alla effekter slås ihop.
 
Vi förbrukar också 25 000 kWh/år och bor i södra Skåne. Nu bor vi på gård och det kanske inte ni gör men annars ser jag ingen skillnad.
Jo, vi bor också på gård. Har dock investerat i nytt värmesystem (luft-vatten) förra året och ska installera en luftvärmepump kommande veckor för att få ner förbrukningen. Vi funderar på solpaneler om några år när vi byter tak också.
 
Generellt ökade el- och bränslepriser är ju inte heller bara en fråga om hur man själv lyckats binda sina avtal eller om man själv kan resa mer kollektivt, utan det slår ju rakt av på det mesta omkring en.

Högre matpriser för att försöka täcka att böndernas omkostnader med diesel - och el - sticker iväg, högre priser för veterinär/hovslagare som antingen ska köra ut till en eller ha en klinik med högre elpriser, lokalhyror på alla ställen man besöker etc. Jag menar inte att vara domedagsprofet, men det kan bli rätt kännbart när alla effekter slås ihop.
Och ännu värre eftersom prisökningarna gör att räntan kommer stiga.
 
Jo, vi bor också på gård. Har dock investerat i nytt värmesystem (luft-vatten) förra året och ska installera en luftvärmepump kommande veckor för att få ner förbrukningen. Vi funderar på solpaneler om några år när vi byter tak också.
Ja det är en god idé. Vi har jordvärme men kommer ändå upp i mycket el. Vi eldar dessutom med ved så mycket vi bara kan.
 
Nej men att det är dyrare med räntor och amorteringar. Även om du inte räknar in det i din kalkyl så gör de flesta faktiskt det. Förutom att folk har lån på 4 miljoner så ska de dessutom betala hutlöst för elen.

Jag räknar inte in försäkringen när jag funderar på om en bil är billig att reparera på märkesverkstad heller men ok. Det är väl därför myten om att det är billiga omkostnader i Norrland upprätthålls, för att de i söder tar mer lån... :confused::confused:
 
Har inte orkat scrolla hela tråden, men visst vet ni om att det inte är så att vi har billigare el i norr bara får att nån bestämt sig att vara snäll?

Den är billigare för att det är här den produceras. Och det är svårt att transportera el långa sträckor. Det är nästan 1000km mellan Luleå och Stockholm. Lång skarvsladd det.

Det hjälper inte Skånes elpriser att det byggs vindkraft och solparker häruppe. Det hjälper bara oss, och snart så kommer vi dessutom inte ha något överskott att skicka söderut pga alla nya investeringar, Hybrit är redan igång till exempel.
 
Har inte orkat scrolla hela tråden, men visst vet ni om att det inte är så att vi har billigare el i norr bara får att nån bestämt sig att vara snäll?

Den är billigare för att det är här den produceras. Och det är svårt att transportera el långa sträckor. Det är nästan 1000km mellan Luleå och Stockholm. Lång skarvsladd det.

Det hjälper inte Skånes elpriser att det byggs vindkraft och solparker häruppe. Det hjälper bara oss, och snart så kommer vi dessutom inte ha något överskott att skicka söderut pga alla nya investeringar, Hybrit är redan igång till exempel.
Hade du läst tråden så är detta redan diskuterat och jämfört med andra saker som transporteras långt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 062
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 015
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 939
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp