Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Absolut. Men kommer inte hjälpa att byta panna liksom.

Nej, det blir dålig utdelning på det. Men det kan ju bli billigare med t ex pelletsbrännare.

Som fastighetsägare ser jag dock inte vitsen med att byta något som bara kostar pengar för mig, det är ju hyresgästen som betalar för värmen. Sedan är jag helt emot att slänga ut något som fungerar, det blir byte när det går sönder.
 
Lite märkligt att ingen klagar på alla serverhallar som ligger och drar en massa el som kunde gått till hushållen istället? De förbrukar lika mycket el som hela Danmark. Sparka ut Microsoft, Facebook och Amazon, de drar massor med el, betalar ingen skatt och knappt några arbetstillfällen. :idea:
Jag klagar i varje fall...

Och envisas med att ta upp det i många officiella sammanhang.

Jag förstår inte hur det går till, när kommunalråd insisterar på att serverhall ska byggas i just deras kommun?

Det ger inga jobb, inga skatteintäkter, enbart förbrukning av el med tillhörande permanent skövling av skog för att få fram eller producera el.

Skövling av skog är när skogsmark permanent blir förstörd så att skog inte längre kan växa där, t.ex. vid byggande av serverhall och kringinstallationer, när kraftledningsgator skapas, när vindkraftsparker byggs med vägar och fundament som fragmentariserar marken så att ekosystemet skadas.
S.k. återställning av mark i sådan omfattning kan inte ske, utan är en retorisk fint utan verklighetsförankring.

Sedvanligt skogsbruk, även trakthyggesbruk, är inte skövling, eftersom avsikten är att det ska fortsätta vara skog på marken, och skog kommer att komma tillbaka med eller utan plantering. Hur stora kalhyggen ska vara och hur dessa ska utformas, kan diskuteras, men syftet är ändå hela tiden att det ska bli ny skog.
 
Värmer folk upp husen med el eller vad är det som gör att det blir så höga summor?
Uppriktigt nyfiken :)
Hushållsel + luftvärmepump för uppvärmning kostar mig för november 1842 kronor och av dessa står själva distributionen för 1284 kronor, så det är ju inte direkt elen i sig som gör att kostnaden sticker iväg..

Har förövrigt låst avtal på 33.60 öre/kWh fram till maj -24 :up: så jag kommer billigt undan jämfört med många.
 
Värmer folk upp husen med el eller vad är det som gör att det blir så höga summor?
Uppriktigt nyfiken :)

Har luft/vattenvärmepump, betalar ungefär 6000 kr i genomsnitt. Dyraste månaden förra perioden var 8900 kr för elen. Några hundralappar går till elbilsladdningar (går att läsa exakt hur många kWh per bil), resten är värmepumpen (69 % av elkostnaden enligt spårningen). Och resten tvättmaskin, diskmaskin, belysning, tv etc.

Grundpriset är också rätt mastigt med 25 a säkring in.
 
Har luft/vattenvärmepump, betalar ungefär 6000 kr i genomsnitt. Dyraste månaden förra perioden var 8900 kr för elen. Några hundralappar går till elbilsladdningar (går att läsa exakt hur många kWh per bil), resten är värmepumpen (69 % av elkostnaden enligt spårningen). Och resten tvättmaskin, diskmaskin, belysning, tv etc.

Grundpriset är också rätt mastigt med 25 a säkring in.

Okej :)
Vår elräkning låg på runt 500 per månad när jag hade hus, därför jag undrade varför det blir så himla dyrt för vissa.
Hade fjärrvärme för uppvärmning.
 
Den låg på ca 1000:- per månad utslaget på ett år :)

Gissar att det var ett tag sedan. I Malmö är det en av de dyraste uppvärmningarna som finns att tillgå. Helsingborg vill jag också minnas har enbart gas alt. fjärrvärme som tillåten uppvärmning där det finns att tillgå.

Med fjärrvärme sitter en ofta i klorna på det värmeproducerande bolaget. Lite som med elen: du får slicka i dig priset de ger dig.
 
Jag köpte el för 403 spänn i oktober och sålde för 450, ändå inte illa med nettovinst så sent på året. Störigt att de där jävla nätavgifterna ska sabotera med 1066 kr till att betala. Men nu blir det minusposter i några månader och inte många sålda kwh tills det börjar rätta upp sig framåt mars igen.

Men ändå, för en gård med direktverkande el som uppvärmning så har det varit en snål konsumtion även pga varm höst. Samt att en del av den solproducerade elen har såklart konsumerats direkt innan överskottet gått ut på marknaden.
 
Gissar att det var ett tag sedan. I Malmö är det en av de dyraste uppvärmningarna som finns att tillgå. Helsingborg vill jag också minnas har enbart gas alt. fjärrvärme som tillåten uppvärmning där det finns att tillgå.

Med fjärrvärme sitter en ofta i klorna på det värmeproducerande bolaget. Lite som med elen: du får slicka i dig priset de ger dig.
OT men samma för fibernätet, de äger fiberkabeln och kan sätta vilket pris de vill för överföringen.
 
Jag köpte el för 403 spänn i oktober och sålde för 450, ändå inte illa med nettovinst så sent på året. Störigt att de där jävla nätavgifterna ska sabotera med 1066 kr till att betala. Men nu blir det minusposter i några månader och inte många sålda kwh tills det börjar rätta upp sig framåt mars igen.

Men ändå, för en gård med direktverkande el som uppvärmning så har det varit en snål konsumtion även pga varm höst. Samt att en del av den solproducerade elen har såklart konsumerats direkt innan överskottet gått ut på marknaden.
Jag tror du också bor i Skåne? Här där jag bor brukar värmen kopplas på först i november , innan dess blir det för varmt inomhus med pelletspannan igång.
 
Jag tror du också bor i Skåne? Här där jag bor brukar värmen kopplas på i mitten av november ungefär, innan dess blir det för varmt inomhus med pelletspannan igång.

Ja, envisas ännu med avstängda element, bara golvvärmen i badrummet + elektrisk värmefilt vid behov, men nu går det ju snart inte att undvika att dra på resterande...
 
Jag tycker att det är bra att vi som kan förse dem med klimatsmart energi gör det och dessutom har behov av spillvärmen. Sen är affärsmodellerna ganska konstiga. Jag vet inte varför kommunpolitiker blir så till sig av investeringar som vare sig ger särskilt många jobb eller andra inkomster.

För övrigt utgör dessa serverparker ganska bra förutsättningar för inhemska tech-bolag och andra- i dessa molntjänsternas tidevarv.
Det sjuka är att de slipper skatten på el, med det resonemanget ska vi vara glada över exporten att det är klimatsmart el vi säljer så EU slipper elda kol, olja, gas och kärnkraft. :up:
 
Gissar att det var ett tag sedan. I Malmö är det en av de dyraste uppvärmningarna som finns att tillgå. Helsingborg vill jag också minnas har enbart gas alt. fjärrvärme som tillåten uppvärmning där det finns att tillgå.

Med fjärrvärme sitter en ofta i klorna på det värmeproducerande bolaget. Lite som med elen: du får slicka i dig priset de ger dig.

Flyttade 2015, vad jag kan hitta så verkar det gått upp ca 30 per kWh samt något högre årsavgift.
Vi var väldigt nöjda med fjärrvärmen, har haft det i alla lägenheter också. Varmt och gosigt 😍
 
Jag köpte el för 403 spänn i oktober och sålde för 450, ändå inte illa med nettovinst så sent på året. Störigt att de där jävla nätavgifterna ska sabotera med 1066 kr till att betala. Men nu blir det minusposter i några månader och inte många sålda kwh tills det börjar rätta upp sig framåt mars igen.

Men ändå, för en gård med direktverkande el som uppvärmning så har det varit en snål konsumtion även pga varm höst. Samt att en del av den solproducerade elen har såklart konsumerats direkt innan överskottet gått ut på marknaden.

Hur mycket får du tillbaka via deklarationen? Solcellsanläggningen ska vara klar innan jul, så jag ser fram emot att få ner elräkningen en del. Planerar att sälja via Tibber.
 
Hur mycket får du tillbaka via deklarationen? Solcellsanläggningen ska vara klar innan jul, så jag ser fram emot att få ner elräkningen en del. Planerar att sälja via Tibber.

Tror skatteavdraget blev 7000 ungefär. Men i år har jag allt som allt sålt för drygt 7000 också, till skillnad från i fjol som bara blev 3500 trots lite fler kwh. Allt går via Bixia hos mig, ja inte nät-jävla-avgifterna då som Bjäre Kraft tar hand om.
 
Ja, envisas ännu med avstängda element, bara golvvärmen i badrummet + elektrisk värmefilt vid behov, men nu går det ju snart inte att undvika att dra på resterande...
Precis samma gör jag. Startade visserligen upp pannan i helgen men brännaren la av efter en dag så nu är det lite väl svalt i väntan på reservdelar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 814
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 493
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 606
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp