Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inget fel på den mer än en gammal eldriven panna som drar sjukt mycket ström såvitt jag vet. Jag har löst det delvis genom att inte ha varmare än 20 grader inne.
Minns att det var många här på buke som reagerade på va ja betalade för elen per månad för några år sedan och tyckte den va dyr då. Tidigare hyresgäst hade liknade elräkningar som mig. Vet inte vad det är mer som gör att det sticker iväg.
Men jag kommer kanske inte bo kvar där så länge, inte så värst mycket man kan göra när man bara hyr. Hade gärna bytt pannan till en modernare som är mer effektiv men el-snål, men kan inte och hyresvärden är inte intresserad så länge den gamla funkar.
Bara att stå ut.
Jag lider dock med dom som har rörliga el-avtal just nu när det ser ut som det gör på el-marknaden. Inte kul för någon. :/

Hur många kWh förbrukar du per år? Och du betalar alltså för värmen? Det är punkt 1 jag vägrar när jag hyr, den går ju inte alls att påverka som simpel hyresgäst förutom genom att sänka inomhustemperaturen. Kul om huset lägenheter är i läcker som ett såll och man själv inte kan isolera/byta fönster/dörrar utan bara vackert får betala.
 
Det är punkt 1 jag vägrar när jag hyr, den går ju inte alls att påverka som simpel hyresgäst förutom genom att sänka inomhustemperaturen. Kul om huset lägenheter är i läcker som ett såll och man själv inte kan isolera/byta fönster/dörrar utan bara vackert får betala.

Det finns såna hyresrätter, ja. En kollega till mig bodde i en sådan lägenhet där det bra var kallhyra. Jag bodde så när jag hyrde ett litet hus med luftvärmepump som enda värmekälla med en ej helt öppen planlösning - helt värdelöst.
 
Det finns såna hyresrätter, ja. En kollega till mig bodde i en sådan lägenhet där det bra var kallhyra. Jag bodde så när jag hyrde ett litet hus med luftvärmepump som enda värmekälla med en ej helt öppen planlösning - helt värdelöst.

Ja det finns här med. Jag hade aldrig vågat 😅 Och det är inte för att jag slösar energi för skoj skull utan just för den osäkerheten att man inget kan göra ifall det läcker som ett såll.
 
Idag slås nytt rekord i söder med 4,34 kr per kWh och ett snittpris över dygnet på 2,71 kr plus skatter, avgifter och överföringskostnader. Det lär nog bli ett kortvarigt rekord med tanke på att vi knappt ens har minusgrader än.
 
Inte jättestora skillnader på elområdena heller nu, även norr snittar på 2,40 idag. Har man dessutom 30 minusgrader och i bästa fall en strimma dagsljus så kan det ju inte kännas alltför muntert.

Här i Skåne kan jag åtminstone roa mig med att sälja bortåt 5 kwh mitt på dagen om det som nu är full sol.
 
Idag slås nytt rekord i söder med 4,34 kr per kWh och ett snittpris över dygnet på 2,71 kr plus skatter, avgifter och överföringskostnader. Det lär nog bli ett kortvarigt rekord med tanke på att vi knappt ens har minusgrader än.

Ha. Mellan 17.00 och 18.00 har jag 546 öre. Plus 63 öre i överföringsavgift och energiskatt. Svårslaget. Tyvärr.
 
Inte jättestora skillnader på elområdena heller nu, även norr snittar på 2,40 idag. Har man dessutom 30 minusgrader och i bästa fall en strimma dagsljus så kan det ju inte kännas alltför muntert.

Här i Skåne kan jag åtminstone roa mig med att sälja bortåt 5 kwh mitt på dagen om det som nu är full sol.
Hur funkar det med överföringsavgifter och liknande när du säljer el? Och den el du använder för eget bruk, får du betala energiskatt på den?
 
Ja, jag läste faktiskt den debattartikeln igår.

Förutom alla miljöargumenten mot vindkraft, och andra skador som vindkraft ger, så fokuserar debattören mest på elsystemets hälsa.

Vindkraft, och de faktum att energi bara produceras när det blåser, gör alltså elsystemet instabilt, när vindkraften ibland ger mycket, ibland lite, och ibland ingenting alls.
Ju större andel vindkraft, desto mer instabilt blir elsystemet i en region/ett land/geografiskt sammankopplad enhet. Instabilitet inträffar redan från när 20 % av energimixen kommer från vindkraft, och innebär att man måste koppla bort delar av elnätet för att inte "saker ska gå sönder" för att balansera elsystemet.

Det krävs alltså stabila energikällor, som ger en reglerbar mängd energi.
Debattören är kärnfysiker, så debattören anser att det är kärnkraft som ska byggas, och i kraft av sina kunskaper i området så hävdar han att det vare sig sig våldsamt dyrt, eller tar enormt lång tid, att få fram 4:e generationens reaktorer.

Jag tycker att det här är en välskriven debattartikel, som på ett begripligt sätt tar upp problemet med att Vind- och solkraft måste balanseras i elsystemet för att det inte ska kollapsa.

Återigen:
några få, och små vindkraftverk placerade på rätt ställen, kan vara en tillgång. Många och stora vindkraftverk är katastrofalt.
 
Läste att vår nya minister för klimat- och miljöfrågor har en utbildning som damfrisör(!) innan hon satsade på politiken. Det visar på hur arbetet bedrivs och de här personerna som inte själva har kunskapen, förmågan eller engagemanget att förstå vad de beslutar om är helt i händerna på intressen som vill exploatera för egen vinning.
 
Läste att vår nya minister för klimat- och miljöfrågor har en utbildning som damfrisör(!) innan hon satsade på politiken. Det visar på hur arbetet bedrivs och de här personerna som inte själva har kunskapen, förmågan eller engagemanget att förstå vad de beslutar om är helt i händerna på intressen som vill exploatera för egen vinning.
Läste precis att ministern nu i SVT fick frågan om hur många reaktorer som är i drift och hur många som stängts ned och hon svarade att två reaktorer är nedstängda och att tre fortfarande är i drift! Mycket tydligare kan det inte bli på vad jag skrev ovan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 811
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 489
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 604
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp