Bukefalos 28 år!

Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men marknadsstyrd elmarknad vill du inte ha?
Då skall de styrande minsann fixa fram billig el åt dig?
Jag tycker att resonemanget haltar betydligt.
Nej? Men sluta skatta ihjäl oss. Låt fler privata aktörer komma in på marknaden så det blir lite konkurrens om kunderna.
 
Nej? Men sluta skatta ihjäl oss. Låt fler privata aktörer komma in på marknaden så det blir lite konkurrens om kunderna.
Det som händer i en fri marknad av den typen som elproduktion och eldistribution är är att efter ett tag skapar sig de starkaste bolagen monopolliknande förutsättningar, antingen genom uppköp eller genom att utkonkurrera mindre företag, vilket inte är så lyckat.

Elproduktion och distribution är en vital samhällsfunktion som antingen måste vara mycket hårt reglerad eller gemensamt ägd för att samhället skall fungera.
 
Det som händer i en fri marknad av den typen som elproduktion och eldistribution är är att efter ett tag skapar sig de starkaste bolagen monopolliknande förutsättningar, antingen genom uppköp eller genom att utkonkurrera mindre företag, vilket inte är så lyckat.

Elproduktion och distribution är en vital samhällsfunktion som antingen måste vara mycket hårt reglerad eller gemensamt ägd för att samhället skall fungera.
Problemet är att det faller sönder nu så samhället slutar fungera.
Gå off grid och sluta köpa el, producera din egen.
Varför det? Det ska alltid dras till ytterligheter här.
Men ja, vi kommer väl börja köra på sol och dieselgenerator istället
 
Kunde man lösa problemet med slutförvaring skulle kärnkraft absolut vara den renaste källan, men det har inte gjorts och under tiden byggs mellanförvaringen upp. Det har alltid varit problematiken med just kärnkraft och varför man satsat på andra alternativ. Plus då faran för härdsmälta.

27 Januari kommer besked om slutförvaring enligt Aktuellt så kanske är löst trots allt. :bump:

Själv hoppas jag bara att diskussionen kring radioaktivitet kommer föras mer i termer av relativ risk. Radioaktivitet ifrån att bosätta sig ett par två-trehundra meter ifrån reaktorn som exploderade i Chernobyl är exempelvis inte ens jämförbar med radioaktiviteten en vanlig rökare får i sig. Att ett radioaktivt ämne har en halveringstid om tiotusentals år, istället för säg 20-100 år, är jättebra. Det innebär att radioaktiviteten är riktigt lågintensiv och utgör ingen större fara för framtida generationer, även om de skulle gräva upp och bosätta sig i direkt anslutning intill exempelvis Finlands nybyggda slutförvar några hundra meter under jord.
 
Ja.
Jag är inte riktigt säker på att det så kallade fossilfria stålet kommer vara så fossilfritt, om all den fossilfria energi som den tillverkningen kommer konsumera kommer tvinga oss andra att använda kol- och oljeeldade kraftverk för att få ljus och värme under vintern.
...Och om man öht känner till termodynamikens lagar, så vet man att man förlorar energi när man gör gör vätgasen...

Sedan så ska vätgasen lagras säkert också, så att vi slipper olyckor.
 
Nej? Men sluta skatta ihjäl oss. Låt fler privata aktörer komma in på marknaden så det blir lite konkurrens om kunderna.
Så bra då.

Då kan de som bor i städer och större samhällen få el, och de som bor i landsorten och i glesbygd, får göra sin egen, eftersom marknadskrafterna tenderar att tycka att det blir för dyrt med distribution och underhåll av anläggningar där det finns få konsumenter.

Precis som alldeles för många har det med mobiltelefon och bredband...
 
Med ett maxpris på elen så är du även ok med att det kommer bli väldigt mycket bortkopplingar med, eftersom inget elbolag kommer att vilja sälja till dig om de kan få bättre betalt någon annanstans? Varesig vi vill det eller inte så sitter vi ihop med resten av Europa och elen går dit marknaden vill.
Var det inte i England elbolag fick sätta sig i konkurs just för att dom hade för mycket sålda billiga avtal?
 
I Skottland, där de har lite för mycket vindkraft så pumpar de upp vatten i bergen när det blåser mer än vad som kan tas emot. Det är ett effektivt ”batteri” att reglera med.

I Schweiz köper en anläggning kärnkraftsel från Frankrike när den är billig för att pumpa upp vatten och sen säljer de tillbaka elen när den är som dyrast.

Dessutom slipper man bryta exotiska metaller för att bygga och underhålla en sån anläggning. Man behöver mest lite lämplig landskapsveckning…..
 
Att ett radioaktivt ämne har en halveringstid om tiotusentals år, istället för säg 20-100 år, är jättebra. Det innebär att radioaktiviteten är riktigt lågintensiv och utgör ingen större fara för framtida generationer, även om de skulle gräva upp och bosätta sig i direkt anslutning intill exempelvis Finlands nybyggda slutförvar några hundra meter under jord.
Där tappade du mig. Har du lust att utveckla hur lång halveringstid innebär låg aktivitet? :confused:
 
I Skottland, där de har lite för mycket vindkraft så pumpar de upp vatten i bergen när det blåser mer än vad som kan tas emot. Det är ett effektivt ”batteri” att reglera med.
Konceptet med s k hydrolager har varit på tapeten i Sverige också, bl a för Skellefteå Krafts storskaliga vindkraftsprojekt i Blaiken norr om Storuman. Där har man tittat på möjligheten att använda Blaiksjön som vattenmagasin och använda en del av vind-elproduktionen för att pumpa upp vatten dit, och förutsättningarna verkade initialt goda.

I just det fallet har tanken visat sig vara svår att realisera eftersom sjön använts som sophög för miljöfarligt avfall (sandmassor med gott om arsenik, kadmium, zink, bly och nickel) under ett havererat gruvprojekt 2006-2007. Massorna täcker en dryg kvadratkilometer av sjöbottnen och kan ställa till med en hel del skit om de rörs upp.
Gruvföretaget ScanMining kursade och lämnade städnotan på en kvarts miljard(!) efter sig till skattebetalarna.
 
Jo, 70-85% enligt denna rapport.

3 gånger bättre än vätgaslager.

https://www.eesi.org/papers/view/energy-storage-2019
Ja ja, allt är relativt.

Tänkte på våra solpaneler och dess 100% verkningsgrad genom att inte släppa ut befintligt vatten ur magasin.
(De har också mycket högre kapacitet, eftersom 'batteriet' är den samlade mängden vattenmagasin i landet, medan om du pumpar upp vatten, gör du det till ett enda, och förmodligen rätt så litet magasin. Som du dock kompenserar med höjd.)

Tack för den informativa länken, jämförelsetabellen var riktigt bra - och bekräftar min misstanke att spjälka vätgas är den ur verkningsgradssynpunkt sämsta ideén att lagra energi.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 613
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 941
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 582
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp