Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ah, okej. Du borde ha en relativt stor fastighet då? Jag försöker få grepp om vad som är normal förbrukning, tycker nog vi snittar på ganska många kwh/dag men är ju inte i närheten av era siffror.
Bor i Norrland, har just nu -22. Villan är på cirka 150m2 med luft-vattenpump. Hyr ut en stuga på gården som har luft-luftvärmepump, men tror dom tyvärr har igång elelement också. Plus elgolvvärme. Vi har en årsförbrukning på cirka 27000kwh. Motorvärmare används till mellan 1-3 bilar och traktor.
 
Bor i Norrland, har just nu -22. Villan är på cirka 150m2 med luft-vattenpump. Hyr ut en stuga på gården som har luft-luftvärmepump, men tror dom tyvärr har igång elelement också. Plus elgolvvärme. Vi har en årsförbrukning på cirka 27000kwh. Motorvärmare används till mellan 1-3 bilar och traktor.
Tack, fint med referenser!
 
Du tycker garanterat också att det är rimligt med diesel på nästan 20 kr per liter?
Ja, marknaden sätter ju det pris som den kan.
Precis som med elen.
Jag anser inte att det är någon annan som skall se till att det blir billigt för mig.
Jag får helt enkelt ändra mina vanor.
 
Att inte ha en gemensam elmarknad där el kan röra sig över gränserna skulle ge oss andra, betydligt större problem.
Och det skulle bli dyrt mest hela tiden.

Det kommer att bli dyrt mest hela tiden ändå. Det krävs ju ett nytt grepp om elmarknaden, härnere håller vi på att gå under. Någon gård har redan börjat köra sitt dieselaggregat för att producera el, det lönar sig även med höga dieselpriser.

I Klippan har det stängt produktionslinjer och permitterat personal för det går inte ihop ekonomiskt med hänvisning till elpriserna.
 
Vi har el brist i Sverige, och pga det skjuter elpriserna i höjd.
I samma veva startar vi upp oljeeldade Karlshamnsverket och skickar den elen till Polen.
Om vi har möjlighet att producera mer el i Sverige, varför gör vi då inte det? så vi slipper dessa löjligt höga elpriser?

Jag förstår att oljeeldat inte är miljövänligt, men mtp hur politikerna skriker om elbrist och de skyhöga priserna så låter det ju som en kris, och då kanske vi får producera lite icke miljövänlig el denna vinter, och sedan får politikerna fixa fram en bättre lösning till nästa vinter.
Karlshamnsverket är reservkraft och ska enbart användas i reserv. Om de skulle köra Karlshamnsverket för att försöka påverka priset så finns inga reserver om exvis en utlandsförbindelse vi importerar på havererar eller om ett kärnkraftverk löser. Enda alternativet som finns kvar då är att koppla bort förbrukning innan hela elnätet havererar vilket jag tycker är ett ganska dåligt alternativ.

Nu fick Polen köpa produktionen i Karlshamnsverket och från andra grannländer för att slippa stänga av strömmen i Polen. Om Sverige hade behövt reservkraften själva hade inte Polen fått köpa. Polen hade ett underskott på -1700 MW enligt mina källor, det är mer än vårt största kärnkraftverk Oskarshamn 3 som proucerar knappt 1400 MW.
 
Karlshamnsverket är reservkraft och ska enbart användas i reserv. Om de skulle köra Karlshamnsverket för att försöka påverka priset så finns inga reserver om exvis en utlandsförbindelse vi importerar på havererar eller om ett kärnkraftverk löser. Enda alternativet som finns kvar då är att koppla bort förbrukning innan hela elnätet havererar vilket jag tycker är ett ganska dåligt alternativ.

Nu fick Polen köpa produktionen i Karlshamnsverket och från andra grannländer för att slippa stänga av strömmen i Polen. Om Sverige hade behövt reservkraften själva hade inte Polen fått köpa. Polen hade ett underskott på -1700 MW enligt mina källor, det är mer än vårt största kärnkraftverk Oskarshamn 3 som proucerar knappt 1400 MW.
Polen hjälper Sverige regelbundet med balanskraft. Så det är bra med fungerande relationer.
 
Ja, marknaden sätter ju det pris som den kan.
Precis som med elen.
Jag anser inte att det är någon annan som skall se till att det blir billigt för mig.
Jag får helt enkelt ändra mina vanor.
Ja hade alla människor tagit hand om sig själva hade vi ju sluppit alla skatter och det hade blivit bra mycket billigare att bo och leva. Vi betalar skatt till förbannelse. Där är problemet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 306
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 207
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 085
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 108
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp