Bukefalos 28 år!

Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man får ju hoppas att ett högkostnadsskydd blir per kWh och inte totalt på elräkningen!
Hmm borde inte pengarna kunna gå till en energiomställning istället? Låt säga X kronor i bidrag för att skaffa solpaneler eller bergvärme eller luftvärmepump istället för direktverkande el för värme? Tänker att om vi ska ha det såhär några år nu så borde det kunna hjälpa under en längre tid och det borde ju vara bra snarare än dåligt om vi använde el mer effektivt?
 
Hmm borde inte pengarna kunna gå till en energiomställning istället? Låt säga X kronor i bidrag för att skaffa solpaneler eller bergvärme eller luftvärmepump istället för direktverkande el för värme? Tänker att om vi ska ha det såhär några år nu så borde det kunna hjälpa under en längre tid och det borde ju vara bra snarare än dåligt om vi använde el mer effektivt?
Det ena måste nog inte utesluta det andra. Jag tänker att det är rätt få som fortfarande värmer med direktel, åtminstone större bostäder, från min egen horisont väldigt få. Samtidigt kan ett riktigt energisnålt hushåll med VP av något slag i SE4 få högre elräkning än ett "slösaktigt" hushåll med direktel i SE1...
 
Hmm borde inte pengarna kunna gå till en energiomställning istället? Låt säga X kronor i bidrag för att skaffa solpaneler eller bergvärme eller luftvärmepump istället för direktverkande el för värme? Tänker att om vi ska ha det såhär några år nu så borde det kunna hjälpa under en längre tid och det borde ju vara bra snarare än dåligt om vi använde el mer effektivt?

Gärna för mig om man hittar någon bra modell!
 
Det ena måste nog inte utesluta det andra. Jag tänker att det är rätt få som fortfarande värmer med direktel, åtminstone större bostäder, från min egen horisont väldigt få. Samtidigt kan ett riktigt energisnålt hushåll med VP av något slag i SE4 få högre elräkning än ett "slösaktigt" hushåll med direktel i SE1...
Ok, det lät ju som att det inte var få utan snarare ganska vanligt på nyheter och om man ser på Vattenfalls beskrivning av elförbrukning villa? Är det inte just de villor med direktverkande el som har störst problem?

Hm vid koll iofs bara runt 7% av villorna. Då borde det ju vara lättare än jag trodde, jag trodde runt 50%, att få dem att byta.
 
Ok, det lät ju som att det inte var få utan snarare ganska vanligt på nyheter och om man ser på Vattenfalls beskrivning av elförbrukning villa? Är det inte just de villor med direktverkande el som har störst problem?

Hm vid koll iofs bara runt 7% av villorna. Då borde det ju vara lättare än jag trodde, jag trodde runt 50%, att få dem att byta.
Min uppfattning är att villor med direktverkande el i SE1 inte nödvändigtvis har, eller kommer att få, särskilt stora problem. Jämfört med typ alla i SE4 och SE3.
 
Det ena måste nog inte utesluta det andra. Jag tänker att det är rätt få som fortfarande värmer med direktel, åtminstone större bostäder, från min egen horisont väldigt få. Samtidigt kan ett riktigt energisnålt hushåll med VP av något slag i SE4 få högre elräkning än ett "slösaktigt" hushåll med direktel i SE1...

Enligt Energimyndigheten hade 150 000 hushåll direktverkande el som värmekälla år 2020. De lär ju ha blivit färre sen dess. Samtidigt är det ju stor skillnad på hur mycket man kan göra med en luft/luftvärmepump som väl är vanligast att sådana hushåll kompletterar med. Och då inte bara utifrån hur slösaktig man är. Dels utetemp som du är inne på men också själva huset. Både jag och min pappa har luft/luftvärmepump. I mitt hus behöver elementen sättas på ett fåtal dagar under vintern när det är som kallast. Pappa har igång elementen hela vintern som hjälp i stor del av huset. Inte för att han vill ha det varmare än oss utan pga dålig planlösning när det gäller förutsättningar för lvp.
 
Min uppfattning är att villor med direktverkande el i SE1 inte nödvändigtvis har, eller kommer att få, särskilt stora problem. Jämfört med typ alla i SE4 och SE3.
Jo men borde det inte vara vanligare att ha direktverkande el i en villa i Skåne med tanke på att kyla inte är en lika central del av vintern där? nu spekulerar jag iofs.
 
Enligt Energimyndigheten hade 150 000 hushåll direktverkande el som värmekälla år 2020. De lär ju ha blivit färre sen dess. Samtidigt är det ju stor skillnad på hur mycket man kan föra med en luft/luftvärmepump som väl är vanligast att sådana hushåll kompletterar med. Och då inte bara utifrån hur slösaktig man är. Dels utetemp som du är inne på men också själva huset. Både jag och min pappa har luft/luftvärmepump. I mitt hus behöver elementen sättas på ett fåtal dagar under vintern när det är som kallast. Pappa har igång elementen hela vintern som hjälp i stor del av huset. Inte för att han vill ha det varmare än oss utan pga dålig planlösning när det gäller förutsättningar för lvp.
Sedan drog tydligen luftvärmepumpar en hel del el också, om än mindre än direkverkande.
(vi verkar ha bytt till luftvärmepump på landet, men den ska ju egentligen inte gå då på vintern. Undrans om vi har direktverkande el i våtutrymmet,). Vi har fjärrvärme, men det lär nog också höjas nu snart.
 
Sedan drog tydligen luftvärmepumpar en hel del el också, om än mindre än direkverkande.
(vi verkar ha bytt till luftvärmepump på landet, men den ska ju egentligen inte gå då på vintern. Undrans om vi har direktverkande el i våtutrymmet,)

Det beror ju också på yttre faktorer (utetemp). I mildväder producerar en halvdan lvp 3-4 kWh per förbrukad kWh. Men är det -20 ute är den siffran nere mot 1/1. Vilket gör att någon med långa kalla vintrar sparar betydligt mindre.
 
Förresten är det någon som vet hur det är med draperier och gardiner? Vi skaffade faktiskt det i år för att stänga ute värme, men de borde också kunna stänga ute kyla. Haken är ju att om man drar för så går de även över elementen på vissa fönster så...
 
Ok, det lät ju som att det inte var få utan snarare ganska vanligt på nyheter och om man ser på Vattenfalls beskrivning av elförbrukning villa? Är det inte just de villor med direktverkande el som har störst problem?

Hm vid koll iofs bara runt 7% av villorna. Då borde det ju vara lättare än jag trodde, jag trodde runt 50%, att få dem att byta.

Fast 7 % är ju de som enbart har direktverkande el. Sen tillkommer ju en rejält stor grupp som kombinerar direktverkande el med något annat i olika stor grad.

Att helt byta ut direktverkande el till ett annat system är ju en rejält mycket större investering än att köpa en lvp tex :)
 
Nu pratar dom om pappersbruk som inte har råd att köra. Och om serverhallarna där staten elsponsrar miljardföretag som Facebook, Microsoft mfl. Utan krav på användning av spillvärme och så vidare. Sila mygg o svälja kameler.
Ja varför elsponsrar de serverföretag? Det var ju någon bitcoin miner som drog el som en mindre kommun som låg och var subventionerad någonstans, med typ en halv person anställd. Bara för att slurpa upp pengar till någon, till ingen nytta alls för någon annan. Jag förstod det också som att serverföretag hade rejält få anställda i många fall.

Lät ju super med ett krav om att använda spillvärmen och sluta subventionera.

Pågen var tydligen oroliga också, en halv minuts avstängning och de låg efter i produktion i månader och nu riskerar de att bli av med elen i något dygn då och då om det blir brist. Det är ju ändå 1/3 av landets brödätning det handlar om tydligen.
 
Förresten är det någon som vet hur det är med draperier och gardiner? Vi skaffade faktiskt det i år för att stänga ute värme, men de borde också kunna stänga ute kyla. Haken är ju att om man drar för så går de även över elementen på vissa fönster så...

Vet inte men har också funderat på det. Jag tänker inte så mycket på att de hänger för elementen, de är ändå oftast av. Däremot på risken för att det bildas massa kondens på fönstren?
 
Fast 7 % är ju de som enbart har direktverkande el. Sen tillkommer ju en rejält stor grupp som kombinerar direktverkande el med något annat i olika stor grad.

Att helt byta ut direktverkande el till ett annat system är ju en rejält mycket större investering än att köpa en lvp tex :)
Uppvuxen i lägenhet så har ju rejält dålig koll :)
 
Vet inte men har också funderat på det. Jag tänker inte så mycket på att de hänger för elementen, de är ändå oftast av. Däremot på risken för att det bildas massa kondens på fönstren?
Våra element är ju på om vi ska ha värme, har inget annat. Vad är felet med kondens på fönstren? förutom för mögel i ramarna då (vilket vi hade förra året när ventilationen var usel, fixat nu.) Man borde haft korta gardiner kanske :D som slutar precis nedanför fönstret och ovanför elementen. Det skulle se helknäppt ut med kortkorta sammetsgardiner :rofl:

Farmor hade ju draperi innanför ytterdörren också, stoppade drag och var snyggt. Min man bara Va!? är du knäpp :eek: hihi. Men det kanske går att övertyga honom. Ska i alla fall sy en tax av en gammal kudde och lite överblivet ylle tänkte jag och ha längs med nederkanten av ytterdörren, den dryper in kall luft längs kanterna om vintrarna.

(om ni undrar, ja det är kallt om vintern och vi sätter upp temperaturen över 21 grader ibland, vilket inte är bra, tror det är pga drag. Huset är bara 10 år gammalt om någon undrade.)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 574
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 894
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 543
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp