Bukefalos 28 år!

Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förresten är det någon som vet hur det är med draperier och gardiner? Vi skaffade faktiskt det i år för att stänga ute värme, men de borde också kunna stänga ute kyla. Haken är ju att om man drar för så går de även över elementen på vissa fönster så...
Har man en dragig ytterdörr tex hjälper det definitivt med tjocka draperier
Nu har jag bytt dörr men kommer nog ändå hänga dit draperiet
 
Gardiner och draperier hjälper till att hålla kylan ute, jag har innanför ytterdörren och även mellan rum när jag vill att djuren ska kunna passera men hålla olika temperaturer.

Tyskland köpte massor av pellets tidigare, såklart, vilket driver upp priset även på det.
 
Fast 7 % är ju de som enbart har direktverkande el. Sen tillkommer ju en rejält stor grupp som kombinerar direktverkande el med något annat i olika stor grad.

Att helt byta ut direktverkande el till ett annat system är ju en rejält mycket större investering än att köpa en lvp tex :)

Har man litet äldre hus så är det inte heller säkert att det är väldigt möjligt att dra rör och avsätta utrymme för en stor värmepump.

Har en luftluft-pump sedan länge ihop med direktverkande el och vedeldad braskamin och 30000 kWh i förbrukning över året (fast då ingår elvärme i sadelkammare, vatten som hålls frostfritt och två förråd som hålls frostfria) plus 10.000 kWh på fastighet som används för korttidsuthyrning. Och lite belysning på gården som hjälper på morgnar och kvällar. I augusti har olika åtgärder som kontinuerligt arbetats med under året resulterat i 30% mindre förbrukning, förhoppningen är att det ska bli lite till (alltså i procent) när kylan kommer.

Men mörkare och kallare kommer det bli och vissa saker får helt enkelt frysa sönder och köpas nytt i vår.

Men att köpa sådär 15.000 kWh i perioden oktober-mars blir tungt om priserna ligger runt 10 kr per enhet.
 
Hörde igår att det kanske blir brist på värmepellets i södra Sverige. Ska se om jag hittar bra källa.

Edit:
https://kvanumenergi.se/kraftiga-prisandringar-for-varmepellets/

Jag köpte en pall här om dagen, (bor i Dalarna) från att ha betalat 2200kr förra året, till nu, 3600kr… Gubben där berättade att sågarna inte har råd att hålla produktionen igång som innan pga elpriset = mindre spån = dyrare pellets. Förr kunde man såga för att ha en massa på lager, och efterfrågan var stor, nu köper inte folk lika mycket virke i samma utsträckning, och sågarna förlorar på att såga och lägga på lager.

Han hade själv bara blivit tilldelat 220 ton istället för 750 ton som han brukar, så han visste inte alls hur det skulle bli i vinter med försäljningen. Jag har jobbat jättemycket extra under augusti för att ha råd att köpa på mig iallafall 2,3 pallar nästa löning. Då vet jag att jag klarar mig en bit in på vintern iallafall, har jag tur så året ut. Sen hoppas jag att jag kan fortsätta köpa en pall varje månad som jag brukar.

Annars så har jag bara elpatron att tillgå. Mitt gamla elavtal gick ut nu sista augusti så hade ingen möjlighet att binda nytt, priserna är ju helt galna nu! Har tack och lov kontakter så har lyckats få tag på några kubik ved, det är också nämligen slut nästan överallt. Har kakelugn så kan elda lite för värmen i den, men resten av huset är vattenburet system, och då måste jag ha pellets. Huset är över 100 år gammalt och drar kallt lite här och var.

Jag räknar dock med att ha 17-18 grader inne som max hela vintern. Ulltofflor och lager på lager. Det får bli så.
 
Har man litet äldre hus så är det inte heller säkert att det är väldigt möjligt att dra rör och avsätta utrymme för en stor värmepump.

Har en luftluft-pump sedan länge ihop med direktverkande el och vedeldad braskamin och 30000 kWh i förbrukning över året (fast då ingår elvärme i sadelkammare, vatten som hålls frostfritt och två förråd som hålls frostfria) plus 10.000 kWh på fastighet som används för korttidsuthyrning. Och lite belysning på gården som hjälper på morgnar och kvällar. I augusti har olika åtgärder som kontinuerligt arbetats med under året resulterat i 30% mindre förbrukning, förhoppningen är att det ska bli lite till (alltså i procent) när kylan kommer.

Men mörkare och kallare kommer det bli och vissa saker får helt enkelt frysa sönder och köpas nytt i vår.

Men att köpa sådär 15.000 kWh i perioden oktober-mars blir tungt om priserna ligger runt 10 kr per enhet.
Nej, det låter ju inte som ett riktigt tilltalande utgångsläge. Svårt att uppskatta om 30'+10' kWh är mycket eller litet utifrån förutsättningarna, men det är ju mycket i absoluta tal för en privatfastighet. Det är nog en del som behöver titta på litet mer omfattande investeringar än man hade gjort annars, som t ex att bita i det sura äpplet och installera vattenburet system (läs: med någon variant av VP eller ännu hellre vedpanna om man har de förutsättningarna) även i ett gammalt hus. Någonstans i elprisutvecklingen finns brytpunkten där det går att räkna hem... :crazy:

Själv har jag luft/vatten-VP med rätt bra verkningsgrad men räknar med att behöva växla till vedpannan - som jag valde att behålla - om det blir kallt i vinter.
 
Nej, det låter ju inte som ett riktigt tilltalande utgångsläge. Svårt att uppskatta om 30'+10' kWh är mycket eller litet utifrån förutsättningarna, men det är ju mycket i absoluta tal för en privatfastighet. Det är nog en del som behöver titta på litet mer omfattande investeringar än man hade gjort annars, som t ex att bita i det sura äpplet och installera vattenburet system (läs: med någon variant av VP eller ännu hellre vedpanna om man har de förutsättningarna) även i ett gammalt hus. Någonstans i elprisutvecklingen finns brytpunkten där det går att räkna hem... :crazy:

Visst finns brytgränsen någonstans. Samtidigt blir huset nästintill obeboeligt om yta på bottenvåningen ska tas till en värmepump och rör dras till alla rum. Tillbyggnad, kanske.

Ambitionen i vinter är att köra max 2 element (av de 7 som finns) och sedan köra luftvärmepump nånstans balans kring 16 grader och elda järnet för resterande behov. Blir att gå upp någon timme tidigare på morgonen för att elda. Runt 10 grader på nätterna får duga och sedan komfort på dagtid när man är hemma (annars blir det 10 grader som balans om ingen är där och matar kaminen). Har jobbat en del med mer isolering av svaga punkter, så kanske någon grad kan tänkas hållas kvar lite längre!

Har beställt timmätning också (kom igång idag) för att kunna analysera snabbt hur åtgärder och beteende slår.

Och ja, de totala 40000 kWh innehåller en del slöseri och komfort som måste offras. Men med priset bundet på 30 öre förra vintern så var det definitivt värt det. Med rörligt som pendlar på 5-10 kr får det offras.

(Tillägger att de 40000 kWh är på totalt på två fastigheter där den ena är näringsfastighet med privatbostad)
 
Nej, det låter ju inte som ett riktigt tilltalande utgångsläge. Svårt att uppskatta om 30'+10' kWh är mycket eller litet utifrån förutsättningarna, men det är ju mycket i absoluta tal för en privatfastighet. Det är nog en del som behöver titta på litet mer omfattande investeringar än man hade gjort annars, som t ex att bita i det sura äpplet och installera vattenburet system (läs: med någon variant av VP eller ännu hellre vedpanna om man har de förutsättningarna) även i ett gammalt hus. Någonstans i elprisutvecklingen finns brytpunkten där det går att räkna hem... :crazy:

Själv har jag luft/vatten-VP med rätt bra verkningsgrad men räknar med att behöva växla till vedpannan - som jag valde att behålla - om det blir kallt i vinter.

Sen räcker det inte heller med att kunna räkna hem. Nånstans måste kapitalet finnas för att investera. Och de möjligheterna blir inte större om alla buffertar får sättas in till elbolaget.

Men visst; nånstans skulle det såklart ha varit bra att ha lånat upp en miljon och fått upp solceller på taket för 5 år sedan. Kalkylen just då var inte alls bra dock.
 
Hmm borde inte pengarna kunna gå till en energiomställning istället? Låt säga X kronor i bidrag för att skaffa solpaneler eller bergvärme eller luftvärmepump istället för direktverkande el för värme? Tänker att om vi ska ha det såhär några år nu så borde det kunna hjälpa under en längre tid och det borde ju vara bra snarare än dåligt om vi använde el mer effektivt?
Vi skulle verkligen verkligen behöva bidrag som får fart på energieffektiviseringen. Men inte bara för solpaneler och värmepumpar utan också tilläggsisolering av hus (fasad, tak och fönster), bättre servicemöjligheter och om nödvändigt byte av gamla värmepumpar och varmvattenberedare mm. Och bättre energirådgivning på kommunerna (jag var inte imponerad när jag kontaktade vår). Och framför allt - kampanjer till alla de som inte tycker el är så spännande så de förstår att de också behöver (och kan) göra en insats! Det finns ju så mycket man kan göra men råden tenderar att begränsas till att byta ut gamla glödlampor, släcka lampan i rum som ingen är i och byta till snålspolande kranar.
 
Vi skulle verkligen verkligen behöva bidrag som får fart på energieffektiviseringen. Men inte bara för solpaneler och värmepumpar utan också tilläggsisolering av hus (fasad, tak och fönster), bättre servicemöjligheter och om nödvändigt byte av gamla värmepumpar och varmvattenberedare mm. Och bättre energirådgivning på kommunerna (jag var inte imponerad när jag kontaktade vår). Och framför allt - kampanjer till alla de som inte tycker el är så spännande så de förstår att de också behöver (och kan) göra en insats! Det finns ju så mycket man kan göra men råden tenderar att begränsas till att byta ut gamla glödlampor, släcka lampan i rum som ingen är i och byta till snålspolande kranar.
Låter bra, finns säkert massor man kan göra. (jag är ju även inne på en regel om fasadbelysning efter kl 23 eller ngt och samma med byggarbetsplatser, verkar helt knasigt att ha strålkastare som gör ljust som på dagen hela nätterna (min man säger att det är mot bovar men måste väl finnas bättre alternativ.) det är ju min hangup också om att det dödar insekter och fladdermöss med ljuset bortsett från energislöseri och light pollution så man inte kan se stjärnorna.)
 
Låter bra, finns säkert massor man kan göra. (jag är ju även inne på en regel om fasadbelysning efter kl 23 eller ngt och samma med byggarbetsplatser, verkar helt knasigt att ha strålkastare som gör ljust som på dagen hela nätterna (min man säger att det är mot bovar men måste väl finnas bättre alternativ.)

Äsch, bovarna har inte råd med dieseln för att frakta bort tjuvgodset så det behövs inte.

Ännu effektivare (både energi- och som skydd) vore väl att ha rörelsevakter som lyser upp rejält när det förekommer rörelse på området.
 
Låter bra, finns säkert massor man kan göra. (jag är ju även inne på en regel om fasadbelysning efter kl 23 eller ngt och samma med byggarbetsplatser, verkar helt knasigt att ha strålkastare som gör ljust som på dagen hela nätterna (min man säger att det är mot bovar men måste väl finnas bättre alternativ.) det är ju min hangup också om att det dödar insekter och fladdermöss med ljuset bortsett från energislöseri och light pollution så man inte kan se stjärnorna.)

Att belysning hindrar inbrott är ju i sig sant men det mesta som sitter på bostadshus är ju typ mysbelysning som ska se snygg ut. Den hjälper nog föga. Byggarbetsplatsernas strålkastare borde ju kunna vara kopplade på rörelsesensorer.
 
Blir spännande att se vad som händer med julbelysningen i år.

Ja man kan ju fundera över de gigantiska mer allmänna och kommersiella belysningarna. Både ur energibesparingssynpunkt och även symbolvärdet i vissa fall.

Och samtidigt är det ju verkligen inte där pengarna ligger om vi pratar privatekonomi. Att ha igång julbelysningen (iaf led) på ett hus kostar inte många tior även om elen blir tokdyr. Köp en julklapp mindre så är det utjämnat.

Läser så många inlägg på facebook mm om folk som har panik över vinterns elkostnader och pratar om mer eller mindre rimliga sätt att få ner elkostnaderna. Oron såklart helt befogad men hur det hanteras inte alltid helt rationellt. Ja om du har timpris kommer det bli billigare att vara vaken på natten och laga köttgryta klockan 03. Men är det kostnaden du har panik över sparar du otroligt mycket mer på att laga linsgryta klockan 18 istället.

Värme och varmvatten (och ev elbilsladdning) ska man fokusera på. Allt annat är finlir som visserligen kan påverka ens elräkning en del, men där de allra flesta hushåll sparar betydligt mer effektivt om man ändrar annan konsumtion än hushållsel.

Nu blev det visst lite vidarespinn också 😉
 
Hmm borde inte pengarna kunna gå till en energiomställning istället? Låt säga X kronor i bidrag för att skaffa solpaneler eller bergvärme eller luftvärmepump istället för direktverkande el för värme? Tänker att om vi ska ha det såhär några år nu så borde det kunna hjälpa under en längre tid och det borde ju vara bra snarare än dåligt om vi använde el mer effektivt?
Jag har redan luft-luftvärmepump. Blir jättedyrt ändå. Tyvärr har vi ett gammalt torp utan vattenburet system, så vi har inte så många val. Att sätta in vattenburet system hade krävt en stor ombyggnad av huset, eftersom vi i nuläget inte har något utrymme att ställa t.ex. en värmepump för luft-vatten eller bergvärme.
 
Jag skulle absolut inte ha något emot om min BR sänkte värmen en grad eller två i vinter. Väntar på höjning av avgiften pga ökade elkostnader trots bergvärme. Skulle definitivt föredra att de drar ner på värmen. Vi är 545 lägenhet plus några lokaler så det skulle bli en stor skillnad i driftskostnader.
 
Våra element är ju på om vi ska ha värme, har inget annat. Vad är felet med kondens på fönstren? förutom för mögel i ramarna då (vilket vi hade förra året när ventilationen var usel, fixat nu.) Man borde haft korta gardiner kanske :D som slutar precis nedanför fönstret och ovanför elementen. Det skulle se helknäppt ut med kortkorta sammetsgardiner :rofl:

Farmor hade ju draperi innanför ytterdörren också, stoppade drag och var snyggt. Min man bara Va!? är du knäpp :eek: hihi. Men det kanske går att övertyga honom. Ska i alla fall sy en tax av en gammal kudde och lite överblivet ylle tänkte jag och ha längs med nederkanten av ytterdörren, den dryper in kall luft längs kanterna om vintrarna.

(om ni undrar, ja det är kallt om vintern och vi sätter upp temperaturen över 21 grader ibland, vilket inte är bra, tror det är pga drag. Huset är bara 10 år gammalt om någon undrade.)
Jag hänger fleecefiltar på hösten och vintern framför vår gamla dragiga pardörr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 498
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 781
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 420
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 144
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp