Går i princip inte att få tag på nu.Hörde igår att det kanske blir brist på värmepellets i södra Sverige. Ska se om jag hittar bra källa.
Edit:
https://kvanumenergi.se/kraftiga-prisandringar-for-varmepellets/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Går i princip inte att få tag på nu.Hörde igår att det kanske blir brist på värmepellets i södra Sverige. Ska se om jag hittar bra källa.
Edit:
Har man en dragig ytterdörr tex hjälper det definitivt med tjocka draperierFörresten är det någon som vet hur det är med draperier och gardiner? Vi skaffade faktiskt det i år för att stänga ute värme, men de borde också kunna stänga ute kyla. Haken är ju att om man drar för så går de även över elementen på vissa fönster så...
Fast 7 % är ju de som enbart har direktverkande el. Sen tillkommer ju en rejält stor grupp som kombinerar direktverkande el med något annat i olika stor grad.
Att helt byta ut direktverkande el till ett annat system är ju en rejält mycket större investering än att köpa en lvp tex
Hörde igår att det kanske blir brist på värmepellets i södra Sverige. Ska se om jag hittar bra källa.
Edit:
Nej, det låter ju inte som ett riktigt tilltalande utgångsläge. Svårt att uppskatta om 30'+10' kWh är mycket eller litet utifrån förutsättningarna, men det är ju mycket i absoluta tal för en privatfastighet. Det är nog en del som behöver titta på litet mer omfattande investeringar än man hade gjort annars, som t ex att bita i det sura äpplet och installera vattenburet system (läs: med någon variant av VP eller ännu hellre vedpanna om man har de förutsättningarna) även i ett gammalt hus. Någonstans i elprisutvecklingen finns brytpunkten där det går att räkna hem...Har man litet äldre hus så är det inte heller säkert att det är väldigt möjligt att dra rör och avsätta utrymme för en stor värmepump.
Har en luftluft-pump sedan länge ihop med direktverkande el och vedeldad braskamin och 30000 kWh i förbrukning över året (fast då ingår elvärme i sadelkammare, vatten som hålls frostfritt och två förråd som hålls frostfria) plus 10.000 kWh på fastighet som används för korttidsuthyrning. Och lite belysning på gården som hjälper på morgnar och kvällar. I augusti har olika åtgärder som kontinuerligt arbetats med under året resulterat i 30% mindre förbrukning, förhoppningen är att det ska bli lite till (alltså i procent) när kylan kommer.
Men mörkare och kallare kommer det bli och vissa saker får helt enkelt frysa sönder och köpas nytt i vår.
Men att köpa sådär 15.000 kWh i perioden oktober-mars blir tungt om priserna ligger runt 10 kr per enhet.
Nej, det låter ju inte som ett riktigt tilltalande utgångsläge. Svårt att uppskatta om 30'+10' kWh är mycket eller litet utifrån förutsättningarna, men det är ju mycket i absoluta tal för en privatfastighet. Det är nog en del som behöver titta på litet mer omfattande investeringar än man hade gjort annars, som t ex att bita i det sura äpplet och installera vattenburet system (läs: med någon variant av VP eller ännu hellre vedpanna om man har de förutsättningarna) även i ett gammalt hus. Någonstans i elprisutvecklingen finns brytpunkten där det går att räkna hem...
Nej, det låter ju inte som ett riktigt tilltalande utgångsläge. Svårt att uppskatta om 30'+10' kWh är mycket eller litet utifrån förutsättningarna, men det är ju mycket i absoluta tal för en privatfastighet. Det är nog en del som behöver titta på litet mer omfattande investeringar än man hade gjort annars, som t ex att bita i det sura äpplet och installera vattenburet system (läs: med någon variant av VP eller ännu hellre vedpanna om man har de förutsättningarna) även i ett gammalt hus. Någonstans i elprisutvecklingen finns brytpunkten där det går att räkna hem...
Själv har jag luft/vatten-VP med rätt bra verkningsgrad men räknar med att behöva växla till vedpannan - som jag valde att behålla - om det blir kallt i vinter.
Vi skulle verkligen verkligen behöva bidrag som får fart på energieffektiviseringen. Men inte bara för solpaneler och värmepumpar utan också tilläggsisolering av hus (fasad, tak och fönster), bättre servicemöjligheter och om nödvändigt byte av gamla värmepumpar och varmvattenberedare mm. Och bättre energirådgivning på kommunerna (jag var inte imponerad när jag kontaktade vår). Och framför allt - kampanjer till alla de som inte tycker el är så spännande så de förstår att de också behöver (och kan) göra en insats! Det finns ju så mycket man kan göra men råden tenderar att begränsas till att byta ut gamla glödlampor, släcka lampan i rum som ingen är i och byta till snålspolande kranar.Hmm borde inte pengarna kunna gå till en energiomställning istället? Låt säga X kronor i bidrag för att skaffa solpaneler eller bergvärme eller luftvärmepump istället för direktverkande el för värme? Tänker att om vi ska ha det såhär några år nu så borde det kunna hjälpa under en längre tid och det borde ju vara bra snarare än dåligt om vi använde el mer effektivt?
Låter bra, finns säkert massor man kan göra. (jag är ju även inne på en regel om fasadbelysning efter kl 23 eller ngt och samma med byggarbetsplatser, verkar helt knasigt att ha strålkastare som gör ljust som på dagen hela nätterna (min man säger att det är mot bovar men måste väl finnas bättre alternativ.) det är ju min hangup också om att det dödar insekter och fladdermöss med ljuset bortsett från energislöseri och light pollution så man inte kan se stjärnorna.)Vi skulle verkligen verkligen behöva bidrag som får fart på energieffektiviseringen. Men inte bara för solpaneler och värmepumpar utan också tilläggsisolering av hus (fasad, tak och fönster), bättre servicemöjligheter och om nödvändigt byte av gamla värmepumpar och varmvattenberedare mm. Och bättre energirådgivning på kommunerna (jag var inte imponerad när jag kontaktade vår). Och framför allt - kampanjer till alla de som inte tycker el är så spännande så de förstår att de också behöver (och kan) göra en insats! Det finns ju så mycket man kan göra men råden tenderar att begränsas till att byta ut gamla glödlampor, släcka lampan i rum som ingen är i och byta till snålspolande kranar.
Låter bra, finns säkert massor man kan göra. (jag är ju även inne på en regel om fasadbelysning efter kl 23 eller ngt och samma med byggarbetsplatser, verkar helt knasigt att ha strålkastare som gör ljust som på dagen hela nätterna (min man säger att det är mot bovar men måste väl finnas bättre alternativ.)
Låter bra, finns säkert massor man kan göra. (jag är ju även inne på en regel om fasadbelysning efter kl 23 eller ngt och samma med byggarbetsplatser, verkar helt knasigt att ha strålkastare som gör ljust som på dagen hela nätterna (min man säger att det är mot bovar men måste väl finnas bättre alternativ.) det är ju min hangup också om att det dödar insekter och fladdermöss med ljuset bortsett från energislöseri och light pollution så man inte kan se stjärnorna.)
Blir spännande att se vad som händer med julbelysningen i år.
Jag har redan luft-luftvärmepump. Blir jättedyrt ändå. Tyvärr har vi ett gammalt torp utan vattenburet system, så vi har inte så många val. Att sätta in vattenburet system hade krävt en stor ombyggnad av huset, eftersom vi i nuläget inte har något utrymme att ställa t.ex. en värmepump för luft-vatten eller bergvärme.Hmm borde inte pengarna kunna gå till en energiomställning istället? Låt säga X kronor i bidrag för att skaffa solpaneler eller bergvärme eller luftvärmepump istället för direktverkande el för värme? Tänker att om vi ska ha det såhär några år nu så borde det kunna hjälpa under en längre tid och det borde ju vara bra snarare än dåligt om vi använde el mer effektivt?
Jag hänger fleecefiltar på hösten och vintern framför vår gamla dragiga pardörr.Våra element är ju på om vi ska ha värme, har inget annat. Vad är felet med kondens på fönstren? förutom för mögel i ramarna då (vilket vi hade förra året när ventilationen var usel, fixat nu.) Man borde haft korta gardiner kanske som slutar precis nedanför fönstret och ovanför elementen. Det skulle se helknäppt ut med kortkorta sammetsgardiner
Farmor hade ju draperi innanför ytterdörren också, stoppade drag och var snyggt. Min man bara Va!? är du knäpp hihi. Men det kanske går att övertyga honom. Ska i alla fall sy en tax av en gammal kudde och lite överblivet ylle tänkte jag och ha längs med nederkanten av ytterdörren, den dryper in kall luft längs kanterna om vintrarna.
(om ni undrar, ja det är kallt om vintern och vi sätter upp temperaturen över 21 grader ibland, vilket inte är bra, tror det är pga drag. Huset är bara 10 år gammalt om någon undrade.)
Att subventionera el, för serverhallar, vilka dessutom inte ger några jobb (annat än snöröjning och vägunderhåll till serverhallen), är så infamt korkat, så det liknar ingenting...https://www.dn.se/ekonomi/riksrevisionen-sagar-regeringens-miljardstod-till-datahallar-ogenomtankt/
På tiden!
"Hittills har energirabatten för datahallar kostat drygt 1,3 miljarder. "