Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Motsvarande just nu i Sverige för dyraste området (Malmö)
1.53 per kWh
1.10 i fast daglig avgift

Och Skellefteå
0.73 per kWh
1.10 i fast daglig avgift

Rörligt

Fastpris Malmö 1 år ligger på 1.35 SEK per kWh
I Sverige är det dock relativt enkelt att förhandla bort den dagliga avgiften till 0kr.
 
Du påstod från början att det var billigare att bo i Norr pga att husen var billigare vilket det alltså inte stämmer. Lägg där till dyrare uppvärmning pga längre, kallare vintrar, dyrare transport pga avstånd och brist på allmäna färdmedel och dyrare mat.
Om det desdutom är färre arbetstillfällen så tycker jag att det är än mer givet att elen i Norr ska vara billigare. Det måste gå att bo i Norr också.

Så huset X kostar lika mycket i hela Sverige? Det var som tusan för det stämmer inte enligt varken husannonser eller slutpriser. Uppvärmning har ju med elen att göra så det kan ju kvitta.
Hela södra Sverige har inte utbyggd kollektivtrafik heller för den delen.
Om jag beställer mat från t.ex. mat.se eller Mathem, är maten då dyrare i norra Sverige än i södra Sverige eller gäller det bara i fysiska butiker?

Givetvis ska det gå att bo i norra Sverige. Ingen har påstått annat. Det jag, och några till, har kritiserat är argumentet att elen inte ska delas jämnt över hela landet utan att den ska vara billigare här eller där.
 
Jag läste någon artikel om det rör några månader sen, men hittar den inte och kommer inte ihåg skillnaden. Men även när jag band om lån i somras och använde landets snitträntor som argument sa bankmannen samma sak, här uppe kommer vi "aldrig" ner på samma som söderut.

Byt ut södra Sverige mot storstäder om du vill. Men vi har generellt högre räntor i norr var det jag ville framföra.

Och jag skulle vilja se tydliga exempel på hur de högre räntorna ser ut. Till exempel att personen X får hur mycket olika ränta i den eller den kommunen.
 
Jag vet en hel del personer som inte har bolån och äger sin bostad/del i hyresrätt 🤷‍♀️

Jag känner också sådana människor men de tenderar att bo i ytterst billiga områden alternativt vara i en sådan ålder att lånen är avbetalade.
Del i hyresrätt lär väl däremot vara svårt att äga, eller tänker vi på olika saker?
 
Var det alltså efter kontakt? Jag har ju antagit att de avtal som erbjuds på elskling.se kan tecknas. (Är inte själv i behov av ett nytt avtal just nu)
Mitt bolag vägrade teckna fast avtal eftersom jag bor där jag bor. Gick då in på elskling där jag valde ett något dyrare för att få 36 månader istället för 60 som de billigaste hade.
 
Mitt bolag vägrade teckna fast avtal eftersom jag bor där jag bor. Gick då in på elskling där jag valde ett något dyrare för att få 36 månader istället för 60 som de billigaste hade.

Ok, men då tänker jag att du missat att alla 3,6, 9, 12 och 24-månadersavtal låg LÅÅÅÅÅNGT ned i listan, eftersom deras priser är mycket högre. Men det fanns möjlighet att teckna på de tiderna hos de flesta bolag. Eller så finns de bara med men skriker NEJ när man vill köpa.

Istället för att envetet ringa och erbjuda hela tiden, som telefonförsäljarna brukar göra :meh:
 
Ok, men då tänker jag att du missat att alla 3,6, 9, 12 och 24-månadersavtal låg LÅÅÅÅÅNGT ned i listan, eftersom deras priser är mycket högre. Men det fanns möjlighet att teckna på de tiderna hos de flesta bolag. Eller så finns de bara med men skriker NEJ när man vill köpa.

Istället för att envetet ringa och erbjuda hela tiden, som telefonförsäljarna brukar göra :meh:
Jag ville inte gå upp hur mycket som helst i pris. Det priset jag fick nu reder jag även med all extra värme till stall och hästarnas vatten under den kalla perioden.
 
Det du inte räknar med är att Norrland inte tjänar massa pengar på tex vattenfalls vattenkraft eftersom de inte betalar bolagsskatt dör de ligger.

Givetvis kommer de hellre spendera den energi de tillverkar där uppe och anställa folk som bor och spenderar pengar där än exporterar subventionerad el till oss i söder.

Vill vi ha billig el så får vi tillverka den även i söder.

Jag, och de flesta jag känner härnere i söder, hade gärna sett att kärnkraften varit i full och moderniserad drift. Sen finns det förstås andra åsikter men absolut, producera mer el. Det tror jag inte att särskilt många säger emot.
 
Så huset X kostar lika mycket i hela Sverige? Det var som tusan för det stämmer inte enligt varken husannonser eller slutpriser. Uppvärmning har ju med elen att göra så det kan ju kvitta.
Hela södra Sverige har inte utbyggd kollektivtrafik heller för den delen.
Om jag beställer mat från t.ex. mat.se eller Mathem, är maten då dyrare i norra Sverige än i södra Sverige eller gäller det bara i fysiska butiker?

Givetvis ska det gå att bo i norra Sverige. Ingen har påstått annat. Det jag, och några till, har kritiserat är argumentet att elen inte ska delas jämnt över hela landet utan att den ska vara billigare här eller där.
Faktum är att maten i Skåne är dyrare än här, vilket gör att snåla jag handlar här innan jag rullar neråt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 814
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 493
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 605
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp