Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vårt avtal är bundet på 49,7 öre fram till slutet av april så denna vintern är jag inte orolig, men sen får vi se vad det nya priset blir till nästa upphandling. Vi binder på ett år i taget. Skulle aldrig få för mig att ha rörligt elpris i dagens läge.

Vi har råd, det ska jäkligt mycket till för att vi inte ska ha råd, MEN det är sura pengar ändå såklart. Vi har ett billigt boende där vi dessutom har möjlighet att göra det ännu billigare genom att gå ned på minimi-amortering på bolånet (vi amorterar mer än vi egentligen behöver idag) om vi skulle behöva.

Jag anser personligen att vi aldrig kommer klara oss på (myten om) den gröna elen som miljö-ångest-svensson anser vara så bra och som politikerna vurmar för. Alla vill ha "grön" el, men ingen är beredd att göra det som krävs. Ingen vill ha vindkraftverk, ingen vill ha dammar, ingen vill fylla fält med solpaneler. Alla vill att den här magiska gröna fina elen bara ska dyka upp hux flux i eluttaget utan att man själv ska behöva göra avkall på utsikten eller ljudet i sin omgivning. Samtidigt lägger man ned kärnkraftverken och kolkraftverken. Man propagerar för elbilar och andra eldrivna fordon som belastar elnätet ytterligare, man vill att alla ska ha elbil istället för fosilbil men nåde den som vill sätta ett vindkraftverk i närheten av det egna huset!

Hyckleriet i klimat-ångest-Sverige är skrattretande.
 
Jag pratar om den förhandsoffert jag fick för att täcka gårdens elbehov. Så det är säkert mer än den genomsnittlige husägaren. Men jag tänker ändå att det inte är så förvånande att man inte har pengar att finansiera eller vilja att driva ännu en anläggning med risker för framtida problem och underhåll.
Solpaneler för vanlig villa är absolut inte så dyrt. Tyvärr har vi inga själva då vi har pulpettak mot norr (men tänker montera på en kommande utbyggnad)
Har ett flertal vänner och ett syskon som låtit montera och de menar att det absolut är värt det.
 
Solpaneler för vanlig villa är absolut inte så dyrt. Tyvärr har vi inga själva då vi har pulpettak mot norr (men tänker montera på en kommande utbyggnad)
Har ett flertal vänner och ett syskon som låtit montera och de menar att det absolut är värt det.

Nja? Jag har 4 st offerter nu (sätter enbart på garaget), offerterna ligger mellan 224 000 kr och 267 000 kr efter att vi hyvlat av våra egentliga önskemål. Även om du har break even på 4 år är det ändå mycket pengar som ska upp, det vill till att en kan finansiera det (även om det ju är kul med det gröna rot-avdraget).
 
Nja? Jag har 4 st offerter nu (sätter enbart på garaget), offerterna ligger mellan 224 000 kr och 267 000 kr efter att vi hyvlat av våra egentliga önskemål. Även om du har break even på 4 år är det ändå mycket pengar som ska upp, det vill till att en kan finansiera det (även om det ju är kul med det gröna rot-avdraget).
Ja det är mycket pengar som ska upp. Så är det väl alltid när man ska investera i huset. Men på längre sikt blir det ju ändå lönsamt, annars skulle ju ingen montera.
Poängen från början var dock att vi måste börja producera mer el, och på en rad olika sätt. Men det är väldigt få som är beredda att offra något för att vi nå dit.
 
Ja det är mycket pengar som ska upp. Så är det väl alltid när man ska investera i huset. Men på längre sikt blir det ju ändå lönsamt, annars skulle ju ingen montera.
Poängen från början var dock att vi måste börja producera mer el, och på en rad olika sätt. Men det är väldigt få som är beredda att offra något för att vi nå dit.

De här elpriserna lär ju göra kalkylerna ett par snäpp attraktivare. Men det är ändå finansiering som ska fram och det kan inte alla ordna.
 
Nja? Jag har 4 st offerter nu (sätter enbart på garaget), offerterna ligger mellan 224 000 kr och 267 000 kr efter att vi hyvlat av våra egentliga önskemål. Även om du har break even på 4 år är det ändå mycket pengar som ska upp, det vill till att en kan finansiera det (även om det ju är kul med det gröna rot-avdraget).
Håller med.
Sen så kanske taket behöver förstärkas för att klara av vikten osv som plussar på ännu mer...
Och så ska man få ett lån, betala räntan osv osv.
Det är inte "billig" investering för de flesta. Det är mer än en heltids årslön innan skatt för en person med låg lön...
Plus att få nyttja hela rot/rut så krävs det tillräckligt hög inkomst, annars får man vackert betala fullpris...
🙄
 
Men det är väldigt få som är beredda att offra något för att vi nå dit.

Nåja, jag tycker det är väl hårt uttryckt. Det är säkert många som gärna hade sparat pengar på sikt, men det är ju långt ifrån alla som har en kvarts miljon att hosta upp på ett bräde. Eller ens får lån på summan.

Jag tycker t ex att det skulle vara lag på att nyproducerade hus måste kunna producera en viss andel av sin förbrukning själv. Även flerfamiljshusen. Det ska vara attraktivt för de som har attraktiva byggnader (industrier, lantbruk etc) att investera i privata anläggningar. Dels avlastar det allmänna produktionen, dels säljs överskottet att använda av de som inte kan producera själva.

Sedan gillar jag som privatperson det gröna rot-avdraget, men jag tycker det behöver göras mer för att få fler större aktörer (bostadsrättsföreningar, hyresvärdar etc) att försörja sig själva till del.
 
Nåja, jag tycker det är väl hårt uttryckt. Det är säkert många som gärna hade sparat pengar på sikt, men det är ju långt ifrån alla som har en kvarts miljon att hosta upp på ett bräde. Eller ens får lån på summan.

Jag tycker t ex att det skulle vara lag på att nyproducerade hus måste kunna producera en viss andel av sin förbrukning själv. Även flerfamiljshusen. Det ska vara attraktivt för de som har attraktiva byggnader (industrier, lantbruk etc) att investera i privata anläggningar. Dels avlastar det allmänna produktionen, dels säljs överskottet att använda av de som inte kan producera själva.

Sedan gillar jag som privatperson det gröna rot-avdraget, men jag tycker det behöver göras mer för att få fler större aktörer (bostadsrättsföreningar, hyresvärdar etc) att försörja sig själva till del.
Jag pratar givetvis om de som KAN bidraga. Om du läser hela mina inlägg så skriver jag också med andra saker. Som att det byggs vindkraftverk mm. Men INGEN vill ju bo granne med ett sådant heller eller få ängen utanför huset täckt av en solpark eller få en vågpark utanför sitt fiskeställe heller. Det är inte många som vill offra något öht.
 
Jag pratar givetvis om de som KAN bidraga. Om du läser hela mina inlägg så skriver jag också med andra saker. Som att det byggs vindkraftverk mm. Men INGEN vill ju bo granne med ett sådant heller eller få ängen utanför huset täckt av en solpark eller få en vågpark utanför sitt fiskeställe heller. Det är inte många som vill offra något öht.

Gamla förorenade industrifastigheter är ju perfekt till detta, ingen annan verksamhet får ju ändå ske där
 
Jag pratar givetvis om de som KAN bidraga. Om du läser hela mina inlägg så skriver jag också med andra saker. Som att det byggs vindkraftverk mm. Men INGEN vill ju bo granne med ett sådant heller eller få ängen utanför huset täckt av en solpark eller få en vågpark utanför sitt fiskeställe heller. Det är inte många som vill offra något öht.

Det är ett problem. Men jag har full förståelse för att inte alla vill bygga upp och ta ansvar för elproduktion, och på något sätt tänker jag också att det måste finnas andra professionella som är mer lämpade att sköta elproduktion på ett effektivt sätt. (Sedan är att ha solpaneler inte riktigt samma som att driva ett kärnkraftverk såklart.)

Men då måste vi också acceptera att det byggs upp lite större anläggningar eller att andra aktörer erbjuds möjlighet att hyra in sig på våra tomter, byggnader och marker.

Fast enklaste sättet att skapa stora bidrag är såklart att inte lägga ned väl fungerande kraftverk som redan finns på väl utvalda platser.
 
Det är ett problem. Men jag har full förståelse för att inte alla vill bygga upp och ta ansvar för elproduktion, och på något sätt tänker jag också att det måste finnas andra professionella som är mer lämpade att sköta elproduktion på ett effektivt sätt. (Sedan är att ha solpaneler inte riktigt samma som att driva ett kärnkraftverk såklart.)

Men då måste vi också acceptera att det byggs upp lite större anläggningar eller att andra aktörer erbjuds möjlighet att hyra in sig på våra tomter, byggnader och marker.

Fast enklaste sättet att skapa stora bidrag är såklart att inte lägga ned väl fungerande kraftverk som redan finns på väl utvalda platser.
Det är ju lite detta jag varit ute efter hela tiden, att vi måste acceptera vissa saker som tex större anläggningar. Eller dyrare el. Vi kan inte förbruka som vi gör idag utan att på något sätt se till att nya energikällor tillkommer.
Alternativet är i så fall att bruka mindre el per hushåll.
Det jag menar är att man kan inte gnälla på priserna eller på olika sätt att skapa energin och samtidigt fortsätta konsumera som förr. Även om mycket av den här prisuppgången hänger ihop med andra orsaker så måste vi ändå göra något åt tillverkning kontra förbrukning.
Kärnkraft-ja tack!
 
Det är ju lite detta jag varit ute efter hela tiden, att vi måste acceptera vissa saker som tex större anläggningar. Eller dyrare el. Vi kan inte förbruka som vi gör idag utan att på något sätt se till att nya energikällor tillkommer.
Alternativet är i så fall att bruka mindre el per hushåll.
Det jag menar är att man kan inte gnälla på priserna eller på olika sätt att skapa energin och samtidigt fortsätta konsumera som förr. Även om mycket av den här prisuppgången hänger ihop med andra orsaker så måste vi ändå göra något åt tillverkning kontra förbrukning.
Kärnkraft-ja tack!

Du sammanfattade mina tankar bra i ett I samma inlägg!

Alla kan inte skaffa solceller (många bor ju inte ens i hus) men alla kan tex garanterar minska sin elförbrukning. Oavsett vad så lever vi ju över våra tillgångar där i direkt elförbrukning eller indirekt via vår konsumtion.

För egen del så tycker jag att rörligt elpris är mest sympatiskt och för mig motiverande att stå för min faktiska förbrukning för den faktiska kostnaden. Jag bor i hyresrätt och kan ju inte påverka genom producera egen el tex men detta är ändå något jag kan göra, betala vad det faktiskt kostar för det kommer ändå alltid rymmas inom min ekonomi. Så då behåller jag mitt rörliga avtal.
 
För egen del så tycker jag att rörligt elpris är mest sympatiskt och för mig motiverande att stå för min faktiska förbrukning för den faktiska kostnaden. Jag bor i hyresrätt och kan ju inte påverka genom producera egen el tex men detta är ändå något jag kan göra, betala vad det faktiskt kostar för det kommer ändå alltid rymmas inom min ekonomi. Så då behåller jag mitt rörliga avtal.
Ja framtidens elanvändning är el på timpris där var och en betalar den faktiska kostnaden och kan hjälpa till att balansera förhållandet mellan produktion och förbrukning.

För att skapa ett hållbar system måste var och en ha motivation att sänka förbrukningen och balansera systemet, det gäller både elhandelsbolag och konsumenter.
 
Ja framtidens elanvändning är el på timpris där var och en betalar den faktiska kostnaden och kan hjälpa till att balansera förhållandet mellan produktion och förbrukning.

För att skapa ett hållbar system måste var och en ha motivation att sänka förbrukningen och balansera systemet, det gäller både elhandelsbolag och konsumenter.

Ja det känns som det logiska för mig!

Av samma anledning blir jag trött när folk kommenterar att de aldrig skulle kunna ha elbil utifrån att jag har den tidigaste "Svenssonmodellen" med bara 24 kWh batteri. Det motsvarar knappt deras reservtank. Och ja, det ställer till problem för mig och är omständigare. Men det har också gjort mig väldigt ödmjuk inför att vi inte bara kan ta för givet att vi ska kunna färdas långa sträckor snabbt och enkelt som en självklarhet. Vi tar så mycket för givet vi borde vara mer tacksamma för tycker jag, det hjälper iaf mig att inte bara känna att jag "minskar min livskvalité" och liknande kommentarer där man bara utgår ifrån att man ska kunna fortsätta med den ohållbara förbrukningen man vant sig vid.
 
Och så undrar jag varför det är billigare att bli ny kund än att vara en befintlig stammis som vill ändra sitt elavtal?

Går det att förhandla sånt?
 
Och så undrar jag varför det är billigare att bli ny kund än att vara en befintlig stammis som vill ändra sitt elavtal?

Går det att förhandla sånt?
Det går att förhandla sådant. Ring och säg att du blivit erbjuden ett bra pris hos annat bolag, det kan vara påhittat ;), så börjar förhandlingsviljan visa sig.:)
 
Och så undrar jag varför det är billigare att bli ny kund än att vara en befintlig stammis som vill ändra sitt elavtal?

Går det att förhandla sånt?
De bolag jag har haft har tyvärr inte kunnat erbjuda något som motsvarar andra erbjudanden. Det är bättre att byta och sen byta tillbaka. Ex en stor aktör erbjuder just nu 1600 kr om man byter till dom. En månads bindningstid. Så jag bytte till dom och bytte igen när pengarna tog slut. Kunde byta tillbaka igen nu men hoppade det :laugh: Dvs, de hade kunnat bjuda mig på 3200 kr på typ tre månader.
 
Jag bestämde mig idag för Tibber, främst för att optimera priset utan att vara bunden. Den dagen solcellsanläggningen är i drift vill jag vara fri att teckna avtal med den som är förmånligast att sälja till.

Tibber får mycket uppskattning från elbilsägarna bl a, då det går att ställa in elbilsladdning när priset ligger på minus (t ex -2 öre).
 
Jag band igår, för första gången. Ringde Compricer och fick hjälp av en rådgivare. Han sa att han ALLTID förespråkat rörligt, men hade han bott i villa skulle han bundit nu. Jag frågade också hur mycket jag förlorat jämfört men om jag bundit i somras och det var tydligen ingen jätteskillnad. Så jag kommer ha förra årets "januaripris" i ett helt år. Det kommer alltså bli generellt dyrare elräkningar, men vi kommer inte få någon galen räkning i vinter.

Hur mycket fick du binda för? Vi har ju några veckor kvar till inflytt så vi får väl se vad det bundna ligger på då.
 
Hur mycket fick du binda för? Vi har ju några veckor kvar till inflytt så vi får väl se vad det bundna ligger på då.
Jag bor i område 1 och fick binda till drygt 52 öre /kwh inklusive alla avgifter och moms. (Ofta räknar de inte med avgifterna i priset, var uppmärksam!) Du kan binda idag från inflyttningsdatum skulle jag tro. Jag band om åt pappa i somras, start 1/10 tror jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 986
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 848
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 826
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp