EM-fotboll

Kommentatorerna nämnde ju också att det finns fler kameror under mästerskapen för herrar. Men jag håller med de som tycker det var hårt dömt, hade tyckt samma om det var åt andra hållet. Absolut är jag för utveckling med teknik osv men som den bilden såg ut tycker jag inte det är tillräckligt bra än.
 
Domarteamet är fler än huvuddomaren oavsett om det finns VAR eller inte.
Ja, och vi vet ju sen tidigare att de i VAR-rummet kan kontrollera fel. Är det på marginalen tycker jag att det är huvuddomaren som ska titta och avgöra och går det inte att se med blotta ögat anser jag nog fortfarande att det ska frias snarare än fällas, vilket väl är hur de flesta domare brukar agera.

Tycker det är skittrist om spelare ska behöva hålla sig på en halvmeters avstånd från försvararna för att vara säkra, man måste ju kunna stå i samma linje och vara safe.
 
Jag är också väldigt negativt inställd till långa spelavbrott för granskning. Det i sig är ett problem, oavsett om det är datorer eller människor som fastställer. Men om en dator på en halv sekund kan säga att det var regelvidrigt känns det konstigt att godkänna det.

För just offside-situationer kan jag absolut tänka att det skulle gå att skapa snabba datoriserade avgöranden. Och jag är inte emot just det, men det är då motiverat utifrån snabbhet. Det jag framför allt är skeptisk till är när strävan efter exakthet och absolut rättvisa blir så stor att det blir viktigare än själva spelet. Jag säger inte att du gav uttryck för det, men jag tycker det ofta drar åt det hållet när sådana här förslag kommer upp.

Livet är inte rättvist. Sport är inte rättvist. Det är inte alltid den som kämpar hårdast eller är duktigast på plan som går hem med vinsten. Och ibland blir man både missförstådd och felaktigt dömd. Men man får komma igen, och kämpa vidare.

För mig är sport i mångt och mycket en lekfull representation av livet itself, så tänker jag.
 
För just offside-situationer kan jag absolut tänka att det skulle gå att skapa snabba datoriserade avgöranden. Och jag är inte emot just det, men det är då motiverat utifrån snabbhet. Det jag framför allt är skeptisk till är när strävan efter exakthet och absolut rättvisa blir så stor att det blir viktigare än själva spelet. Jag säger inte att du gav uttryck för det, men jag tycker det ofta drar åt det hållet när sådana här förslag kommer upp.

Livet är inte rättvist. Sport är inte rättvist. Det är inte alltid den som kämpar hårdast eller är duktigast på plan som går hem med vinsten. Och ibland blir man både missförstådd och felaktigt dömd. Men man får komma igen, och kämpa vidare.

För mig är sport i mångt och mycket en lekfull representation av livet itself, så tänker jag.
Då är vi nog ganska överens. För mig är det mer om man väl infört ett system som säger ”regelvidrigt” och sedan ska ignorera det för att det är för mycket millimeter-rättvisa som är problemet.

Allt som tar ned tempot rejält är av ondo.
 
Då är vi nog ganska överens. För mig är det mer om man väl infört ett system som säger ”regelvidrigt” och sedan ska ignorera det för att det är för mycket millimeter-rättvisa som är problemet.

Allt som tar ned tempot rejält är av ondo.
Det är väl ingen som tycker man ska ignorera det? Jag tycker att huvuddomaren ska titta på och avgöra osäkra situationer. Millimeterrättvisan har ju inte funkat i det här mästerskapet eftersom mål dömts bort pga offside enligt VAR, utan att det varit offside. Då tycker jag att det är rimligare att gränsfallssituationer frias snarare än fälls.

De få gånger en huvuddomare behöver titta på video i en match är ju försvinnande liten, så det påverkar inte spelet alls, speciellt inte efter ett mål? Dessutom lär det ju inte ta så mycket längre tid än vad det tar att lägga upp för och slå en hörna i herrfotbollen. :D :angel:
 
Ganska underhållande match hittills ändå, men jag är orolig att Mead kommer ta sig förbi sin back fler gånger.

Vi skulle absolut behöva ta bättre vara på ytorna dock, väldigt grötigt emellanåt.
 
Nämen 4-0 är ju inte så kul men spelet har faktiskt varit alldeles för dåligt. England har inte fått sina mål på röta direkt.
 
Angående VAR vs datorgranskning så utvecklade ett svenskt företag en datorgranskning som testades och demonstrerades i nån (icke mästerskaps-) turnering, och fungerande exemplariskt; huvuddomaren hade helt korrekt svar på offside, inkast, hörnor, hands och mål inom en sekund.

Systemet använde ett lokalt GPS-liknande mesh-system över planen, med fixpunkter på varje spelare (i skor och här och där på spelarnas kroppar).
Sen valde FIFA det lätt efterblivna VAR.
 

Liknande trådar

Fritid Nu har VM dragit i gång. Jag är ingen fotbolls nörd men tycker att mästerskap är kul. Här kan vi diskutera allt som har med VM att göra...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
6 677
Senast: Jeffery
·
  • Artikel
Hästnyheter Det svenska EM-guldet i Milano på fredagen var resultatet av en riktig laginsats där Jens Fredricson har tagit täten: "Det viktiga är...
Svar
0
· Visningar
230
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sverige tog ett historiskt EM-lagguld. Guldet bärgades innan Rolf-Göran Bengtsson hoppat – och laget höll resultatet hemligt för honom...
Svar
0
· Visningar
273
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Knappt två veckor efter det historiska EM-guldet i lag har Sverige skickat ner några av landets bästa unga hoppryttare för att rida de...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp