Em = mat vs Lek <> tid

Status
Stängd för vidare inlägg.

Smulan75

Trådstartare
Ja en snabb förkortning av en matematiker, Frågan är:

Ni som har småbarn (dotter 2år3mån) hur får ni tiden att räcka till att både laga mat och samtidigt leka med barnen? Hur gör ni när ni kommer hem från dagis?

Jag hämtar dottern vid fyra. Sen är det bilfärd hem och tappar hon inte humöret på vägen så är vi hemma vid 16:30. Sen är det ofta bara att ställa sig vid spisen och fundera ut något bra, för man kan ju inte bjuda på makroner och korv varje dag ... eller iallfall inte fler än två gånger i veckan :o Den mesta leken man hinner med med dottern är när hon ska hjälpa till att laga mat, vilket inte alltid är populärt av trött mamma. Efter det är det Matdags och bolibompa, samtidigt som man diskar. Sen är kvällen slut och ev åker jag till stallet när dottern har lagt sig! Var tar all tid vägen hur ska man hinna umgås med sin familj

/ångest
 
Sv: Em = mat vs Lek <> tid

Oooo! Jag har det så lyxigt att jag jobbar deltid. Men i övrigt så försöker jag förjobba så mycket som möjligt. Dvs planera middagen redan kvällen innan och förbereda det som går att förbereda.
 
Sv: Em = mat vs Lek <> tid

Vi har prioriterat barnen...jag är hemma på heltid denna höst. Från dottern (nu 2½) var 1 har jag pluggat på distans för att kunna vara hemma. På kvällarna när jag är i stallet (jag samarbetar med min syster så jag har lyxen att ha egen häst men bara ha den 4 dagar i veckan, har två hästar tre dagar istället), har min sambo barnansvaret, vilket också är bra för deras relation.

Det är ju tyvärr prioriteringar det handlar om. Kanske det går att gå ner i arbetstid? Kanske är det ok att äta snabblagad mat (det finns fler alternativ än makaroner!)? Eller så får man vara så där duktig och förbereda mat på t ex helgen när man har mer tid? Eller så accepterar man att man inte har tiden att leka.
 
Sv: Em = mat vs Lek <> tid

Är du ensamstående? Annars hänger jag inte med i resonemanget alls...


jag blev ensam när sonen var 4, och det gick och går utmärkt, dock har jag inte egen häst utan rider när det passar mej....däri en stor skillnad...
 
Sv: Em = mat vs Lek <> tid

Serielaga mat och frysa in så att det bara är att värma lite snabbt i micron kanske?
 
Sv: Em = mat vs Lek <> tid

Nej jag är inte ensamstående, men jag och sambon har de rutinerna just nu att han lämnar dottern (lite senare) och jag passar på att åka till jobbet så jag är där vid 7 för att kunna sluta tidigare och ändå jobba heltid. Han får därmed jobba lite längre och kommer ofta hem vid 18:30. Med andra ord är middagsstöket redan avklarat (för det mesta). Ibland känns det som det på sin höjd finns tid för en timmes lek eller ännu mindre om man tänker på tid det tar att få på pjamas osv.

Storkok är något vi varit väldigt dåliga på, måste kanske sätta mig och planera matlagning och matinköp lite bättre :)

Jag jobbade deltid ett tag men för ekonomins skull har jag börjat jobba heltid igen. Det funkar men som sagt var ibland får man lite ångest över hur lite tid man egentligen hinner spendera med sitt barn & sambo.
 
Sv: Em = mat vs Lek <> tid

Jag har ungefär samma tider som du, men lite äldre barn (5 år). Jag är också rätt dålig på storkok (tråååååkigt), men har lärt mig att snabblagad mat inte är detsamma som dålig mat. Några tips:

Min wok-panna är en bra kompis - kycklingfilé, grönsaker och nudlar blir klara på 10-15 minuter.

Potatismos (till korv, köttbullar, fisk m.m.) blir snabbt färdigt om man skär potatisen i skivor innan man kokar den.

Mat som man tillagar i ugn, t.ex. kycklingdelar och klyftpotatis, "sköter sig själv" medan du och barnet gör annat.

Och det ÄR ok med korv och bröd till middag någon gång då och då.

Sedan behöver man inte ha så stora krav på sig själv. Jag LEKER inte med min dotter på eftermiddagarna, och jag har inte dåligt samvete för det. Vi har hund, så det är promenad som står på programmet direkt när vi kommer hem. Antingen går hon då själv, eller så åker hon vagn eller cyklar, allt efter humör, årstid och trötthetsnivå.... Sedan är det matlagning och middag, men ingen bolibompa (det har hon aldrig lärt sig att man "skall" titta på - istället blir det Disneychannel i mån av tid). Ibland klämmer vi också in ett besök i stallet för mockning, fodring eller ridning, beroende på när det är vår tur att sköta stallsysslor (kollektivstall). Sängdags vid 7-8, ibland aningen senare.
 
Sv: Em = mat vs Lek <> tid

Det är en stadig ångest... ;)
Nädå, min gubbe jobbar skift och vi har 2 hästar + en ponny. Jag jobbade 80% större delen av första året, det var rena semestern eftersomjag kunde till stor del jobba hemifrån och dottern sov en hel del så då tog man barnvagnen på middagspromenad och hästen i andra handen och red dressyr/hoppade när dottern sov middag.
När de blir 1½-2 blev det jobbigare håller jag med dig om för man har inte tid med nåt och ständigt dåligt samvete för någon/något i familjen samt detta med tid för sig själv är ett skämt....
Vid 3 års åldern börjar det gå lättare, min dotter har alltid fått varit med vad jag än gjort och det var ingen ide att protestera så hon är rätt smidig. Hon har ridit sen hon kunde hänga i Babybjörnselen på magen på mig och har nu egen shettis som hon rider. Dock inte alltför ofta, jag är rädd hon tröttnar. Nu är hon 5 och var med på hopptävling själv(utan barnvakt) med mig igår. Jag var en stolt mamma för hon uppförde sig perfekt, stå här sa jag och ungen stog still och väntade när jag red, därefter fick hon skritta av osv i 2 klasser så det tog 5h. :D

Mitt tips till dig, rid ut stormen, det blir bättre och bättre med åren och offra inte dig själv, sätt ungen på att hjälpa till med maten eller duka eller sopa i stallet eller vad som helst. Annat bra tips är spakväll/tjejkväll med gemensamt bad, inpackning, nagellack smörjning osv. min dotter och jag har minst en i veckan(då får du ti. Ha inte krav på att de ska hjälpa till perfekt utan uppmuntra dem att hjälpa dig i dina vuxna "måstesaker" för då blir det tid till bara "mamma och dig" efteråt.

Då mår även barnet bättre för de mår inte heller bra om de ser att mamma jobbar ihjäl sig. ;)

Sen får jag väl erkänna att jag ibland går upp 5 på morgon för att hinna rida innan dottern vaknar och vi ska till dagis / jobb men det kommer man nog inte ifrån förrän de är 18 :crazy:
 
Sv: Em = mat vs Lek <> tid

Har det också så lyxigt att jag och gubben går olika skift så maten är redan klar när jag kommer hem och sonen är hämtad på dagis sedan flera timmar tillbaka :D .
Vi har gjort så just för att vi inte förstod hur det skulle gå ihop med att träffa honom något... sen rider jag varannan dag, och då sticker vi iväg vid 16-tiden och åker hem igen till 18. Men då är han oftast med i stallet och går in till mormor och morfar när jag går ut och rider, sen är det bolibompa och sen är det ju kvällen....
Så på dagveckan när vi slutar tre blir det ju jättelite ändå...
Det skulle vara mer timmar på dygnet!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 203
Senast: Korven
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 919
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 592
Senast: Zaria
·
Kropp & Själ Jag blir så fruktansvärt frustrerad. Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos...
2
Svar
34
· Visningar
3 407
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp