Emaljmuggar

Köpte flaskan bara för att få muggen
 

Bifogade filer

  • 20240307_141905.jpg
    20240307_141905.jpg
    132,4 KB · Visningar: 112
Ja, gillar man tjockt gods och värmehållningsförmåga är ju emalj helt fel. :D

Så här ser mina temuggar ut; tunt gods, många detaljer som klåfingriga katter eller blåsig balkong skulle göra katastrof av på nolltid. Omöjligt att få tag på en precis likadan om favoriten går sönder, alla drakar är unika. Används bara i soffan. :love:

Visa bifogad fil 140576
Min favorit kaffemugg just nu ute i vårvinterväder. :)
Ickeunik från Ikea. Dock utgången så jag letade länge efter fler, har numera lyckats samla på mig 6 reserver.
Händer att den tippar om jag är slarvig när jag ställer den på gräsmattan. Värsta skadan att jag måste gå in och göra nytt kaffe. :D

1709818979856112251511019523433.jpg
 
Fast har man plast muggar/tallrikar/glas sa kastar man val inte det for att kopa nya emalj grejer? Och plasten ar i det narmaste outslitlig och kan nog arvas av ett par generationer till.

Jo, absolut. Eller skänker bort helst, till återvinningen/röda korset.

Bara för att det inte är trasigt betyder det inte att det är en bra idé att fortsätta använda.

Jag har inte kvar några "onödiga" plastobjekt i köket. Matlådorna är i glas, vispskålar i rostfritt eller glas, alla stekspadar etc i rostfritt, stekpannorna är gjutjärn.

Vill inte förgifta mig eller familjen när det finns andra alternativ, och vill inte bidra till mikroplaster i miljön mer än nödvändigt heller.
 
Fast det var kommentarerna om att skälet att använda emalj var dess hållbarhet som var det jag ställde mig frågande till.
Jag har liksom inte ifrågasatt valet av emalj i sig, bara inte förstått delar av de motiveringar som givits.

Om man tappar en emaljmugg på stenhällen så går den inte sönder, i kontrast till porslin.

Plastmuggar är liksom ett icke-alternativ för många av oss.
 
Precis. Förstår inte detta med att de skulle vara så bra ute i skog och mark? De blir ju kantstötta och sedan rostar de.

Eller är det annan metallkvalitet under i nya saker?
Eller har folks uppfattning om vad som är lång hållbarhet förändrats?
Hur blir de kantstötta? Man kastar ju inte runt med dem precis. Vi har emaljmuggar för fikat när vi är ute. Lättare och tåligare än porslin, men trevligare än plast.
 
Tog fram min kockum-mugg och det är nog min favorit just nu. När jag drack kaffe med mjölk så blev det kallt direkt. Men nu när jag dricker kaffe svart så var det ett icke-problem. Fick en emaljerad gryta (inte gjutjärn) och blev lite kär i den. Aldrig varit med om vattnet kokar upp så snabbt. Helt såld nu
 
Hur blir de kantstötta? Man kastar ju inte runt med dem precis. Vi har emaljmuggar för fikat när vi är ute. Lättare och tåligare än porslin, men trevligare än plast.
De blir kantstötta hela tiden. Jag vet inte hur. De klarar av det själva. (Jag inbillar mig att det är ohälsosam metall under emaljen, men också att det är helt ofarligt eftersom man använder muggarna ganska sällan ändå.)

Jag har några rostfria muggar, köpta i Theresienstadt, som utflyktsmuggar. Emaljmuggarna är mer som prydnader numer.
 
Hur blir de kantstötta? Man kastar ju inte runt med dem precis. Vi har emaljmuggar för fikat när vi är ute. Lättare och tåligare än porslin, men trevligare än plast.
Jag tänker att det är himla skillnad på utflykt och utflykt. En utflyktsmugg hos mig behöver tålas att bokstavligen kastas runt. Jag kommer återgå till min rejäla plastkåsa som jag haft i femton år och verkar tåla allt utom att bli överkörd av en bil och som går att hålla i utan att bränna sig när man hällt kokande vatten i den. Men vacker kan jag tyvärr inte påstå att den är.
 
Jag känner verkligen att jag ”villhöver” en emaljmugg. Finns det fina muggar som är stöttåliga? Så här läste jag på en sida med de finaste muggarna: ”Muggarna är inte stöttåliga utan om de tappas i golvet, slår mot varandra i väskan eller får ett slag så spricker emaljen och svarta fläckar uppstår”
 
Jag känner verkligen att jag ”villhöver” en emaljmugg. Finns det fina muggar som är stöttåliga? Så här läste jag på en sida med de finaste muggarna: ”Muggarna är inte stöttåliga utan om de tappas i golvet, slår mot varandra i väskan eller får ett slag så spricker emaljen och svarta fläckar uppstår”
Jag fick mina från jobbet som julklapp och haft över två år nu och lika fina, har de gula med grön kant
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 537
Senast: skogaliten
·
Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
332
Senast: lytesout95
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 089
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 141
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp