Emla till vaccinationer

Det är klart att det känns men själva vätskan känns oftast mer precis som jag skrev i det du citerade.

Att hållas fast så som du beskriver tycker de flesta bebisar är obehagligt. Med eller utan stick börjar de flesta gråta i en sådan situation. Att de då dessutom får ett stick de inte var förberedda på är såklart skrämmande. En bebis har inga referensramar och vet inte att det snart är över. Är situationen harmonisk, barnet ammas/ges ersättning/sockerlösning så blir upplevelsen en annan. Tråkigt att din BVC inte har tagit till sig den forskningen.
Mina barn är kanske unika, men de har reagerat klockrent på sticket, inte situationen, och inte reagerat nämnvärt alls efter emla trots exakt samma omständigheter. Om emla vore helt meningslöst så skulle det nog inte användas i den omfattningen som det görs. Sedan så är det ju upp till alla att välja hur man vill göra, men att emla skulle vara helt onödigt och verkningslöst kan jag verkligen inte tycka efter att ha testat på barnen både med och utan flera gånger.
Är nästan lite nyfiken på att emla mig själv nästa gång jag ska ta spruta för att känna hur det känns 😊.
 
Senast ändrad:
Mina barn är kanske unika, men de har reagerat klockrent på sticket, inte situationen, och inte reagerat nämnvärt alls efter emla trots exakt samma omständigheter. Om emla vore helt meningslöst så skulle det nog inte användas i den omfattningen som det görs. Sedan så är det ju upp till alla att välja hur man vill göra, men att emla skulle vara helt onödigt och verkningslöst kan jag verkligen inte tycka efter att ha testat på barnen både med och utan flera gånger.
Är nästan lite nyfiken på att emla mig själv nästa gång jag ska ta spruta för att känna hur det känns 😊.
Jag har aldrig påstått att emla är verkningslöst. Emla bedövar huden men injektionen känns ändå mer eller mindre pga vaccinationsvätskan och beroende på hur snabbt givaren injicerar.
 
Jag har aldrig påstått att emla är verkningslöst. Emla bedövar huden men injektionen känns ändå mer eller mindre pga vaccinationsvätskan och beroende på hur snabbt givaren injicerar.

Så är det nog, men jag upplever ju i så fall att av ”mer eller mindre” så känns det just ”mindre” 😉.
 
Vaccinerade min tvååring idag, som inte ens sa ”aj”. Så nej jag är inte ensam om att tyckte att det knappt känns och står fast vid att emla inte är något för alla. Men förstår att det kan kännas mer för andra och att emla kan hjälpa vissa att minska obehaget.
 
Vaccinerade min tvååring idag, som inte ens sa ”aj”. Så nej jag är inte ensam om att tyckte att det knappt känns och står fast vid att emla inte är något för alla. Men förstår att det kan kännas mer för andra och att emla kan hjälpa vissa att minska obehaget.

Nej, såklart ska man inte använda något som det inte finns behov av 😊. Olika typer av smärta upplevs ju också olika av olika människor.
 
Nej, såklart ska man inte använda något som det inte finns behov av 😊. Olika typer av smärta upplevs ju också olika av olika människor.

Ja smärta är i allra högsta grad subjektivt och då är det inte heller skitsnack att sprutor inte behöver kännas nämnvärt.

För att veta att emla inte behövs måste man ju testa utan, helst förutsättningslöst.
 
Jag var livrädd för sprutor i min barndom. När det var dags för vaccination i skolan fick jag emlakräm på armen av mamma. Kände inte av stick eller vätska ett dugg då. Inte ens den gången skolsköterskan missade att jag hade det och stack på annat ställe :p. Placebo :D.

Jag tycker det bedövar till viss del även när vätskan sprutas in, använde det när jag blev överstimulerad under vår ivf då den blodförtunnande sprutan sved som satan...emlakräm tog inte bort det helt, men i och med att sticket inte kändes så var väl receptorerna inte stimulerade och därmed kändes det mindre att spruta in.
 
Vad det gäller själva sticket (som t.ex vid blodprov) kan det vara värt att tänka på att det spelar stor roll hur det görs. Jag har på grund av medicinska problem tagit MÅNGA blodprov under mitt liv och det är helt klart olika från gång till gång. Tror absolut det har med skicklighet att göra då jag liksom vet vilka som "kan" på min klinik nu för tiden.

Görs det bra så känns det verkligen inte alls, alltså nada, av själva sticket. Det kan också göra ganska ont om det görs sämre.

Det värsta var faktiskt i vintras när jag var på en privatklinik (vi fick en gratis läkarundersökning genom jobbet). Sticket gjorde riktigt ont och det brände i hela armen medan hon liksom tog blodet. Var domnad och hade ont i armen i nästan två dagar efteråt, helt sjukt. Jag påpekade under själva provtagningen att det gjorde riktigt, riktigt ont och hon sa nåt i stil med "hoppsan jag måste kommit åt en nerv" ja no shit. Trodde faktiskt att ett enkelt blodprov kunde kännas så mycket innan dess.

Sen var jag väldigt spruträdd som barn och det handlar helt klart inte om smärtan i sig utan det är själva obehaget runt om, alltså helt klart psykiskt. Men jag tror absolut att emla kan fungera som en sorts placebo på barn som är tillräckligt gamla för att förstå. Det blir ju som ett sorts stöd och en trygghet, även om det kanske inte gör så stor fysisk skillnad egentligen :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 457
Senast: fejko
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 607
Kropp & Själ Hjälp mig, bukeakuten. Om jag sover på rygg, ens bara en kvart, så fuckar min ländrygg ur. Jag vaknar av smärtan, och den är...
Svar
16
· Visningar
3 083
Senast: Whirlie
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp