Emla till vaccinationer

Men någon gång skapas ju en förståelse för sambandet emla och spruta. Emla torde ju främst fungera på bebisar för att föräldern förväntar sig att det fungerar och därmed bidrar till en avslappnad miljö. Sprutor är inte alls speciellt obehagliga om man är lugn och avslappnad. Bebisar är i det avseendet en reflektion av föräldern. En spänd förälder ger en spänd bebis. Jag tror alltså det finns en poäng med emla i vissa fall, men inte alla. Ofta är en lugn miljö i kombination med matning fullt tillräckligt.

Det kanske är jag som inte hänger med här, men jag tycker att de saker jag fetat i dina inlägg ovan respektive nedan säger emot varandra? Om Emla leder till en avslappnad omgivning, varför skulle det då signalera att sprutor är något att frukta?

Rädslan är din egen och en känsla du möjligtvis överför till barnet. Smärta är inte farligt och en vaccination på sin höjd lite obehaglig. Tror inte på Emla som en standardlösning, det signalerar ju bara att sprutan är något att frukta.
 
Det kanske är jag som inte hänger med här, men jag tycker att de saker jag fetat i dina inlägg ovan respektive nedan säger emot varandra? Om Emla leder till en avslappnad omgivning, varför skulle det då signalera att sprutor är något att frukta?

Emla signalerar alltså att sprutor utan emla skulle vara obehagliga(re).
Emla bidrar till avslappning för att man tror att emla minskar obehaget. Det förutsätter en syn på sprutor som obehagliga. Hänger du med?
 
Emla signalerar alltså att sprutor utan emla skulle vara obehagliga(re).
Emla bidrar till avslappning för att man tror att emla minskar obehaget. Det förutsätter en syn på sprutor som obehagliga. Hänger du med?
Fast- sprutor känns! Jag själv är helt obrydd och har inget emot att ta sprutor - men visst 17 känns det! Allt annat är ju skitsnack! För ett äldre barn som man kan förklara varför osv så tycker jag generellt sett också att emla är onödigt och absolut kan hjälpa till att snarare förstora upp det hela och få barnet att tro att det skulle göra jätteont utan, men för ett yngre barn som bara blir ledset och förvånat över att någon plötsligt gör henom illa tycker jag personligen att det är väl motiverat.
 
Fast- sprutor känns! Jag själv är helt obrydd och har inget emot att ta sprutor - men visst 17 känns det! Allt annat är ju skitsnack! För ett äldre barn som man kan förklara varför osv så tycker jag generellt sett också att emla är onödigt och absolut kan hjälpa till att snarare förstora upp det hela och få barnet att tro att det skulle göra jätteont utan, men för ett yngre barn som bara blir ledset och förvånat över att någon plötsligt gör henom illa tycker jag personligen att det är väl motiverat.

Men Emla bedövar väl bara själva sticket som i de flesta fall är den lilla biten. Emla bedövar väl inte när det svider när de sprutar in vätskan?
 
Fast- sprutor känns! Jag själv är helt obrydd och har inget emot att ta sprutor - men visst 17 känns det! Allt annat är ju skitsnack! För ett äldre barn som man kan förklara varför osv så tycker jag generellt sett också att emla är onödigt och absolut kan hjälpa till att snarare förstora upp det hela och få barnet att tro att det skulle göra jätteont utan, men för ett yngre barn som bara blir ledset och förvånat över att någon plötsligt gör henom illa tycker jag personligen att det är väl motiverat.

Men då är du med mig på att emla kan förstora upp. Var går då gränsen mellan yngre och äldre, alltså när kan det förstora upp?

Visst känns sprutor, men själva sticket känns väl inte speciellt mycket? Det som kan kännas brukar vara själva injektionen, dock olika från gång till gång och inget emla torde påverka.
 
Emla signalerar alltså att sprutor utan emla skulle vara obehagliga(re).
Emla bidrar till avslappning för att man tror att emla minskar obehaget. Det förutsätter en syn på sprutor som obehagliga. Hänger du med?

Ja, då förstår jag hur du menar! :)

Jag emlar som sagt inte mina när de är bebisar och för små att förstå vad som händer. Däremot resonerar jag nog lite tvärtemot @ako och erbjuder Emla när de blir större. Eftersom vi inte lever isolerade från omvärlden har barnen vid det laget haft en uppfattning om sprutor som går utanför vad jag har möjlighet att påverka, och de begriper också rent logiskt att ett nålstick genom huden kommer att kännas/göra ont. Då har jag helt enkelt sagt att okej, sprutan måste de ta för den skyddar mot farliga sjukdomar, och visst - det kommer att sticka till. Jag har förklarat att det är ett litet stick som går över snabbt, men att de kan få ett plåster som bedövar huden om de vill. Jag har också vid tillfälle berättat (eller visat, om det varit vaccin vi tagit tillsammans) att jag inte bryr mig om att Emla själv just eftersom sticket ändå är så litet/kort.

Anledningen till att jag valt att göra såhär är att jag tror att obehagsupplevelsen handlar otroligt mycket om den psykiska upplevelsen, snarare än om hur ont något gör. Jag skulle säga att ett sprutstick rent fysiskt gör något mer ont än att ta bort ett plåster, men går över betydligt snabbare. För en bebis kommer båda delar att vara potentiellt lika jobbiga, eftersom hen inte förstår vad som händer i något av fallen. Ett större barn däremot kan känna kontroll över en plåsterborttagning = enbart det fysiska obehaget. Med sprutan däremot kommer de känna (och ha) mindre kontroll = fysiskt obehag + psykiskt obehag. Genom att ta bort det fysiska obehaget av sticket får de en positiv känsla av situationen, det behöver aldrig bli några ledsamheter kring spruttagningar, och jag känner mig tämligen övertygad om att de kommer att komma till en punkt när de känner att de har tillräcklig koll på sprutsituationen utan att behöva Emla - min åttaåring har redan bevisat det när jag som sagt vid ett tillfälle emlade fel stickställe :p
 
Men då är du med mig på att emla kan förstora upp. Var går då gränsen mellan yngre och äldre, alltså när kan det förstora upp?

Visst känns sprutor, men själva sticket känns väl inte speciellt mycket? Det som kan kännas brukar vara själva injektionen, dock olika från gång till gång och inget emla torde påverka.

Någonstans i åldern när man kan förklara för barnet varför de behöver ta spruta och varför det gör ont tycker jag man kan sluta. Vår 9- åring körde utan när vi fästingvaccinerade nu och det gick utmärkt. Hade han sagt att han ville ha nästa gång efter att ha testat utan (vilket han inte gjorde) hade han dock fått.
Återigen får man som förälder göra efter eget huvud.
 
Men Emla bedövar väl bara själva sticket som i de flesta fall är den lilla biten. Emla bedövar väl inte när det svider när de sprutar in vätskan?
Nej det sägs så, men alla mina tre barn har reagerat mindre eller inte alls när vi har använt emla, och jag är inte stickrädd så jag tror knappast att det är det spm har påverkat. Som riktigt små blir de ju annars bara jätteledsna och förvånade.
 
Min unge har blivit jättearg i typ tre sekunder och sedan är det bra. Har alltid suttit i mitt knä och mutats med sockerlösning och sedan tröst med tutte.

De tre senaste sprutorna har varit två i armen (TBE) och en i låret (MPR) och har getts medan han ammades, inte ett ljud. TBE har han ju sett när vi fått också.

(Läkarundersökningarna är typ tusen gånger värre enligt honom. Tant som klämmer och känner överallt :eek: ).
 
Ja, då förstår jag hur du menar! :)

Jag emlar som sagt inte mina när de är bebisar och för små att förstå vad som händer. Däremot resonerar jag nog lite tvärtemot @ako och erbjuder Emla när de blir större. Eftersom vi inte lever isolerade från omvärlden har barnen vid det laget haft en uppfattning om sprutor som går utanför vad jag har möjlighet att påverka, och de begriper också rent logiskt att ett nålstick genom huden kommer att kännas/göra ont. Då har jag helt enkelt sagt att okej, sprutan måste de ta för den skyddar mot farliga sjukdomar, och visst - det kommer att sticka till. Jag har förklarat att det är ett litet stick som går över snabbt, men att de kan få ett plåster som bedövar huden om de vill. Jag har också vid tillfälle berättat (eller visat, om det varit vaccin vi tagit tillsammans) att jag inte bryr mig om att Emla själv just eftersom sticket ändå är så litet/kort.

Anledningen till att jag valt att göra såhär är att jag tror att obehagsupplevelsen handlar otroligt mycket om den psykiska upplevelsen, snarare än om hur ont något gör. Jag skulle säga att ett sprutstick rent fysiskt gör något mer ont än att ta bort ett plåster, men går över betydligt snabbare. För en bebis kommer båda delar att vara potentiellt lika jobbiga, eftersom hen inte förstår vad som händer i något av fallen. Ett större barn däremot kan känna kontroll över en plåsterborttagning = enbart det fysiska obehaget. Med sprutan däremot kommer de känna (och ha) mindre kontroll = fysiskt obehag + psykiskt obehag. Genom att ta bort det fysiska obehaget av sticket får de en positiv känsla av situationen, det behöver aldrig bli några ledsamheter kring spruttagningar, och jag känner mig tämligen övertygad om att de kommer att komma till en punkt när de känner att de har tillräcklig koll på sprutsituationen utan att behöva Emla - min åttaåring har redan bevisat det när jag som sagt vid ett tillfälle emlade fel stickställe :p

Förstår hur du resonerar och jag resonerar i grund och botten lika. Dock med skillnaden att jag tycker det är onödigt att hamna i en situation där spruttagning blir beroende av emla. Emla kräver förberedelse både i tid och att plåstret sätts på rätt ställe. Inte alltid den möjligheten finns och tänker mig att barnet kan förvänta sig emla även vid blodprov, stick som stick.
 
När min dotter var liten fick hon alltid sockerlösning vid stick och mer smärtsamma undersökningar (prematur). Vi fortsatte med det när hon kom hem för vaccinationer.
Gjorde en snabb sökning nu och det verkar som det är ”bevisat” som fungerande.
 
Förstår hur du resonerar och jag resonerar i grund och botten lika. Dock med skillnaden att jag tycker det är onödigt att hamna i en situation där spruttagning blir beroende av emla. Emla kräver förberedelse både i tid och att plåstret sätts på rätt ställe. Inte alltid den möjligheten finns och tänker mig att barnet kan förvänta sig emla även vid blodprov, stick som stick.

Ja, just vaccinationer är ju enkla på det sättet att de är planerade så att man hinner emla. Vi har i alla fall hittills haft tur och aldrig hamnat i en sprut- eller sticksituation oförberett så jag vet inte riktigt när det kan tänkas hända :). Ena barnet var med i en forskningsstudie nyligen där de gjorde någon form av provtagning genom stick, men då emlades han genom personalens försorg.
 
Jag känner inte alls igen beskrivningen du ger. När mitt barn var bebis fick hon sockerlösning innan vaccination och reagerade väldigt lite på sticket och framförallt fattade hon inte vad sprutan var så nån rädsla i ögonen när sprutan kom fram var det definitivt inte. Om en bebis reagerar med rädsla på att bara se en spruta så är det nog för att föräldern tydligt signalerar att nu händer det nåt farligt.

Sen tycker jag att det är bättre att de lär sig att det inte är farligt att få en spruta d.v.s. föräldrarna ska inte överföra eventuell egen spruträdsla till barnet. Är man rädd för sprutor och inte kan hålla det för sig själv så är det nog bättre om någon annan är med barnet när det ska vaccineras. Kanske den andra föräldern inte är rädd? Eller en mor-/farförälder, moster/faster/morbror/farbror?

Här ges ingen sockerlösning, barnet sätts i knät och man ska hålla i på ett visst sätt så de inte kan röra sig för mycket.
Jag har sett att mina barn drar andan och börjar skrika innan nålen ens är helt inne och de börjat spruta in. Så jag tror inte ett dugg på att sticket inte känns. Kan man minimera obehaget ser jag inget fel med det.
 
Emlaplåster ska ju sitta på i en timme innan och det känns ju helt orimligt att alla barn ska komma en timme i förväg innan vaccinering för att få plåster? Framför allt i förhållande till den korta smärta sprutan innebär.

Min son har fått Emla en gång (i annat sammanhang) och han reagerade betydligt mer på att ta bort plåstret än de vaccinationssprutor han har fått.

Nej jag menar att man kan få information i tid att emla är ok att använda med denna spruta så man då har tid att skaffa det själv och sätta på innan man åker hemifrån.
Jag tycker väl även att kort smärta är helt onödigt om man kan förhindra det.
 
Själva sticket känns nästan inte alls så emla är ganska värdelöst vid vaccinationer. Det är vätskan som känns och där beror det dels på hur skicklig givaren är, dvs. om hen sprutar in vätskan tillräckligt sakta så känns inte det heller i många fall och dels på vilken typ av vaccination det är, i vissa fall så gör själva vätskan ont. Vid en stelkrampsvaccination t ex gör själva vätskan ont men att spruta in sakta minskar smärtan även där.

Om man ammar kan man göra det under vaccinationen och ammar man inte så kan man ge ersättning eller sockerlösning. Att bebisen är lagom varm, lugn och äter minskar smärtan mest av allt. Förvånande att inte alla BVC praktiserar det. Det var många år sedan den forskningen kom.

Hur kan du veta att sticket inte känns? Mina barn reagerar redan på sticket.
 
Vet inte om jag tycker det behöver erbjudas av BVC gratis, det är ju inte nödvändigt och är ju skattepengar det med. Däremot har jag köpt själv och satt på på mina barn 1-2 h innan sprutorna och det är väldigt effektivt. Vissa säger att det inte är effektivt då det inte är själva sticket som gör ont, men vi har provat både med och utan och jag upplever faktiskt att det är väldigt stor skillnad på hur barnen reagerar.

Jag klantade mig i TS, jag tycker inte att det ska erbjudas gratis. Jag tycker informationen om att det är ok att använda emla om man vill ska erbjudas. Eller att det erbjuds att köpa plåster hos dom tex besöket innan när man fått info om att nästa gång är det vaccinationsdags.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Ja, just vaccinationer är ju enkla på det sättet att de är planerade så att man hinner emla. Vi har i alla fall hittills haft tur och aldrig hamnat i en sprut- eller sticksituation oförberett så jag vet inte riktigt när det kan tänkas hända :). Ena barnet var med i en forskningsstudie nyligen där de gjorde någon form av provtagning genom stick, men då emlades han genom personalens försorg.

... och om det skulle vara en mer akut situation så lär inte en liten spruta vara det mest dramatiska för barnet heller.
 
Jag började faktiskt med emla efter att vårt mellanbarn var så förtvivlat efter 1.5- årssprutorna att hon inte ville gå in på BVC gången efter och dessutom satte ord på det (hon talade tidigt). Själv tyckte jag inte det var någon big deal alls, jag är ju inte spruträdd ett dyft, men hon tyckte ju verkligen att det var en oförklarlig smärta. Jag tror inte heller man grundar spruträdsla med emla heller, man får ju prata med barnet om saken, förklara osv. Att vuxna och barn får göra olika är ju heller inte något konstigt, det förekommer ju i många situationer.
 
Hur kan du veta att sticket inte känns? Mina barn reagerar redan på sticket.
Det är klart att det känns men själva vätskan känns oftast mer precis som jag skrev i det du citerade.

Att hållas fast så som du beskriver tycker de flesta bebisar är obehagligt. Med eller utan stick börjar de flesta gråta i en sådan situation. Att de då dessutom får ett stick de inte var förberedda på är såklart skrämmande. En bebis har inga referensramar och vet inte att det snart är över. Är situationen harmonisk, barnet ammas/ges ersättning/sockerlösning så blir upplevelsen en annan. Tråkigt att din BVC inte har tagit till sig den forskningen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 483
Senast: fejko
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 618
Kropp & Själ Hjälp mig, bukeakuten. Om jag sover på rygg, ens bara en kvart, så fuckar min ländrygg ur. Jag vaknar av smärtan, och den är...
Svar
16
· Visningar
3 086
Senast: Whirlie
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp