En annan diskussion - utbruten från Forumet medlemmar

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fördelen med det är att som i Trollethistorian skulle det visa att det inte accepteras, om Trollet kom tillbaka med sin gamla historia så skulle hon avslöjas snabbt och att bygga upp nya tar tid (och folk skulle bli mer skeptiska). Det hade aldrig kunnat bli som det nu blev om hon permanentbannades.

Några användare HAR ju permanentbannats på buke. Om de är tillbaka med nytt nick och sköter sig så spelar det ju ingen roll. Om de beter sig som sitt gamla så är det bara att permanentbanna igen. Tycker det där är ett så märkligt argument emot permanentbanning.
Håller med om Trollet, denne får bannas för varje nick vad mig anbelangar( samma princip för alla troll) men tänkte på aktuellt creep där det kan vara mer en fördel än nackdel att ha kvar nicket. Det är just obehagliga PM och kommentarer på inlägg som lättare styrs av en annan metod än permabanning. Lättare att spara bevis om det behövs om allt tydligt är från samma person.

Ja du, det kan du ju fundera på en stund.

Man vet.
Människor lägger spår efter sig och till slut så är det någon som känner igen spåren.
Sedan så går Djungeltrumman.

Att det skulle gå en djungeltrumma om en användare som snott hö av känns faktiskt mest obehagligt. För vem är sådan information relevant annat än för stallägare/stallkompisar? Och hur kan man skilja sanna påståenden från rent skitsnack? Oavsett riskerar man att göra sig skyldig till förtal om man trummar ut budskapet att någon är tjuvaktig.

Själv är jag iaf helt ointresserad av att få meddelanden om att någon bukefalist snott hö, snattat i affären, har missbruksproblem, inte betalar hyran, är en idiot i största allmänhet osv.

Att det skulle gå en djungeltrumma om en användare som snott hö av känns faktiskt mest obehagligt. För vem är sådan information relevant annat än för stallägare/stallkompisar? Och hur kan man skilja sanna påståenden från rent skitsnack? Oavsett riskerar man att göra sig skyldig till förtal om man trummar ut budskapet att någon är tjuvaktig.

Själv är jag iaf helt ointresserad av att få meddelanden om att någon bukefalist snott hö, snattat i affären, har missbruksproblem, inte betalar hyran, är en idiot i största allmänhet osv.
Ja det är ju den andra sidan av myntet.

Men för nya stallägare och nya stallkamrater är sådan information mycket värdefull.
Och hästägare trålar efter både stallplatser och bostäder på Bukefalos.

Tänkte lite i samma banor. Trummar man för mycket kan ju det mesta bli påhittat ungefär som viskningsleken.

Det förstår jag, men i ett sånt fall är kanske det tråkiga svaret att det optimala är ignorera-funktionen. Om en person sköter sig på forumet har jag svårt att se att vi ska kunna banna den för att den påstås ha snott en grimma.

Personer som har den typen av svårigheter i verkliga livet brukar ju dock också ha svårigheter på forum enligt min erfarenhet, så sånt brukar ju kunna lösa sig på ett eller annat sätt ändå. Men det är ju absolut nåt man kan uppmärksamma oss på, så kan vi ha ett extra öga och se ”mer” i vissa inlägg än vi kanske skulle se utan ett sånt sammanhang.
Men nu vet jag inte hur jag ska tolka ovanstående citat.
Menar du att man ska rapportera in till moderator här om nån snor saker i ett stall och att den informationen kan ni ha nytta av senare?

Problemet blir när man står i ett större stall och någon stjäl foder, jag har både råkat ut för det och sett med egna ögon. I ena fallet var det stallägaren själv som sålde dyrt men inte fodrade det man betalade förr, i det andra fallet var det en av de som hyrde som stal av de anda inackorderingarna. De gångerna vill jag absolut veta vad som försiggår och vad det gäller stallägaren så hade vi ett ordentligt gräl och jag berättade för övriga hyresgäster vad han sysslade med.

Ja du, det kan du ju fundera på en stund.

Man vet.
Människor lägger spår efter sig och till slut så är det någon som känner igen spåren.
Sedan så går Djungeltrumman.
Fast jag skulle känna noll behov att koppla ihop en stjälande stallkompis med dess nick på Bukefalos?
En stjälande stallkompis vill jag ha ut ur stallet och gärna varna andra stall i området för. Men att informera Buke om att användaren xxx minsann stjäl hö känns väldigt långsökt och ganska överflödigt. Det gör ju Buke ingenting om personen stjäl hö, smågodis eller oxfilé. Möjligen enda gången jag skulle känna behov av att berätta det är väl om personen uttryckte sig kraftigt kritiskt på Buke mot sådana som stjäl.

Problemet blir när man står i ett större stall och någon stjäl foder, jag har både råkat ut för det och sett med egna ögon. I ena fallet var det stallägaren själv som sålde dyrt men inte fodrade det man betalade förr, i det andra fallet var det en av de som hyrde som stal av de anda inackorderingarna. De gångerna vill jag absolut veta vad som försiggår och vad det gäller stallägaren så hade vi ett ordentligt gräl och jag berättade för övriga hyresgäster vad han sysslade med.
Fast det är väl mer IRL och/eller på nätet i relevanta grupper i närområdet. Där är det helt berättigat tycker jag. Men om nån stjäl i ett stall i Skåne behöver ju inte jag som finns i Gävle varnas liksom? Eller missförstod jag dig?

Fast det är väl mer IRL och/eller på nätet i relevanta grupper i närområdet. Där är det helt berättigat tycker jag. Men om nån stjäl i ett stall i Skåne behöver ju inte jag som finns i Gävle varnas liksom? Eller missförstod jag dig?
Nej, du har helt rätt, men om jag som då hyrde i Stockholmsområdet där det även är en del omsättning på folk i olika stallar så vill jag ju veta det om någon ny som flyttar in eller om jag ska flytta in. Antar att det är ett väldigt stort närområde. :D

Nej, du har helt rätt, men om jag som då hyrde i Stockholmsområdet där det även är en del omsättning på folk i olika stallar så vill jag ju veta det om någon ny som flyttar in eller om jag ska flytta in. Antar att det är ett väldigt stort närområde. :D
Hela länet anser jag (oavsett) som relevant närområde i frågan. Och vet man tjuven flyttar till annat län är det ju också relevant.
Men Buke känns som alldeles för stort för att vara relevant?

Hela länet anser jag (oavsett) som relevant närområde i frågan. Och vet man tjuven flyttar till annat län är det ju också relevant.
Men Buke känns som alldeles för stort för att vara relevant?
Ja, jag bryr mig mycket riktigt inte om tjuven är i Skåne, så länge den håller sig mycket långt ifrån var jag nu än har mina hästar.

Fast jag skulle känna noll behov att koppla ihop en stjälande stallkompis med dess nick på Bukefalos?
En stjälande stallkompis vill jag ha ut ur stallet och gärna varna andra stall i området för. Men att informera Buke om att användaren xxx minsann stjäl hö känns väldigt långsökt och ganska överflödigt. Det gör ju Buke ingenting om personen stjäl hö, smågodis eller oxfilé. Möjligen enda gången jag skulle känna behov av att berätta det är väl om personen uttryckte sig kraftigt kritiskt på Buke mot sådana som stjäl.
Det kan kanske vara lämpligt varna sina stallägande vänner och hästägare i samma stall.
Jag skulle då bli oerhört besviken om jag inte blev varnad för någon som är "på väg åt mitt håll" så att säga.
Och jag är helt övertygad om att ingen vill ha in mina tidigare hyresgäster hos sig.

Djungel-trumma är ju inte direkt att posta offentligt på Bukefalos utan mer som en telefon-kedja där människor kontaktar dem de känner och de sedan kontaktar dem som de känner.
Det sker dessutom oftast utanför Bukefalos.
Typ e-mail, Messenger och telefonsamtal.

2. Att det förekommit gränslösa kommentarer vet vi, men så vitt vi kan se har inget sånt skett de senaste fem åren och när det pågicks både raserades det och utdelades varningar, så påståenden om att den användaren skyddades och folk som sa ifrån bannades stämmer helt enkelt inte.
Jag har en undran kring den här punkten. Du skriver att det har utdelats varningar till Tranan, ska vi tolka det som att det är mer än en varning för samma beteende?
Eftersom flera användare har vittnat om att de sett Tranans kommentarer och det då ska ha hänt för flera år sedan så känns det ju som att det inte var engångsföreteelser?

Jag tycker normalt sett inte att kvinnor och män ska dömas olika för samma handlingar men just på ett kvinnodominerat forum tycker jag nog ändå att toleransen för sliskiga kommentarer från män (som var fallet när det här hände) ska vara så gott som obefintlig. En gång = illa nog, men fler gånger än så? Totalt oacceptabelt.

Det kan kanske vara lämpligt varna sina stallägande vänner och hästägare i samma stall.
Jag skulle då bli oerhört besviken om jag inte blev varnad för någon som är "på väg åt mitt håll" så att säga.
Och jag är helt övertygad om att ingen vill ha in mina tidigare hyresgäster hos sig.

Djungel-trumma är ju inte direkt att posta offentligt på Bukefalos utan mer som en telefon-kedja där människor kontaktar dem de känner och de sedan kontaktar dem som de känner.
Det sker dessutom oftast utanför Bukefalos.
Typ e-mail, Messenger och telefonsamtal.
Ja och då har det ju ingenting med Bukefalos eller personens användare här att göra?

Ja och då har det ju ingenting med Bukefalos eller personens användare här att göra?
Både ja och nej.

Det var ett Himla Hallå med mina tidigare hyresgäster och deras väldigt många Användarnamn, när de jagade runt efter mig på Bukefalos för att avleda uppmärksamheten från alla dumheter som de gjorde.
Men visst, de hotade mina Bukefalos-vänner på Facebook så att de i perioder upphörde med att skriva på Bukefalos.

Livet på riktigt är ibland väldigt samman-flätat med Bukefalos.

Jag tycker normalt sett inte att kvinnor och män ska dömas olika för samma handlingar men just på ett kvinnodominerat forum tycker jag nog ändå att toleransen för sliskiga kommentarer från män (som var fallet när det här hände) ska vara så gott som obefintlig. En gång = illa nog, men fler gånger än så? Totalt oacceptabelt.
Jag tycker nog att sliskiga tanter som jagar småflickor skall dömas precis lika hårt som sliskiga gubbar som jagar småflickor.
Det samma gäller jakt på småpojkar.

Nu tror jag den här tråden har gjort sitt. Jag låser och kommer rensa så småningom när jag har ork/tid.

Finns det någon som sitter på information om något vi bör känna till är ni välkomna att PM:a eller rapportera om det är sånt som finns på forumet. Det gäller både nu och i framtiden - ska vi kunna agera så korrekt som möjligt i situationer där inte allt syns behöver vi ha så mycket konkret information som möjligt.

Och som vanligt, ser ni olämpligheter i inlägg på forumet, även där ni är osäkra på om det är över gränsen eller inte, så rapportera det till oss så kikar vi på det.

Och får ni olämpliga/obehagliga PM ska ni ALLTID rapportera dem, för annars har vi ingen chans att se dem.

Vi gör så gott vi kan, förhoppningsvis ännu bättre i framtiden, och uppskattar er hjälp.

Jag har brutit ut och rensat bort en del i denna tråd.
Tror det är bäst att den får vara låst, starta gärna en ny tråd om något av ämnena behöver diskuteras mera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar