En blandning,

Sv: En blandning,

Ja, fy sjutton. Någon gång lär det väl hända. Så många gånger som jag tvättat hunddiarré mellan golvplankorna här hemma. Då är tandborstar bra att ha :crazy:
 
Sv: En blandning,

I bästa fall. Jag skulle tro att de avlivar, pojkvännen hade visst haft en amstaffkorsning innan de träffdes som han avlivade när det inte funkade längre. Känns som om det är den mentaliteten som hägrar :(
 
Sv: En blandning,

Oops... fysataN! Låter ju mindre lovande det här...
Plus att det även låter som när vi skaffade vår hund för fem år sedan :crazy: vi skulle också ha en katt, men katten var tvungen att gå på nått veterinärfoder. Det trodde inte vi att vi skulle klara av (tror det var protein den inte riktigt tålde).

Åkte till Mariestad och köpte en husky/schäfer istället. Visade sig senare att han var allergisk och nu får vi köpa hur mycket allergifoder som helst! Haha.

Han lär ju aldrig i livet bli en omplacering dock, så bra som han passar oss. Vi fick lära oss helt enkelt, kankse gör hon också det?
 
Sv: En blandning,

Köpte ni en husky/schäfer istället för en katt? :crazy:
 
Sv: En blandning,

Ja.
Jag vet hur det låter.

De är ju billiga och vackra, tilltalar okunniga personer och så hamnar de på blocket inom ett år. NU vet jag hur det ofta går till och varför en sådan blanding absolut inte är något man rekommenderar till en förstahundsägare, det visste jag inte då. Inte många som orkar med en sådan hund inte. Såg en snygg, trevlig, lagom stor hund och blev stormförtjust, och det är jag än idag.

Vad jag ville ha sagt var att det kanske kommer gå bra även om allt pekar emot det. Det kanske till och med blir den där perfekta hunden, såsom det blev för mig :) Man kan ju alltid hoppas iallafall, för alla inblandades skull, även om det kanske är orimligt.
 
Sv: En blandning,

Om hunden ändå blir vad man gör den till, oavsett ras, varför då ens ta reda på raserna?

Att skaffa hund istället för katt vet jag inte hur man då resonerar. :eek: En katt behöver mat, ren låda och lite sällskap. En hund kräver mat, promenader, mer sällskap, aktivering osv. speciellt en sådan blandning. Dessutom är valpar sällan rumsrena när man får hem dem, det är väl oftast katter om jag förstått det rätt.

Snällt mot hennes pojkvän då att han ska få ta promenaderna :grin: Speciellt om det nu var där det skulle bli problem. Om hon nu var arbetslös gissar jag på att det är hon som får vara hemma med valpen i början. Lycka till att slippa promenaderna där.
 
Sv: En blandning,

Ja, jag tycker det låter helkonstigt det där. Klart att hon måste åta sig promenader när hon går hemma. Jag fattar det det, men jag hoppas ju att det går bra.
 
Sv: En blandning,

Ja det kan man knappast sia om hur den kommer att bli.

Hade en blandning för 4 år sedan ( hon blev 12) av blandningen Golden/Jämthund/Shäfer/Stövare/Karlesk björnhund, och den hunden kunde vem som helst med eller utan hundvana med lätthet hantera i alla situationer. Småbarn som gamla. Hon krävde inga större aktiviteter heller, och inga av de ovannämnda raserna tog överhand eller på något vis var besvärande. Men så var hon en följeslagare till 100% och ingen ledartyp.

Håller absolut INTE med en som påstod att Jämthundar är svåra att trötta och kräver massor. En sådan Jämte har jag aldrig träffat, snarare trevliga, lugna, harmoniska saker är min erfarenhet. Lätta att ha att göra med.

Nu har jag annan hund med 2 av de uppräknande raserna i sig, och det är som natt/dag. Men absolut inte till besvär, bara att nuvarande är mycket mer aktiv och inte är 100% följeslagare i alla lägen. Kräver helt enkelt mer aktivering. Denna hund kan inte vem som helst hantera, åtminstone inte i ALLA situationer.
 
Sv: En blandning,

Jag undrar jag också, har inte pratat med henne sedan hon skaffade hunden. Men jag lovar att meddela här så fort jag hör något :D
 
Sv: En blandning,

:eek::crazy: herregud.

Den hunden lär ju minst sagt bli aktiv.
Kan inte sluta bra om ägaren inte är hundvan och bara har hund som "tidsfördriv":crazy: Hoppas de går kurser med den och lär sig ordentligt
 
Sv: En blandning,

mellan schäfer, husky, jämthund, lappsk (?), vallhund. Vad blir det för konsekvenser?

En mycket ytlig vän till mig har skaffat denna ettåring, som "tidsfördriv" åt sin och sina döttrar på två och tre år. Hon har ingen som helst hundvana, utan tycker det verkar "mysigt" med hund. Dom bor mitt i city.

Jag tycker det känns oövervägt. Men det är inte det jag ville beklaga mig över, jag bara undrar vad blandningen kan ge för resultat.

Jag är inte insatt i raserna, därför frågar jag.

// BananaBambi

Jag säger bara OJ Oj, ett tidsfördriv suck :eek: Jag har denna blandning (utom lapphund) och det kräver en hel del då det både finns jakt och spring i hunden, vi kör drag och åker skidor med våra vovvar och de skulle bli hopplösa om de bodde i en lägenhet :crazy:
 
Sv: En blandning,

Du har inte reflekterat över att de lugna, harmoniska, trevliga jämthundar du träffat har fått all den motion och stimulans de kräver, och det är just därför hunden är trevlig?

Jämthundar är utpräglade jakthundar och ska inte behandlas som "trevliga sällskapshundar". Skaffar man en sådan blandning ska man också vara medveten om det.

Tycker jag. Men det är väldigt många som säger "meeen, jag har träffat typ jättemånga j'ämthundar som inte jagar (en, och den var 10% jämthund och resten papillon), och aaaalla har varit jättetrevliga sällskapshundar som inte kräver nästan någonting alls." Jo, tjena.
 
Senast ändrad:
Sv: En blandning,

Nej, precis. Man vet ju inte vad de hundarna får för stimulans innan och efter man träffat dom. Att de är så lugna och harmoniska just då kanske beror på att de får det de behöver.

Men sedan är det ju olika på individer också. Vi skaffade boxer för att vi ville ha en stor hanvakthund som kunde avskräcka lite folk som alltid är så närgågna vårt hus. Sedan hade jag ambitioner att träna lydnad/spår också, och så var det tvunget att vara en familjehund eftersom vi visste att vi skulle ha barn inom några år.

Första året funkade det som vi tänkte oss, men under valpkursen visade det sig att jag var gravid, lite opassande just då, men väldigt önskvärt. I alla fall fick vår boxertik (vi blev övertalade att skaffa en tik i stället vilket jag är glad över nu, våra kunskaper har inte räckt för en bossig hanhund då ingen av oss hade någon hundvana sedan innan) alldeles för lite motion (och stimulans), jag blev sjuk under min graviditet och fick inte röra på mig alls. Passande till en ettårig hund :crazy: Ändå har hon fungerat bra. Men det kan man ju inte räkna med innan, att hunden blir man man gör den till. Hade jag haft otur hade hon förstört huset under de tiderna hon var ensam, men hon har alltid varit lugn när hon varit ensam, och uppstissad när det kommit folk.

Jag tycker ändå man ska skaffa hund utefter vad man vill ha den till, och inte förlita sig på att den "nog" passar. Speciellt inte då blandraser som är ännu osäkrare.

Vi har tur med att Sonya klarar sig med bara "familjeliv", inga långa promenader eller aktiv stimulans, men däremot mycket utflykter och hon är så när som alltid med när vi gör något.
 
Sv: En blandning,

Tjejen trodde ju att det skulle räcka med lite promenader, det är hennes uppfattning av "aktivitet".

Jag är så nyfiken på hur det går, men som sagt, jag pratar bara med henne över MSN då hon flyttat från orten, och jag ser henne aldrig på MSN längre.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det inte aktuellt med hundköp inom närmaste året, jag vill sätta mig in i linjer osv och läsa på massor av mer. Sen ska ju såklart...
2
Svar
35
· Visningar
3 763
T
Övr. Hund Är det någon här som har en show husky och kan berätta lite om dem? Jag ska skaffa en hund om några månader/ett år när jag har tagit...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 540
Senast: Tessu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp