En bra dragbil

Sv: En bra dragbil

Vi får dra 1500 på b-kort med vår peugeot 406! Kanon bra drag bil (vår har turbo så vet inte hur det är med de utan.) och med ett väl tilltaget bagage :bow:
Tror inte de finns med 4-hjuls drift däremot...
Har "bytt ner" oss nu till en v70 som bara får dra 1480 så det får bli att klassa ner släpet :mad: Lite smått irriterande för 20kg!

*kl*
Är det inte BE kortet de pratar om att ta bort? Är väl bara sverige som har kvar det?
Vatt prat om det väldigt länge visserligen men man kan ju alltid hoppas :bow:
Sambon ringde o försökte få ett svar på om och när men det diskuterades tydligen om det fortfarande...

Nej, BE-behörigheten har de aldrig pratat om att röra. Däremot har EU-diskussionerna gått att alla släp med totalvikt över 750 kg ska kräva speciellt kompetensbevis, vilket alltså är mittemellan BE och den lösningen vi har nu. Du har helt rätt, vi kan bara hoppas på att man behöver mer kompetens än B när man kör med släp över 750 kg! Det behövs sannerligen.

Att ta BE kommer alltså att löna sig ännu bättre om/när de nya reglerna klubbas igenom.

Fast om det inte är en enhästars så får man ju räkna med att allt annat än en liten b-ponny blir överlast. Tjänstevikten ändras ju inte, det är bara lastvikten som blir mindre.

Kan bara instämma med Maras inlägg tidigare.

Får dra 1550kg med min Subaru Legacy Diesel -08. Är supernöjd.

Har tidigare haft Subaru Legacy Combi 3.0 Aut och Subaru Outback 3.0 Aut. Den sistnämnda vara jag mest nöjd med men den vara dyr i drift. Med den fick jag dra 1450kg (2004:a)

Det är stor skillnad på dessa bilar mot min tidigare SAAB 9:5 Aero. Går inte att jämföra en sådan bil med Subarus 4-hjuls drift. Blir aldrig stående på en lerig stallplan eller åker....

Jag har nyligen köpt en Peugeot 406 -97, den får dra 1500 kg på B-kort. Inte farligt dyr, ligger bra på vägen och har ett rejält bagageutrymme, är helnöjd! :)

Dock är den inte fyrhjulsdriven, så om det är ett krav så går den ju bort..

Senast ändrad:

Min Subaru Outback 07 får dra 1520 på b-kort. Kompisen här en 06 som får dra 1530. Jag är supernöjd med min Subaru. Fyrhjulsdriften skulle jag aldrig vilja vara utan när jag drar släp, det är guld värt!

*kl*

BE
BE
BE
BE

Jag kan för mitt liv inte fatta varför inte hästmänniskor lägger i snitt 3 tusenlappar på att utöka sin kompetens och slippa allt krångel med vikter :confused:

De där tre tusenlapparna ger en investering som räcker så länge man har kvar körkortet.

För kör man häst ska man klara av manöverbanan. Teorin är mest B så den bör man också kunna... Sen en lektion på körskola för att få koll på funktionsbeskrivningen.

Det är mycket man inte begriper här i livet! Jag personligen kan inte begripa varför man i alla trådar där en bra dragbil för b-kort efterfrågas, försöker övertala TS att ta e-kort? Jättebra om ni själva har e-kompetens men låt oss andra besluta själva om vi vill ta det tack.

Liksom TS, är vi också ute och letar en bra dragbil med samma förutsättningar(många olika som ska köra). B-kort och max dragvikt är förutsättningen samt diesel och fyrhjulsdrift.

Följer tråden med spänning!

Kanske därför att en kompetent dragbil kräver ett BE-kort? (Subba undanräknat).

Som en bra dragbil räknar jag en rejäl och fyrhjulsdriven bil som klarar av att dra på ett vettigt sätt. Inte bara en bil med dragkrok som får dra den önskade vikten. Milsvidd skillnad i min värld.

Jag tycker inte ens att min XC70 är särskilt lyckad som dragbil, men den kräver ändå BE om man ska köra annat än ett enhästarssläp med en anorektisk get (1280 kg på B-kort).

Jag kan informera er om att det blev en Honda CRV (årsmodell 2010), fyrhjulsdriven men bensinare. Den får dra 1450 på b-körkort.
Så nu ska jag bara hitta en boogievagn med sadelkammare, totalvikt 1450kg....

Och ja, jag tycker att viktreglerna är ganska fåniga, eftersom de gör att man får dra mer med en mindre bil. Skumt.
Och ja, vi ska ta b-körkort, men tänkt vänta med det tills tjejerna byter från b till c-ponny och det blir ett måste!

njae, jag har en totalvikt på 1300 o får lasta 670kg.
Den är vägd hos biulprovningen så vi vet att vikterna stämmer :)

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 317
Senast: Derivata
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 277
Senast: super
·
O
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
952
Senast: Bonita4
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka