En dum fråga..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En dum fråga..

jamen ... om de nu står- sadling och betsling är FRI i hopp TR.. då kan man väl komma dit med en tjock pad under rumpen och säga att de är ens "barbacka sadel" :D haha
Men.. jag såg faktiskt också en tjej på hopptävling en gång som hoppade sin häst barbacka!:idea:
Visserligen endast en klubbis.. men ändå!:bump:

Men.. jag såg faktiskt också en tjej på hopptävling en gång som hoppade sin häst barbacka!:idea:
Visserligen endast en klubbis.. men ändå!:bump:

Jag har ridit klubbtävlingar barbacka på min gamla ponny. Han fick alltid skav av sadelgjorden på sommaren, jag har faktiskt vunnit en klubbhoppning på 1m barbacka... :rofl: :p

De sägs även att man inte kan hoppa bomfritt... här finns bevis på annat!

http://www.ansursaddle.com/products.htm

Sen vilket TR? Jag har bara pratat med dem som säljer o dem jag tränar för det jag vet är att än den enda TR det står att det ska va bom är western i de för engelsk ridning står "engelsk typ" inget om bom eller ej...

Klart man KAN hoppa barbacka. Frågan är om det är tillåtet i tävling eller ej...

Diverse tillverkare säger att de har godkända produkter, en frågan är VAD de är godkända för.

Fakta och inte lösa antaganden..

Tidigare har det INTE varit tillåtet att tävla varken dressyr,hoppning elelr distans i ska bomfria sadla.

Men mina TR är gamla..

Det borde ju inte kunna heta barbackasadel. Rider man barbacka är det ju UTAN sadel, så då blir ju själva begreppet barbackasadel en motsägelse. Jag tycker barbackapad är en bättre benämning.

Inte för att det hör till diskussionen men :p

"Sadling och betsling är i princip fri." Det har ju redan citerats här i tråden. Och om inte det duger så har jag själv tävlat barbacka på en nationell ponnytävling, visserligen i en maskeradklass men ändå. Och om inte det duger så kan jag ju berätta om en överdomare i vårt distrikt som berättade om en ryttare som kom och frågade om hon fick tävla utan sadel för att hon inte hade någon som passade. Överdomaren sa ja, helt enligt TR.

Att sadling och betsling är fri kan tolkas olika..
Antingen måste man ha sadel, men får ha vilken man vill
eller så går det bra utan också..

Vet en som fick dispans för att få rida hopptävlingar utan sadel... För dom kunde inte hitta någon som passade... ;)

Så jag antar att man enligt TR ska använda sadel...

Å de finna lah inga dumma frågor :P

Det finns visst barbacka sadlar ^^

Dock tycker jag också att det är lite mysko med tanke på att barbacka borde vara just barbacka. Menmen..

jag såg det senast i somras på en regional tävling, hon hade fått dispens från förbundet.
Dispens eller ett ja? Jag satt med på en domarrepetition förra året där de flesta av distriktets domare och överdomare var med. Där togs frågan upp och det mötet kom fram till (inklusive ledaren som då ska vara något av en expert på hopp-TR) var att man INTE behövde ha sadel när man tävlar i hoppning. Alltså ska man inte behöva någon dispens heller...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Ramona
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: Mli
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd... 10 11 12
Svar
231
· Visningar
11 998
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka