Bukefalos 28 år!

En fråga om nordsvensk brukshäst

marshall

Trådstartare
Jag är ingen vardagsgäst här på forumet så Ursäkta om det finns någon liknande tråd eller om det finns en speciell tråd som det här inlägget passar bra i.
Flytta/lås isåfall

Ja jag undrar om nordsvensk brukshäst helt enkelt.
Kanske konstig fråga i sig men jag kom på att tänka på en händelse från i vintras: en mindre lastbil åkte i av vägen och körde ner sig i snön, en ardennerhäst drog enkelt och utan problem drog upp den.

Skulle en nordsvenk brukshäst klara det? Vad väger en sådan och hur mycket kan den dra?

Hur stark är det som bruksshäst om man skulle ha den som just brukshäst i skog eller åker.

Inte många använder väl skoghästar idag men det finns ju faktisk om än det bara är mest för nöje.
Klarar den idag med den aveln liknande arbete som ex en ardenner tex?

Vad gör ni med den som har en sådan häst?.

Ser att många använder den som ridhäst/barockhäst.

*nyfiken*
 
Sv: En fråga om nordsvensk brukshäst

Jag har ett brukssto, hon väger ungefär 700kg musklad.
Hon är av den lite lättare typen, men ganska maffig.

Hon är inte inkörd med vagn men har utan problem dragit loss en traktor ur ett dike, och ett par bilar.

Bruksnordsvensken är stark och klok och funkar till det mesta man vill göra.

Jag har med min tävlat hoppning & western, gjort lite av varje.
Nu är hon dräktig och fölar om några veckor. :love:
 
Sv: En fråga om nordsvensk brukshäst

Vi har två brukshästar, som används till skogsridning och brukskörning, tex. timmerkörning, bröllop m.m Skulle tippa på att den äldre väger kring 600 kg och den yngre kring 500-550, båda är ston och ganska små (ca 150 cm)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag söker kloka, roliga och glada människor som har Nordsvenska Brukshästar. Finns det några här? Vore kul med en tråd för just...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 572
Senast: thoora
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 409
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 443
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp