Nordsvensk Brukshäst

Någon som har man och pannlugg flätad på sin nordsvensk (eller annan ras med lång man)? Stående i inackorderingstall där det är fler som jag hanterar Eddie är det en nödvändighet. Tycker också att det är praktiskt och jag har bättre överblick på hur han faktiskt ser ut i sitt jobb när inte all man är i vägen :up:

Nu till mitt problem, flätorna börjar bli väldigt långa att de känns som att de börjar störa när vi galopperar. Manen kan jag nog fläta tjockare så de ligger lite mer still men vad gör man med pannluggen? Planen först var att frisera/korta (till halsens undersida och ovanför näsborrarna) nu i höst för att få en mer lätthanterlig frisyr men vi tänkte vara med på utställningen under 100-årsjubileumet nästa sommar och då gissar jag att längre är bättre :angel1:. Hade ni kortat pannluggen (och manen) eller har ni något annat bra tips på hur man sätter upp pannluggen så att det håller under ridning?
Jag upplever att Eddie föredrar att ha pannluggen flätad så att han ser bättre även om han ser igenom den utsläppt.

Film när vi galopperar: https://www.instagram.com/p/C0hfjIDLKIW/
Kan du inte rulla pannluggsflätan och sy den, som en knopp?
 
Jag har haft flera kallblod. Vissa har gillat flätat vid arbete och andra vill absolut inte vara flätade. Rör absolut inte manen med sax eller trimkniv om du tänker visa honom för folk som kan rasen!!!
 
Det blir nog att sy den i fortsättningen. I alla fall fram till kan kan korta av den lite 😉
 
Rör absolut inte manen med sax eller trimkniv om du tänker visa honom för folk som kan rasen!!!
Tycker att du tar upp en svårighet för mig som ny inom rasen. Inför visningen i våras så rörde jag varken man eller päls eftersom jag visste att det är så de ska visas. Men denna vinter, nu när han är slutgodkänd, är han klippt för det är inte hållbart med så mycket päls när han jobbar och blir svettig. Man och pannlugg börjar också bli ett hinder i vardagen och jämfört med många andra nordsvenskar så är de väldig långa. Ska man alltid bara låta det växa?
 
Tycker att du tar upp en svårighet för mig som ny inom rasen. Inför visningen i våras så rörde jag varken man eller päls eftersom jag visste att det är så de ska visas. Men denna vinter, nu när han är slutgodkänd, är han klippt för det är inte hållbart med så mycket päls när han jobbar och blir svettig. Man och pannlugg börjar också bli ett hinder i vardagen och jämfört med många andra nordsvenskar så är de väldig långa. Ska man alltid bara låta det växa?
Att klippa pälsen är ju något annat. Man gör ju naturligtvis som man vill och tycker är bäst. Det är ju din häst! Men om du ska visa upp honom för rasfolk så bör du absolut låta bli manen eftersom den är rastypisk.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Känner att jag vill ha bild på det här @AW :love:
Detta är sen två månader sedan, har växt mer sen dess 😅
D4D13693-0693-435A-BB0C-F6A57E6EACDB.jpeg


Liten snutt i skritt också där man ser manen bättre 👍 https://www.instagram.com/p/CyLKPnfMR3Q/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
 
Jag flätar pannluggen när min ska arbeta för att jag upplever att han tycker om att se ordentligt, och så ligger flätan under pannbandet när han har pannband. Men min har inte riktigt en lika yster pannlugg som din 😅 kanske vika flätan dubbel och så pannbandet ovanpå så den ligger stilla?
Jag hatar att fläta så, enklast möjliga för min del, Jag rör inte manen om det inte är väldigt varmt. Men även man flätorna borde man ju kunna vika upp så dom blir kortare.

Om manen bara ligger på en sida, skulle man kunna tunna ur den underifrån istället för att kapa på längden? Det är inget som syns sen på visning tänker jag samtidigt som det kanske blir lite enklare för er båda. Man kan ju också klippa topparna så det inte riktigt syns att det är klippt om man är skicklig med saxen och om det är längden som är det största problemet och inte tjockleken.
 
Någon som har man och pannlugg flätad på sin nordsvensk (eller annan ras med lång man)? Stående i inackorderingstall där det är fler som jag hanterar Eddie är det en nödvändighet. Tycker också att det är praktiskt och jag har bättre överblick på hur han faktiskt ser ut i sitt jobb när inte all man är i vägen :up:

Nu till mitt problem, flätorna börjar bli väldigt långa att de känns som att de börjar störa när vi galopperar. Manen kan jag nog fläta tjockare så de ligger lite mer still men vad gör man med pannluggen? Planen först var att frisera/korta (till halsens undersida och ovanför näsborrarna) nu i höst för att få en mer lätthanterlig frisyr men vi tänkte vara med på utställningen under 100-årsjubileumet nästa sommar och då gissar jag att längre är bättre :angel1:. Hade ni kortat pannluggen (och manen) eller har ni något annat bra tips på hur man sätter upp pannluggen så att det håller under ridning?
Jag upplever att Eddie föredrar att ha pannluggen flätad så att han ser bättre även om han ser igenom den utsläppt.

Film när vi galopperar: https://www.instagram.com/p/C0hfjIDLKIW/

Jag red en New Forest med lång man ett tag, gjorde inbakad fläta längst med mankammen :)
 
Någon som har man och pannlugg flätad på sin nordsvensk (eller annan ras med lång man)? Stående i inackorderingstall där det är fler som jag hanterar Eddie är det en nödvändighet. Tycker också att det är praktiskt och jag har bättre överblick på hur han faktiskt ser ut i sitt jobb när inte all man är i vägen :up:

Nu till mitt problem, flätorna börjar bli väldigt långa att de känns som att de börjar störa när vi galopperar. Manen kan jag nog fläta tjockare så de ligger lite mer still men vad gör man med pannluggen? Planen först var att frisera/korta (till halsens undersida och ovanför näsborrarna) nu i höst för att få en mer lätthanterlig frisyr men vi tänkte vara med på utställningen under 100-årsjubileumet nästa sommar och då gissar jag att längre är bättre :angel1:. Hade ni kortat pannluggen (och manen) eller har ni något annat bra tips på hur man sätter upp pannluggen så att det håller under ridning?
Jag upplever att Eddie föredrar att ha pannluggen flätad så att han ser bättre även om han ser igenom den utsläppt.

Film när vi galopperar: https://www.instagram.com/p/C0hfjIDLKIW/
Var där inte en tråd om någon som hade problem med att de fastanade med foten i manen när de red? Hur man nu lyckas med detta vet jag inte men där var väl en del om att reda ut och fläta lång man vill jag minnas.

Mina hästar här fick på något mystiskt sätt manen flätat rätt vad det var i hagen.
 
  • Gilla
Reactions: AW
Var där inte en tråd om någon som hade problem med att de fastanade med foten i manen när de red? Hur man nu lyckas med detta vet jag inte men där var väl en del om att reda ut och fläta lång man vill jag minnas.

Mina hästar här fick på något mystiskt sätt manen flätat rätt vad det var i hagen.
Tomteflätor!
Besvärliga att reda ut på individer med tjock och sjävlockig man.

Hanterar jag genom att spreja på bra pälsglans en gång per vecka.
 
Såg i ditt ena videoklipp att ni råkade ut för lös häst i ridhuset. Tänk på att din häst som jag antar är välutbildad i körningen (eftersom han är godkänd) högst troligt är lärd att kommandot ptrooo betyder stanna omedelbart och stå still i väntan på nästa kommando. Inom ridningen så betyder ju ptrooo allt från lugna dig lite eller stå ganska still om du kan på en radie av 10 meter. Det betyder det inte för körhästar. Om han kan ptrooo på riktigt så ska du vara rädd om det. Min ena gör slidestop även från full galopp om man säger ptrooo. Väldigt bra nödstopp!
 
Uppenbarligen har jag inte presenterat mitt stalls medelpunkt i denna tråd:

Darwin, den trubbnästa nordsvenska baljnoshorningen. Här i full färd med ett av sina bästa trick, att fara runt runt med en plastbytta i munnen. 😍

8B341A4D-340F-4051-A9DD-7729F359206F.jpeg


Darwin är född 2020 och köptes snudd på slumpmässigt. Beroende på att jag under senare delen av 2020 plötsligt blivit blixtförälskad i ett halvblodshingstföl och behövde en jämnårig kompis till honom som jag hade råd att a) köpa och b) betala försäkring för (och givetvis betala allt annat för, men premierna för swb avskräcker i sig).

En annons dök upp med ett svart och ett brunt nordsvenskt hingstföl på samma ställe, jag kollade på dem i en hage och slog till på den blyge brune mest på ren magkänsla.

Han är en SÅ underhållande och så mysig och kramgo individ. En självpåtagen och mycket social ordningsman med tydliga tankar om hur saker ska vara. Samtidigt lite överdramatisk ibland, men han vill väldigt väl och det är en stor glädje att få ha honom i hästfamiljen och ta del av hans personlighet.

Jag har bara ridit honom lite i paddocken i år och planerar att sätta igång mer ordentligt först nästa år när han är fyra. Jag är sugen på att testa lite dressyrridning med honom (inspirerad av bl a fina Eddie här och på Instagram!) Hade gärna kört också, men vägarna runt om är hopplösa för ändamålet mht trafiken så det avskräcker mig tyvärr.
 
@CaisaCax Eddie är mer körd än brukskörd och uppfödaren har även travhästar så ihop med Eddies energiska personlighet så fungerar tyvärr inte prooo riktigt så väl som man hade kunnat önska. Han är otroligt trygg och okomplicerad att köra, om det kommer från mödernelinjen, hans otroligt duktiga uppfödare eller en kombination vet jag inte men han löser gärna saker med fart. Jag är väldigt glad för hans energi eftersom jag vill rida dressyr men är noga med, oavsett om jag kör, tömkör eller rider, att träna mycket stillhet.
 
Hej! Jag har alltid fläta på min Brukshäst, annars skulle han inte se nånting! Pannluggen är tjock och slår honom i huvudet vid trav o galopp. Han får en vanlig enkel fläta, med ett gummiband som är för vanligt hår. De håller bäst. Sen har jag en gummisnodd jag satt på sidostycket på tränset, den sitter alltid där, så det går på automatik att dra flätan åt sidan och fästa den i tränset.

PS Kollade filmerna på Eddie! Jäklar vilket snyggt ekipage, så fin häst och så välriden!
 
  • Gilla
Reactions: AW
Ramlar in med en fråga här som förvirrar mig. På fjordhäst (den ras jag kan bäst) mäter man vid premiering mankhöjd, bröstomfång och skenbensomfång. Mitt stamboksförda sto tex har måtten 143,5-175-21. Men på nordsvensk (kikade på en hingst här i Uppland) står måtten angivna som 154-204-37,5-8,6. Mankhöjd och bröstomfång känns helt rimliga, men inte kan väl hingsten ha 37,5 i skenbensomfång? Eller? Vad är det sista måttet på för nåt?
 
Ramlar in med en fråga här som förvirrar mig. På fjordhäst (den ras jag kan bäst) mäter man vid premiering mankhöjd, bröstomfång och skenbensomfång. Mitt stamboksförda sto tex har måtten 143,5-175-21. Men på nordsvensk (kikade på en hingst här i Uppland) står måtten angivna som 154-204-37,5-8,6. Mankhöjd och bröstomfång känns helt rimliga, men inte kan väl hingsten ha 37,5 i skenbensomfång? Eller? Vad är det sista måttet på för nåt?

Måtten man tar på nordsvenskar är mankhöjd, bröstomfång, knäomfång på bredaste stället och det sista är skenans bredd (mäts med skjutmått).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 278
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 092
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
787
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 872
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp