En fråga till den kunnige stallägaren ...

S

sandgrenen

Jag är intresserad av att starta en ridverksamhet och har en enkel fråga som nog kräver ett lite svårare svar :crazy: ... :

Om man vill bygga ett stall (bortsett från alla tusentals regler som lär komma med enbart DEN uppgiften:( ) hur funkar det med tillstånd om ridvägar?

Finns det bestämmelser på t ex hur nära ett bostadsområde man får rida, hur svårt är det att få ett par schyssta ridvägar runt stallet?

Jätte tacksam för svar ni som vet ..:bow:

Sv: En fråga till den kunnige stallägaren ...

Regler finns det ju men även om man följer dem finns det ju alltid personer som stör sig.

Hitta ett ställe så långt bort från folk som möjligt :D

Jo de e klart att folk lär störa sig ... men jag vill ju inte vara för långt borta för att folk skall orka ta sig till mig ?:confused:

Har man inte egen mark så kan det vara svårt att få ihop ridvägar. Allemansrätten gäller också för ridning, men inte när det börjar bli ridning i organiserad form då krävs tillstånd från markägaren. Annars så får man ju rida på flesta vanliga vägar men då har man ju trafiken att ta hänsyn till också.

Vi hade en föreläsning kring allemansrätt och ridning och allemansrätten gäller överallt om det inte finns specifika undantag angivna i den kommunala ordningsstadgan (t ex badplatser etc). Sen när det börjar bli organiserad ridning (turridning men jag kan tänka mig att även ett större stall med många ryttare kan räknas dit) så gäller ju inte allemansrätten längre. Då får man be markägarna om lov.

Jag har själv flera gånger fungerat på att försöka gå samman och göra en lokal 'karta' över vägar som är OK att rida på. Har dock inte kommit längre en funderingar .....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 117
Relationer Jag har just upptäckt att folk kramar varandra i affärsrelationer. Nu skulle jag behöva hjälp att förstå fenomenet bättre. Visste ni... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 518
Senast: Karfitsa
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 160
Senast: Casacha
·
M
Hästvård lite frågor! tacksam om jag får svar på ALLA! :p varför går vissa hästar barfota egentligen? Finns det hästar som går barfota året...
Svar
1
· Visningar
875
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka