En gång ringorm -ALDRIG mer?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Amia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 965
A

Amia

Om en häst haft ringorm en gång i sitt liv, kan den då får det fler gånger? Var en kompis till mig som sa att de var så. :confused:

Tyvärr stämmer det inte. Vi har haft hästar i stallet som fått det flera gånger.

man kan få ringorm flera gånger, kruxet e att det smittar även till människa... det är en svamp som orsakar angreppen och de kan inte bli immuna eller så mot dem... tyvärr :(

Men det är däremot ganska lätt att skydda sig mot att svampen växer till för mkt(svampen finns naturligt i stallmiljön).
Att hålla luftfuktigheten nere tex genom element och att desinfektera stall och saker med virkon eller liknande. Vi hade ringorm på vår anläggning (över 100 hästar) förra hösten och nästan alla hästar drabbades utan de i vårt stall för vi har element så svampen trivs inte hos oss.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 234
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
292
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
600
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid... 2
Svar
21
· Visningar
2 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka