Bukefalos 28 år!

En glad överraskning

ISABEL

Trådstartare
Min syster köpte för 3 månader sedan en Islandshäst. Ett 16 årigt sto som tidigare fått 3 föl men som nu var i full kondition och såldes som ridhäst. Min syster ville ha just en ridhäst att tuta runt på i skog och mark, men nu 3 månader senare, ungefär för en vecka sedan, så upptäckte hon att stoet var dräktigt. Hon hade tidigare trott att hon var tjock på grund utav att hon gått på sommarbete. Alla hästar för ju "sommarmage" om somrarna, när de går på bete. Fullt naturligt. Men så upptäckte hon en dag att magen såg mer "hängig" ut och att det kom mjölk ur juvret.

Hon ringde då förra ägaren som är en seriös uppfödare sedan många år tillbaka och som sa att hon hade betäckt henne förra året i augusti med sin egen godkända hingst, men att hon absolut inte trodde att det hade tagit sig då hon hade brunstat efter betäckningen och att det var därför som hon sålde henne som ridhäst. Men jo, hon hade blivit dräktig och idag den 5 juli så föddes det ett vackert litet hingstföl. Fölningen gick bra och fölet mår jättebra, liksom stoet.

Visst är min syster lite besviken på att hon inte kan rida på ett tag, men är givetvis glad över det lilla livet, även om det inte var vad hon räknade med från början. Tänk att få veta att ens sto är dräktigt och att det sedan, bara några dagar senare, ligger ett litet föl intill stoet. Ville bara dela med mig av denna lilla historian! Jag tror säkert inte att min syster är den första i historian som råkat köpa ett dräktigt sto, helt ovetandes. :)

10514659_274349632750229_978606164099747626_n.jpg


10486405_274349659416893_8756861318315430798_n.jpg
 
Hoppas hon var så seriöst så hon registrerade betäckningen och hingsten hade licens annars blir det en dyr fölunge att registrera.
Annars grattis till de lilla livet.
 
Syrran har bra kontakt med förra ägaren och visst är alla papper i sin ordning. Fölungen kommer bli ordentligt registrerad!
 
Kanske lite surt för uppfödaren att hen praktiskt taget gav bort ett föl? :o:D
Men fin mamma och gulligt föl :love:
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 766
Senast: Masse
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 088
Senast: Moa092
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 189
Senast: Habina
·
Avel Syrran köpte en Islandshäst för cirka 3 månader sedan och idag insåg hon att stoet förmodligen är dräktig då hon har fått en ordentlig...
Svar
3
· Visningar
1 074
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp