En häst död och två svårt sjuka av betet

Sv: En häst död och två svårt sjuka av betet

Hemskt.

Har själv en del funderingar på detta med de ökade fånghästarna på senare år.
Är det någon som har kollat om det finns något samband med detta och det faktum att många fodrar med hösilage nuförtiden?
Bara en tanke!
 
Sv: En häst död och två svårt sjuka av betet

Jag är tveksam till att det skulle ha med det att göra. Min mamma har haft fång på 3 hästar (varav två fick gå till Trapalanda) och hon har alltid fodrat med hö och mkt måttliga kraftfodergivor.
 
Sv: En häst död och två svårt sjuka av betet

Fanns väll lite fel i artikeln? Inte höjs väll halten protein under kalla nätter?
Frostnätter höjer iaf. halten socker, och det man främst är rädd för är att halten fruktan ökar. Fruktan kan precis som stärkelse framkalla fång. Det tas inte upp i tunntarmen och när stora mängder trillar ner i grovtarmen så kan det leda till en grovtarmsstörning pga. ökad aktivitet hos tarmkanalens streptokocker (en bakterie). Denna förändring är troligen startpunkten till fånganfallet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Genom stiftelsen Min stora dag och Norra Gotlands ridklubb (NGR) fick i går många sjuka barn och deras familjer en härlig eftermiddag i...
Svar
0
· Visningar
514
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (helagotland.se) - den milda hösten gör djuren på Gotland sjuka Det milda vädret kan vara livsfarligt för djur som betar ute. Speciellt...
Svar
0
· Visningar
717
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 215
Senast: Raja
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 877
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp