Bukefalos 28 år!

EN häst, TVÅ discipliner?

Fibban

Trådstartare
Någon som har erfarenhet?

I det lilla stallet jag och mina hästar står är den ena hästen nu till salu.
OM han inte blir såld funderar vi på att ha honom kvar på foder.
Han är en underbar häst och vi vill helst inte bli av med honom!

Det är min stallbos systers häst, men som står i vårat stall då systern är utomlands och jobbar.
Stallbon rider western på hästen, jag rider engelskt på mina.
Kan vi bägge vara ryttare till hästen eller kommer han bli helt förvirrad?!
 
Sv: EN häst, TVÅ discipliner?

Det ska inte vara några problem att rida både engelskt och western på honom. Vissa hästar lär sig vad som förväntas av dem beroende på vilken sadel du använder.

Nu är jag inte så beläst på detta, men tror det finns en gren inom western där man rider engelskt och även hoppar en liten bana med hästen och ekipaget bedöms utifrån stil, teknik osv. Detta är då typiska westernhästar man använder, dvs bla quarterhästar, och vad jag sett har dessa inte varit de minsta förvirrade.
 
Sv: EN häst, TVÅ discipliner?

Jag har erfarenheten att det går alldeles utmärkt! Skolade om mitt halvblodssto från att hon tävlat hopp/dressyr/fälttävlan tills hon var 17, men då skadade sig. För att kunna utvecklas ändå, skadan hindrade fortsatt hopp o störde gången i dressyren, så började vi med western , trail o horsemanship har fungerat kanon:)! Parallellt har andra ridit henne klassiskt på träningsnivå utan problem, hon vet direkt vad ryttaren vill. Förmodligen inte optiimalt om du tävlar på hög nivå men för den vanliga hästen tror jag det tom kan vara både nyttigt o stärkande för både kropp o själ:)! Lycka till!
 
Sv: EN häst, TVÅ discipliner?

Nu är jag inte så beläst på detta, men tror det finns en gren inom western där man rider engelskt och även hoppar en liten bana med hästen och ekipaget bedöms utifrån stil, teknik osv. Detta är då typiska westernhästar man använder, dvs bla quarterhästar, och vad jag sett har dessa inte varit de minsta förvirrade.

Fast de grenarna (Hunter under saddle och Hunt seat equitation) kan man ju inte kalla för western ;) Ingår på rasshower för att visa quarterhästens/paintens mångsidighet! Men som sagt, det är inte westerngrenar. Däremot tycker i alla fall JAG PERSONLIGEN att hjälperna i western vs. Dressyr skiljer sig en del även om många tycker att det är samma samma. De som tävlar i Hunter rider nog allt som oftast western, fast med engels utrustning i detta fall. Jag lät en dressyrryttare rida min westerntränade häst och hon fattade inte alls vad den stackars tjejen ville (som för övrigt är mkt duktig och tävlar på hög nivå). Så jag tycker nog att det skiljer sig en del.... Dock inte sagt att det inte går! :)
 
Senast ändrad:
Sv: EN häst, TVÅ discipliner?

Stallbo var det bästa ordet jag hört på länge :love:

Och nej, hästen tar ingen skada. Jag rider renodlad western på min kuse och min fd medis red engelskt, det var inga problem.
 
Sv: EN häst, TVÅ discipliner?

Vi hade ett flertal ridskolehästar som dubblerade för några år sedan och det var inga problem för de flesta av dem. Då gick de iofs bara western 1-2 gånger i veckan, men flera av dem hade sin vanliga utrustning, det var bara tyglarna som var utbytta.
 
Sv: EN häst, TVÅ discipliner?

Nej western är det ju inte så klart, men har sett det i samband med den typen av tävlingar och främst med "western" raser så :p

Sen beror det ju på vad hästen är van vid. Nu rids ju din häst enbart western om jag förstår det rätt, och är mao van vid endast den typen av hjälper. Kastar man då plötsligt upp en engelsk ryttare är det ju klart att det blir lite förvirrande. Men om hästen är van vid både och tror jag inte det är några problem :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 846
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 841
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 092
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 574
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp