En häst avlivad efter distansritten

Frågan jag ställer mig om och om igen när jag läser sånt här, är verkligen människors nöjen och egon viktigare än djurens väl och ve? En död och över 50 som var tvungna att få dropp efter tävlingen är tamefan osmakligt och skandal.

I Ridenews (aftonbladet?) artikel skyller man på vädret O_o

Problemet var att alltför många ryttare red alldeles för fort sett till väder, underlag etc. Man fick eliminera oroväckande många hästar och bröt loppet. Går ju vrida till vädret. Så inte förvånad de försöker vrida dödsfallet så med

Varför den aktuella hästen fick njurproblem har inte släppts någon information om än, men den var 20 år gammal så teoretiskt kan flera saker spelat in. Men bli uttorkad är ju aldrig bra om njurarna skulle svikta :/

@Alexandra_W Det är ju inte vädrets fel att ryttare inte tänker sig för.

Lite samma som när man läser rubriker på vintern "bil av vägen pga halka". Nej, det borde stå "pga oansvarig bilkörning" då man inte kört efter förhållandena

Tråkigt att det "alltid" är distansen (och trav och galopp då..) som detta händer. Det ger sporten så dåligt rykte...

Lite samma som när man läser rubriker på vintern "bil av vägen pga halka". Nej, det borde stå "pga oansvarig bilkörning" då man inte kört efter förhållandena

Tråkigt att det "alltid" är distansen (och trav och galopp då..) som detta händer. Det ger sporten så dåligt rykte...

Nej, givetvis inte. Men jag är inte förvånad man försökt vinkla så. Av exakt anledningen du beskriver

Eller stått till efter förhållandena eftersom man kan glida av vägen även när man står still.
Nu vet vi ju faktiskt inte om denna häst blev dålig av vädret eftersom obduktion inte är gjord.

Om över 50 hästar måste få dropp efter ett avbrutet lopp är det nåt stort fel. Sporten måste ta tag med hårdhandskarna om de ska fortsätta. Pengarna (läs shejkerna) ska inte få bestämma på hästarnas bekostnad.

Om över 50 hästar måste få dropp efter ett avbrutet lopp är det nåt stort fel. Sporten måste ta tag med hårdhandskarna om de ska fortsätta. Pengarna (läs shejkerna) ska inte få bestämma på hästarnas bekostnad.
Ja det måste de men hur ska det gå till så länge FEI är så extremt rädda för att göra något :confused: Distansen är verkligen värst i klassen men vi kan ju se även inom andra dicipliner hur de duckar för de problem som finns.

Distanstävlingar får jag svårare och svårare för, så många hästar som tar skada av en sport måste göra att den ifrågasätts om det är lämpligt att ha den alls. En häst som får dropp och har konstaterade problem med njurarna får fortsätta tävla och sen tar sådan skada av tävlingen att den får tas bort..näe. Den grenen kan dom lägga ner tycker jag, iallafall på den nivån.

I sak håller jag med. Samtidigt så funderade jag hur många fälttävlanshästar som skulle klara en vetgate. De ger ju hellre dropp på minsta indikation än riskerar det eskalerar.

Men det är länge sen man borde tagit i med hårdhandskarna mot utvecklingen inom distansen, främst i UAE

Distanstävlingar får jag svårare och svårare för, så många hästar som tar skada av en sport måste göra att den ifrågasätts om det är lämpligt att ha den alls. En häst som får dropp och har konstaterade problem med njurarna får fortsätta tävla och sen tar sådan skada av tävlingen att den får tas bort..näe. Den grenen kan dom lägga ner tycker jag, iallafall på den nivån.

Fast var har du läst den hade konstaterade problem med njurarna och fick fortsätta?

Vet nu inte om det stämmer att det är normalt att 2/3 av startfältet inte genomför ritten som det stod i någon tidning. Men om det gör det är det verkligen dags att fundera på om man ska hålla på överhuvudtaget.
Menar då på denna nivå.

Fast var har du läst den hade konstaterade problem med njurarna och fick fortsätta?
Så jag tolkade texten iallafall.

"– Vi har fått besked om att en häst som deltog i distansen har avlivats efter tävlingen på grund av problem med njurarna, det sa Göran Åkerström, chef för FEI:s veterinäravdelning, på en presskonferens i Tryon på fredagen.

53 av de tävlande hästarna togs till distansens klinik under tävlingen, en stor del av dem behövde dropp. Den nu avlivade hästen hade problem med njurarna redan då och kom tillbaka till kliniken dagen efter och avlivades på fredagen. "

Eller hur ska man tolka det som att den hästen inte hade märkbara problem med njurarna när den kom in första gången till kliniken? Jag tolkade det iallafall som att hästen var på kliniken för att få dropp och hade problem med njurarna redan då och sen kom tillbaka till kliniken i ett värre tillstånd.

När det är så ansträngande tävlingar ska inte hästar som har problem med njurarna även om dom för tillfället är symptomfria starta tycker jag.

"– Vi har fått besked om att en häst som deltog i distansen har avlivats efter tävlingen på grund av problem med njurarna, det sa Göran Åkerström, chef för FEI:s veterinäravdelning, på en presskonferens i Tryon på fredagen.

53 av de tävlande hästarna togs till distansens klinik under tävlingen, en stor del av dem behövde dropp. Den nu avlivade hästen hade problem med njurarna redan då och kom tillbaka till kliniken dagen efter och avlivades på fredagen. "

Eller hur ska man tolka det som att den hästen inte hade märkbara problem med njurarna när den kom in första gången till kliniken? Jag tolkade det iallafall som att hästen var på kliniken för att få dropp och hade problem med njurarna redan då och sen kom tillbaka till kliniken i ett värre tillstånd.

När det är så ansträngande tävlingar ska inte hästar som har problem med njurarna även om dom för tillfället är symptomfria starta tycker jag.
Men de åkte ju till kliniken EFTER tävlingen, troligen hade den blivit utesluten/ brutit. Hur kan du tolka det som om den undersöktes för njurproblem före tävlingen? Jag tror du får läsa på lite om hur distanssporten fungerar innan du börjar dra den typen av slutsatser. Kortfattat så kan du inte göra den typ av undersökning i grind och sedan starta en ny slinga om inte din medtagna "hemmaveterinär" gör den och utför analysen på den lilla tid som går mellan vetcheck och nästa slinga.

Ja när den kom in till kliniken. Men det var ju EFTER loppet

På katt ser man symptom på njursvikt först när 75% av njurfunktionen är borta. Så såvida man inte rutinmässigt tar just dessa prover så vet man ju inte. Och när symptomen kommer kan det vara för sent, beroende på orsak. Så vädret i sig lär inte ha orsakat njurskadan.

Det är samma på häst. När symptom syns, oavsett om det är utanpå eller på blodprov, har njurarna förlorat 3/4 av kapaciteten.

Delvis KL
Uttorkning kan orsaka eller förvärra, så den behöver inte haft minsta påvisbar njurskada innan. Men det sen visade sig efter loppet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Växjö Distansryttaresällskap tog hem segern i Folksam Lag-SM i distansritt 2025 på hemmaplan under den prestigefulla Agunnarydsritten. –...
Svar
0
· Visningar
53
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den tyska dressyrryttaren Ingrid Klimke, som deltog i det tyska laget vid VM 2022 och är tidigare europamästare i fälttävlan, har fått...
Svar
0
· Visningar
115
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under fredagen görs det upp om medaljerna på ungdomarnas EM i distansritt på Sardinien, Italien. Sverige representeras av Emma...
Svar
0
· Visningar
141
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns stora brister hos flera ryttare gällande planering för träning och tävling med sin häst. Det visar en undersökning som Agria...
Svar
0
· Visningar
176
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka