- Svar: 61
- Visningar: 5 175
En häst som deltog i onsdagens VM i distansritt innan mästerskapet avbröts har avlivats.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I Ridenews (aftonbladet?) artikel skyller man på vädret![]()
@Alexandra_W Det är ju inte vädrets fel att ryttare inte tänker sig för.
Lite samma som när man läser rubriker på vintern "bil av vägen pga halka". Nej, det borde stå "pga oansvarig bilkörning" då man inte kört efter förhållandena
Tråkigt att det "alltid" är distansen (och trav och galopp då..) som detta händer. Det ger sporten så dåligt rykte...
@Alexandra_W Det är ju inte vädrets fel att ryttare inte tänker sig för.
Lite samma som när man läser rubriker på vintern "bil av vägen pga halka". Nej, det borde stå "pga oansvarig bilkörning" då man inte kört efter förhållandena
Tråkigt att det "alltid" är distansen (och trav och galopp då..) som detta händer. Det ger sporten så dåligt rykte...
Ja det måste de men hur ska det gå till så länge FEI är så extremt rädda för att göra någotOm över 50 hästar måste få dropp efter ett avbrutet lopp är det nåt stort fel. Sporten måste ta tag med hårdhandskarna om de ska fortsätta. Pengarna (läs shejkerna) ska inte få bestämma på hästarnas bekostnad.
Jag tycker att man ö h t kan ifrågasätta att en sådan stor tävling ska hållas på ett sådant ställe där det är så varmt och fuktigt.Om över 50 hästar måste få dropp efter ett avbrutet lopp är det nåt stort fel. Sporten måste ta tag med hårdhandskarna om de ska fortsätta. Pengarna (läs shejkerna) ska inte få bestämma på hästarnas bekostnad.
Men brukar det alltid vara så varmt och fuktigt där så här års?Jag tycker att man ö h t kan ifrågasätta att en sådan stor tävling ska hållas på ett sådant ställe där det är så varmt och fuktigt.
Om över 50 hästar måste få dropp efter ett avbrutet lopp är det nåt stort fel. Sporten måste ta tag med hårdhandskarna om de ska fortsätta. Pengarna (läs shejkerna) ska inte få bestämma på hästarnas bekostnad.
Distanstävlingar får jag svårare och svårare för, så många hästar som tar skada av en sport måste göra att den ifrågasätts om det är lämpligt att ha den alls. En häst som får dropp och har konstaterade problem med njurarna får fortsätta tävla och sen tar sådan skada av tävlingen att den får tas bort..näe. Den grenen kan dom lägga ner tycker jag, iallafall på den nivån.
Så jag tolkade texten iallafall.Fast var har du läst den hade konstaterade problem med njurarna och fick fortsätta?
Men de åkte ju till kliniken EFTER tävlingen, troligen hade den blivit utesluten/ brutit. Hur kan du tolka det som om den undersöktes för njurproblem före tävlingen? Jag tror du får läsa på lite om hur distanssporten fungerar innan du börjar dra den typen av slutsatser. Kortfattat så kan du inte göra den typ av undersökning i grind och sedan starta en ny slinga om inte din medtagna "hemmaveterinär" gör den och utför analysen på den lilla tid som går mellan vetcheck och nästa slinga.Så jag tolkade texten iallafall.
"– Vi har fått besked om att en häst som deltog i distansen har avlivats efter tävlingen på grund av problem med njurarna, det sa Göran Åkerström, chef för FEI:s veterinäravdelning, på en presskonferens i Tryon på fredagen.
53 av de tävlande hästarna togs till distansens klinik under tävlingen, en stor del av dem behövde dropp. Den nu avlivade hästen hade problem med njurarna redan då och kom tillbaka till kliniken dagen efter och avlivades på fredagen. "
Eller hur ska man tolka det som att den hästen inte hade märkbara problem med njurarna när den kom in första gången till kliniken? Jag tolkade det iallafall som att hästen var på kliniken för att få dropp och hade problem med njurarna redan då och sen kom tillbaka till kliniken i ett värre tillstånd.
När det är så ansträngande tävlingar ska inte hästar som har problem med njurarna även om dom för tillfället är symptomfria starta tycker jag.
Så jag tolkade texten iallafall.
"– Vi har fått besked om att en häst som deltog i distansen har avlivats efter tävlingen på grund av problem med njurarna, det sa Göran Åkerström, chef för FEI:s veterinäravdelning, på en presskonferens i Tryon på fredagen.
53 av de tävlande hästarna togs till distansens klinik under tävlingen, en stor del av dem behövde dropp. Den nu avlivade hästen hade problem med njurarna redan då och kom tillbaka till kliniken dagen efter och avlivades på fredagen. "
Eller hur ska man tolka det som att den hästen inte hade märkbara problem med njurarna när den kom in första gången till kliniken? Jag tolkade det iallafall som att hästen var på kliniken för att få dropp och hade problem med njurarna redan då och sen kom tillbaka till kliniken i ett värre tillstånd.
När det är så ansträngande tävlingar ska inte hästar som har problem med njurarna även om dom för tillfället är symptomfria starta tycker jag.
På katt ser man symptom på njursvikt först när 75% av njurfunktionen är borta. Så såvida man inte rutinmässigt tar just dessa prover så vet man ju inte. Och när symptomen kommer kan det vara för sent, beroende på orsak. Så vädret i sig lär inte ha orsakat njurskadan.